Jump to content

351C problem


Lemmy

Recommended Posts

Något hände i min 351C då spännstiftet gick av i ProComp fördelaren. D.V.S motorn gick runt på startmotor, men rotorn i fördelaren stod still.

Jag har läst mycket om att undvika high volume oljepump då det kan orsaka mitt problem, är nu osäker på vad jag har i min 351C. Finns där ngt sätt att kolla det utan att riva ner tråget?

Hur smörjs nedre delen av fördelaren, funderar på om anledningen att spännstifet gick av är pga oljeflödet dit eller high volume oljepump. Ngn vänlig själ här som har hur oljan flödar i en 351C? Bild?

Annars går den kanonbra, ritar två svarta streck om man råkar nudda gaspedalen :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Tack för bilden. Dom teorierna har jag aldrig hört, men om dom stämmer så kan det vara orsaken till det som hände i min motor, för jag har ARP drivpinne i motorn.

Någon annan som hört om detta?

Link to comment
Share on other sites

Det låter inte särskilt troligt att drivpinnen är för styv.

Tittar man på det matematiskt så påverkar inte material kvalitén en pinnes styvhet så mycket.

Det som påverkar är formen på pinnen (tex diameter) samt längden.

Kvalitén påverkar mest vid vilken punkt stålet börjar flyta respektive brista.

Så om drivpinnen är mycket tjockare så påverkar det rätt mycket.....Men det är dom ju inte!

Det är snarare en rekommendation att använda en mer hållfast drivpinne eftersom originalet på smallblock över lag inte är att lita på.

Det är däremot betydligt mer troligare att en högvolymspump orsakat problemet (som jag tjatat om)

Skillnaden på trögheten är nästintill det dubbla men jag gissar bara detta.

Jag har märkt själv när man "primar" motorn med en elektrisk borrmaskin så går borrmaskinen grymt trögt när man försöker driva runt en högvolympump.

En standard pump är ingen match alls.

Så högvolymspumpen tar hårt både på drivpinne, spännstift samt kuggdrev.

Så även om du sätter dit ett bättre spännstift så flyttar du bara problemet vidare till kuggdrevet.

Du kan ju även kolla spännstiftet så det inte nått knasigt material typ mjukt stål

När det gäller "skjuvning" så påverkar material kvalitet mera

Link to comment
Share on other sites

Så snabbt nedgångna bronsdrev beror alltså antagligen på en högvolympump?

ganska logiskt när man tänker efter.

Tjock olja verkar också kunna orsaka spännande saker,så det är mycket att tänka på.man lär sig något nytt hela tiden.

Link to comment
Share on other sites

Precis min tanke att drivpinnen skulle vara för styv är inte troligt.

Längden på drivpinnen mätte jag aldrig, däremot är ARP drivpinne grövre, men man hoppas ju på att ett så känt märke som ARP vet vad dom sysslar med.

Ja (tjat Per) jag börjar misstänka att det trots allt sitter en högvolympump monterad.

Jag körde upp oljetrycket med en sladdlös borrmaskin och när jag tänker efter så gick det trögt.

Mitt nya spännstift är av hög kvalité, dessutom satte jag i ett mindre spännstift i det första spännstift, så det blir dubbelt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nu har jag rivit tråg och plockat ur oljepumpen och jämfört den med en ny std jag köpt.

Jag ser ingen skillnad, har även öppnat locken och jämfört.

Den enda skillnad är några ingjutna siffror.

Med skickar bild.

Någon som vet vad skillnaden är mellan högvolym och std pump?

Mvh Lemmy

post-4809-144839235259_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tackar för svar, precis som jag misstänkte, bägge är std pumpar.

Jag får fortsätta felsöka varför spännstiftet gick av på fördelaren, kanske dålig kvalité på spännstiftet bara.

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...