JanneJ November 17, 2012 Report November 17, 2012 En kompis ringde och frågade: Vill du provköra min autobahn-missil?Kan man tacka nej till en sådan inbjudan?Vi pratar om en Tysk bil som börjar på B...När jag satte mig bakom ratten kände jag ett oväntat sting av nervositet. Ägaren visade mig hur växellådan fungerade, jag ställde in stolen och backade försiktigt ut på gatan.Vi gled lugnt ut genom byn samtidigt som jag bekantade mig med reglage och styrning.Svängde ut på RV41och trampade för första gången lite mer på gasen..6 cylindrar, 3 liter, tre turbo ( jag ni läste rätt, 3 turboaggreggat!), dieselmotor vaknade till liv och kastade bilen blixtsnabbt upp till olagliga hastigheter. Motorn är på 381 hästar, vridet är på 740 nm! Den har 4-hjulsdrift men kan genom en knapptryckning bli bakhjulsdriven när behov uppstår. 0-100 går på 4,9 sekunder.Färden fortsatte och jag blev mer och mer imponerad över den helt sinnessjuka kraften. När den 8-växlade lådan gör kickdown i 210 km/h och man trycks bakåt i stolen är det bara att kapitulera. BMW M550d x-drive touring är en sanslös bil!När jag svängde av mot Tostared för att testa på lite mindre vägar vågade jag för första gången använda paddlarna för att växla. Två snäpp ner, motorn svarar med ett dovt vrål och katapulten skickar iväg bilen till synes helt oberört.Småvägarna var inget problem, bilen kändes förvånansvärt smidig och bara levererade.Den här provturen satte en ny nivå för mig hur bra en bil kan vara, jag är helt såld Citera
Daniel Linde November 17, 2012 Report November 17, 2012 Tack för lite trevlig läsning, som vanligt Verkar helt klart vara en trevlig bil, och den är ju rätt snygg också!//Danne Citera
PAL November 17, 2012 Report November 17, 2012 Tja, JanneVad aka man säga? Har själv kört BMW ett antal gånger genom åren och det enda jag kan säga är att det är oerhört få tillverkare som nårrdit. De är helt i en egen klass när det gäller att göra fordon att köra med. Citera
Anders Lindström November 18, 2012 Report November 18, 2012 Intressant läsning Janne . 3 turbo å 381 hp i en diesel är RESPEKT Citera
Klingan75 November 18, 2012 Report November 18, 2012 En kombi! Undrar om det går att sälja in den som en praktiskt familjebil hos frugan... Citera
JanneJ November 18, 2012 Author Report November 18, 2012 En kombi! Undrar om det går att sälja in den som en praktiskt familjebil hos frugan...Det måste gå!Kan vara en perfekt husvagnsdragare också ( typ: 180 km/h med en boggievagn uppför Hallandsåsen ) Citera
ThomasFB November 18, 2012 Report November 18, 2012 Janne har "sett ljuset", alltså. Välkommen.Den här provturen satte en ny nivå för mig hur bra en bil kan vara, jag är helt såld Om du behöver ytterligare övertygelse, prova E60 M5...Tips M5: Provkör normalt, med basic-inställningar. Kör så mycket huvudet håller. (Spjällen öppnas inte till 100%, så tian tillåts endast varva till 6250 rpm) Innan du sen trampar på gasen på allvar, använd den runda knappen i mittkonsolen till att justera preferenserna i iDrive, håll sen den där lilla M-knappen i ratten (som bara finns på E60), intryckt några sekunder.... Citera
mrv8 November 26, 2012 Report November 26, 2012 Trevlig läsning :-)Vem hade trott att dieslarna skulle bli så pigga för en 15 år sen?Snart blir det ju så att ska man ha en riktigt pigg bil eller sport bil då är det diesel som gäller.Blir riktigt frestad på att provåka en efter att läst din recension.Har hört av en som kör Mercedes Amg C30 cdi chippad att man blir beroende av det enorma vridet i dieslarna.Kände du lika dant att nu blir det snart en sån?Med vänlig hälsning,MrV8 Citera
