Jump to content

302 ska paras ihop med...vad?


Recommended Posts

Jag har en 302 från -74 som jag skulle vilja ha en automatlåda bakom. Till att börja med, vilka lådor passar? Dock är det flexplattan som är det första problemet, då motorn ska balanseras och då måste ju den vara med. Så...vad ska jag leta efter? Vilken låda och vilken flexplatta?

Mvh Jonas

Link to comment
Share on other sites

Jag har en 302 från -74 som jag skulle vilja ha en automatlåda bakom. Till att börja med, vilka lådor passar? Dock är det flexplattan som är det första problemet, då motorn ska balanseras och då måste ju den vara med. Så...vad ska jag leta efter? Vilken låda och vilken flexplatta?

Mvh Jonas

En c4 efter 70 och litet bellhouse med en 157 kuggars flexplatta.. Ska du köra orginal så funkar en c4 67-69 också. Sen är det startmotorn som skiljer mellan man och aut. Ingen skillnad på starter mellan litet och stort bellhouse eller 157 o 164 kuggars flexplatta.

Link to comment
Share on other sites

Ok, jag ska ha en 157 kuggars flexplatta då, och en c4 nyare än 70. Hur ny låda kan man använda, fram till -81? Hur vet man om det är stor eller liten bellhouse? Starten visste jag inte att den skiljde, men det hade jag säkert märkt. Tur att det finns forum så man kan fråga.

Link to comment
Share on other sites

Ok, jag ska ha en 157 kuggars flexplatta då, och en c4 nyare än 70. Hur ny låda kan man använda, fram till -81? Hur vet man om det är stor eller liten bellhouse? Starten visste jag inte att den skiljde, men det hade jag säkert märkt. Tur att det finns forum så man kan fråga.

Hur ny du kan ha vågar jag inte svara på.

157 kuggar har litet bellhouse. 164 kuggars har stort. Dom kan man inte blanda med varrann.

Sen vad man väljer att peta dit är nog mera en smaksak. C4 låda efter 70 är kraftigare inuti.

Link to comment
Share on other sites

Jag har en 302 från -74 som jag skulle vilja ha en automatlåda bakom. Till att börja med, vilka lådor passar? Dock är det flexplattan som är det första problemet, då motorn ska balanseras och då måste ju den vara med. Så...vad ska jag leta efter? Vilken låda och vilken flexplatta?

Mvh Jonas

Du kan även överväga en AOD-låda. Med överväxel kan du köra roligare utväxling i bakaxeln med bibehållen komfort och bränsleekonomi. Du behöver lite andra delar men det är helt klart något som en normalbegåvad hemmamek klarar av. Googla lite på "Mustang AOD conversion".

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag Googlat så ögona blör! Flexplattedjungeln är visst väldigt djup, Om jag vill ha en AOD så finns det bara 164 kugg att välja på, dock har jag läst mig till att det inte är samma som till C4, det skiljer i djup på dom.. Så nu får jag bestämma mig för en låda, jag tror jag försöker leta fram en AOD, så det är bara försöka hitta någon som säljer en flexplatta.

Link to comment
Share on other sites

Alla C4 som suttit med 351 har stora transmisionskåpan vilket är 164 kugg

På Ford språk heter inte dessa C4 utan C10 eller C9.

Dessa sitter på Lincoln, F150 m.f.l

Likväl är det en C4 konstruktion men grövre både invärtes och utvärtes.

Så en AOD (Akta dig för AOD om du ska ha mer effekt än original!!) har samma storlek på kåpan som C10 och även FMX

Har själv en C10 kopplad på min 69

Link to comment
Share on other sites

Nu börjar det klarna, 450hk aod-kitet verkar trevligt, det är mycket pengar men å andra sidan håller den mitt liv ut.. Då kommer nästa fråga, passar denna flexplattan om jag köper den lådan, tänkte på att det står att det är 12" converter och på flexplattan står det bultcirkel 11 1/2"

http://www.mustangsunlimited.com/itemdy01.asp?T1=PD21+01&Category=Drivetrain&subCategory=Flexplates&CatKey=EMUSTANG

Link to comment
Share on other sites

Varför köpa mer än du behöver?

Mustangsunlimited säljer bara kits över disk utan att ha en aning om vad det är.

Jag rekommenderar dig hellre köpa från Broader Performance som bygger allt efter vad du behöver.

En förbättrad AOD låda till en mild gatmotor kostar bara $ 1100 där

http://www.broaderperformance.com/ford-aod/97-standard-build-aod.html

En standard turbin till exakt ditt behov $165

http://www.broaderperformance.com/ford-aod/122-aod-12-torque-converter-.html

Lite småprylar somm kudde, sticka, TV-kabel för kanske $200

Så ungefär $1500 från dom är ju $700 billigare

Bara för en låda är starkare betyder inte bättre.....Kan faktiskt vara tvärtom ibland och dessutom obekvämare då de oftast växlar hårt och ryckigt

Ett tips bara om du tänkt ha en snäll motor

Link to comment
Share on other sites

Går att kombinera ihop själv till en bättre peng, räkna med 12kr/$ hemma i Sverige. Köp en AOD i Sverige och lägg till de andra delarna som jag länkade till tidigare. Lagom vinterprojekt.:D

Edit: Såg inte ditt inlägg Per - Syftade på Mustangs Unlimited kittet.

Link to comment
Share on other sites

Sedär ja, Broader performance har ju lite bättre pris, jag känner att jag har väldigt dålig koll på vad man ska använda och vart man handlar delar, min ford har liksom blivit stående sen 2006 tror jag, man kan säga att det kom lite annat imellan,men här får man ju jättebra tips, tack grabbar! Köpa en aod i sverige(jag har snöat in på den lådan nu, ska man bygga om från manuell kan man lika gärna få en överväxel med en gång) vad har jag för alternativ då, finns det någon som säljer nya eller renoverade, eller är det köpa beg och hoppas att den fungerar som är alternativet?