JanneJ November 26, 2012 Author Report November 26, 2012 Trevlig läsning :-)Vem hade trott att dieslarna skulle bli så pigga för en 15 år sen?Snart blir det ju så att ska man ha en riktigt pigg bil eller sport bil då är det diesel som gäller.Blir riktigt frestad på att provåka en efter att läst din recension.Har hört av en som kör Mercedes Amg C30 cdi chippad att man blir beroende av det enorma vridet i dieslarna.Kände du lika dant att nu blir det snart en sån?Med vänlig hälsning,MrV8Om du har möjlighet så testa en 550d, jag är övertygad om att du kommer att gilla den Jag åker själv i min firmabil hela tiden, familjens vardagsbil kör jag inte många meter per månad. Firmabilen är naturligtvis en diesel, 120 hästar, 300 nm/ 1700 rpm gör körningen så där härligt avspänd.Har haft en hel del olika firmabilar och testat ännu fler, kanske kommer det en special edition av Janne provkör...Nästa vardagsbil blir med största säkerhet en diesel, BMW 3-serie touring eller en A4 avant skulle sitta bra. Citera
ThomasFB November 28, 2012 Report November 28, 2012 Ett litet axplock, (finns säkert häftigare men M550d är en familjebil):BMW M550d: 127,0 Hästar / Liter cylindervolymmedan:Dodge Viper 3gen: 71,4 Hp / LiterCamaro ZL1 93,5 Hp / LiterPorsche 911: 105,3 Hp / LiterShelby 500 GT: 120,3 Hp / LiterOriginal Veyron: 125,1 Hp / LiterMan måste ta Veyron Super Sport för lite mer: 150 hästar / literVem kallar modern personbilsdiesel för "villapanna" numera? Tänk om man kunde få motorn+låda från en M550 i en BMW 3 series. Antagligen har ingenjörerna i Garching redan kastat kåta blickar på 3:an, och grävt fram måttstock och skohorn. Citera
JohnRB November 28, 2012 Report November 28, 2012 .................................Tänk om man kunde få motorn+låda från en M550 i en ....................... Varfor inte i en gammel Mustang??????????!!!!!!!!!!!!!! Citera
JanneJ November 28, 2012 Author Report November 28, 2012 Varfor inte i en gammel Mustang??????????!!!!!!!!!!!!!!Då tror jag att man bokstavligen skulle kunna bryta av karossen Citera
Per Berglund November 28, 2012 Report November 28, 2012 (redigerad) Ja att prova en riktig premium bil får en att inse hur långt efter Ford ärX-drive är för jäkla härligt att köra som ett lokomotiv! Så stark BMW har jag inte fått förmån testa dock men som sagt X-drive känns 1000% bättre än en VOLVO XC70Men mitt hjärta slår ändå ett par extra slag i en Mercedes AMG E 55 som jag fått låna ett par gånger.Samma som du beskriver Janne med draget helt makalöst!!! För inte tala om körkänslanMotorsången och vridet i AMG V8 slår allt jag testat.En 500Hk Shelby känns plötsligt väldigt blek och man inser att Amerikanarna fortfarande säljer mer på utseendet.Men man får komma ihåg att det är 50% billigare i en Ford och tyvärr 50% tråkigare om man inte gillar "out of control"! Folk som inte prövat har lite svårt fatta att det är en skillnad på Premium och Standard.Så får ni chansen pröva!!Säkert visat klippet förr från GT Board där en trimmad Shelby 600Hk ställs emot AMG E 55 familje sedan som är 100hk svagare Tror inte det finns roligare herrgårdvagnar heller än BMW / Merc Ändrade %s av %s (%s) Citera
JohnRB November 28, 2012 Report November 28, 2012 Då tror jag att man bokstavligen skulle kunna bryta av karossen "Lite" forsterknings plåt måste vel til ;-) Citera
ThomasFB November 29, 2012 Report November 29, 2012 Varfor inte i en gammel Mustang??????????!!!!!!!!!!!!!!Sorry John, men nej tack för min del.Jag föredrar att avnjuta BMW som BMW. Prova en F10 5-series, hoppa sen in i en Ford, och du förstår varför. Citera
JohnRB November 29, 2012 Report November 29, 2012 Sorry John, men nej tack för min del.Jag föredrar att avnjuta BMW som BMW. Prova en F10 5-series, hoppa sen in i en Ford, och du förstår varför.Har ni nån aning vad en sånn BMW koster i Norge? Samma med en ny Mustang? Ingen ide om ni inte vinner på Lotto!!!! ;-)MvhJohnb Citera
ThomasFB November 29, 2012 Report November 29, 2012 Ja, tyvärr...I Norge1.205 milj NOK (sedan) = 1.414 milj SEK1.245 milj NOK (stasjonsvogn)= 1.461 milj SEKI Finland112 897 EUR (sedan) = 977 375 SEK = 832 815 NOK 116 832 EUR (Stationsvagn) = 1 011 442 SEK = 861 842 NOKI Sverige753 00 och 774 800 SEK Priserna riktgivande plockat från nätet.Det verkar inte ta slut vid 381 hästar och 740 Nm:http://www.bmwblog.com/2012/07/25/hartge-promises-438-hp-for-tri-turbo-diesel-engineHoppas att BMW har förstärkt låda, annars äter monstret växellådor på löpande band. Citera