Klingan, Vinterprojektet är att återuppväcka en bil som stått i 8 år, Automatkonverteringen får bli nästa vinter:)

Frågan kvarstår, ska jag köpa flexplattan med 11 1/2" bultcirkel, är det rätt till en 12" converter?

Link to comment
Share on other sites

Flexplattans bultcirkel beror på vilken converter du köper, se t ex http://www.summitracing.com/search/part-type/torque-converters/make/ford/transmission-type/aod/torque-converter-usage/street-strip

Vilken converter du ska ha beror på vilken stall speed du vill ha; allt från standard 1500 rpm till häftiga 3000 rpm.

Och vilken stall speed du vill ha beror på din motor och vad du vill göra med den, se t ex http://www.hotrodders.com/forum/understanding-torque-converters-95319.html

Ett sorts katten på råttan-samband, med andra ord.

Renoverade AOD-lådor säljs av ganska få företag i Sverige. Jag har anlitat Alexandra Engineering för AOD-jobb, http://www.alexandraengineering.se/. De är inte billiga, men bra blir det.

Annars kan du alltid ta hem en låda med alla dess tillbehör från USA, och komma undan betydligt billigare än om du köper motsvarande i Sverige. Hör av dig om du vill ha tips på skeppare (fartygsfrakt).

Link to comment
Share on other sites

Problemet med en begagnad AOD låda är inte att renovera den.

AOD har original en massa svagheter och en vanlig renovering löser inte problemen om man inte känner till dom.

I USA är detta som VOLVO och de flesta vet exakt vad som ska göras men här hemma är kunskapen dålig.

I länken till broader ser du att de nämner lite olika modifikationer även på deras billigaste låda.

Broader gör 1000-tals lådor och i Ford kretsar är de i topp för deras "know how"

Jag har köpt massor av dom och allt är "topp notch"

AOD är mitt sista val men jag gillar mer prestanda så därför går den bort.

Den går dock väldigt ekonomiskt och är totalt billigast för entusiasten som vill ha komfort och ekonomi.

Håller dock dåligt i motorer med hög effekt men inom ramen för original så är den långlivad och väldigt trygg.

Givetvis går den förstärka men jag syftade mest till en i original utförande.

Vill man ha något roligt så är det 4R70W lådan som gäller utan tvekan. Fords bästa låda alla kategorier!

Link to comment
Share on other sites

Så det stora problemet verkar vara att aod inte håller för mycket effekt, vad är egentligen mycket effekt? Jag har en 302-74 med lite högre komp, järntoppar med lite större ventiler, nån sorts trimkam och fyrportare. Vad är det som ger upp i lådan då? Nu kastades det in ny låda bland alternativen, 4R70w vad är det för nån? Ähh jag googlar.

Link to comment
Share on other sites

Typ runt 300Hk

Det som ger upp är den korkat dåliga ingående axeln som består av flera axlar i varandra.

Överväxeln är ytterst klen för effekt.

Klena plåtkonstruktioner inuti lådan

Växlarna styrs av en kabel som går till förgasaren (TV-Cable)...Är den feljusterad så bräns växlarna direkt

Turbinen till AOD innehåller plast detaljer!! Ja Plast!!

Men som sagt är allt rätt byggd är AOD ändå en jättebra låda!!!

4R70W är en helt elektroniks styrd låda som är mycket robustare invärtes.

Kräver en extra kontrolmodul som finns att köpa för förgasar bilar

Det roliga med 4R70W är att 1:an har en högre utväxling (2.84) emot AOD (2.40) vilket gör den mycket piggare att dra iväg med

Det sägs att 70 står för att lådan står emot 700 lb/ft (950Nm)

4= 4 växlar

R= Rear wheel drive

70=950Nm

W= Wide Ratio (högre utväxling emot AOD)

4R70W för en 302 funkar inte hur som helst...Den måste komma från en V6 annars passar den inte på 302

V8 4R70W har ett bultmönster för de moderna 4.6L modular motorerna

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Hur kan man göra en växellåda som går sönder av att en wire är feljusterad, suck..

Ja men nu har jag lärt mig en hel del, otroligt vilken kunskap ni sitter på! Men imorrn är det löning och nya friska pengar på kontot, är Mustangs unlimited ett bra ställe att handla på eller vad säger ni? Jag ska ha en startkrans så jag kan få ihop det med den gamla manuella lådan och en flexplatta för att kunna bygga om till automat nästa vinter(eller när det nu blir)

Link to comment
Share on other sites

Erfarenheter med AOD har jag en hel del och med 4R70W endast service mässigt (de går aldrig sönder)

Har ju själv 4R70W i nyare Mustangen och kan säga att det märks skillnad emot AOD när det gäller kontrollen på växlarna.

4R70W går mycket smidigare.

Mesta av erfarenheten läser jag mig till eftersom jag är väldigt intresserad generellt.

Det jag har sett är att även de med nyare 2005+ Mustanger som kör på strippen byter ut sina 5R55 lådor emot den äldre 4R70W bara för den är så mycket stabilare.

Att sätta en smallblock med förgasare på den är inget märkvärdigt.

Man behöver köpa på sig en kontroll modul från Bauman Enginering samt reglage.

Läs runt föresten på Bauman Enginering som gör modulen!!

http://www.becontrols.com/aode.htm

http://www.becontrols.com/techguide_3.htm

Vem man handlar av finns flera duktiga på dessa

Broader Berformance

http://www.transmissioncenter.net

http://www.lentechautomatics.com/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...