JohnRB November 29, 2012 Report November 29, 2012 Ja, tyvärr...I Norge1.205 milj NOK (sedan) = 1.414 milj SEK1.245 milj NOK (stasjonsvogn)= 1.461 milj SEKI Finland112 897 EUR (sedan) = 977 375 SEK = 832 815 NOK 116 832 EUR (Stationsvagn) = 1 011 442 SEK = 861 842 NOKI Sverige753 00 och 774 800 SEK Priserna riktgivande plockat från nätet.Det verkar inte ta slut vid 381 hästar och 740 Nm:http://www.bmwblog.com/2012/07/25/hartge-promises-438-hp-for-tri-turbo-diesel-engineHoppas att BMW har förstärkt låda, annars äter monstret växellådor på löpande band.Sjukt at det er nestan dubla priset Citera
ThomasFB November 30, 2012 Report November 30, 2012 Samma bil i Danmark:Sedan: 1 573 500 Dkk = 1 555 763 NOK = 1 805 232 SEKTouring: 1 618 000 Dkk = 1 599 761 NOK = 1 877 449 SEK :shock:M550d pris i Tyskland:Sedan: från 80 800 EUR =699 504 SEK = 596 042 NOKTouring: från 83 750 EUR = 725 043 SEK =617 804 NOKÄr det värt att köpa en M550d? Kan diskuteras.Man får en sprillans ny 535d i Tyskland, startpris 57 500 EUR, med xDrive från 60 100 EUR.8 växlars automatlåda och 313 PS / 630 Nm ingår... 0-100 km/h = 5.5 sek 0-402.33m under 14 sek Ganska mycket diesel redan det Citera
JanneJ November 30, 2012 Author Report November 30, 2012 När man handlar bil i NO/FI/DK för dessa vansinniga pengar måste det vara så att det inte känns på kontot. Man frågar inte efter pris, det är bara att peka på det man vill ha, kryssa i tillbehörslistan och vänta. Citera
ThomasFB November 30, 2012 Report November 30, 2012 Redan skattesatsen för moms ger en 5% fördel i Tyskland...visserligen biter det mest om man köper som privatperson.Danmark, Norge o. Sverige = 25%Finland 2012 = 23%, från 1 jan 2013 =>24%Bundesrepublik Deutschland = 19%Vi lever dyrt i norden, och kallt är det dessutom. Fy f...Man får trösta sej med vin, ....., bilar och sång...(vågar inte skriva ut alternativ #2) Man kan plocka upp en 5-series lätt begagnat för rimligare pengar. Letar man premiumbil, kan man göra ett klipp bland E39 från år 2000 upp eller E60 2007-09, det ger mycket bil för pengarna. Om ett par år hittar man antagligen F10- modellen betydligt förnuftigare.Motorjournalister i England klassade begagnade E39-bilar som "Bästa beg-köp bland familjebilar" för några år sedan. Det fanns redan då en efterföljare på marknaden, vilket gjorde att E39 kunde köpas på attraktiva nivåer.Kan bara hålla med, men jag ser ju världen genom Weiß-Blau glasögon.. Citera
JohnRB November 30, 2012 Report November 30, 2012 När man handlar bil i NO/FI/DK för dessa vansinniga pengar måste det vara så att det inte känns på kontot. Man frågar inte efter pris, det är bara att peka på det man vill ha, kryssa i tillbehörslistan och vänta.Dom flesta som kjøper nya BMW 5- series har dom reggade på sitt bolag og slipper då undan momset. Sen finns det dom som går til det extrema og faktisk kjøper en ny Shelby eller annan "godis" bil og inte reggar dom. Sen kør dom lite då og då med provnings skyltar under några år til reggavgiften har sjunkit så mycket at dom har råd betala!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Finns sekert 25 Mustang/ Shelbys från 2005-2012 som ej er reggade i Norge !!! Citera
mrv8 December 1, 2012 Report December 1, 2012 Ahh det var en intressant sak att man kör dyra bilar oreggade i Norge i början. Trodde det skulle vara helt uteslutet att göra så där. Hur mycket sänks regg avgiften efter några år?På tal om dubbla priset i Norge. Det går rykte här i Sverige att man har dubbla lönen mot här i Sverige. Stämmer det?Med vänlig hälsning,Andis Citera
JohnRB December 2, 2012 Report December 2, 2012 Ahh det var en intressant sak att man kör dyra bilar oreggade i Norge i början. Trodde det skulle vara helt uteslutet att göra så där. Hur mycket sänks regg avgiften efter några år?På tal om dubbla priset i Norge. Det går rykte här i Sverige att man har dubbla lönen mot här i Sverige. Stämmer det?Med vänlig hälsning,AndisLite reglering om bruk av provningsskylt her; http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Proveskilt Sen måste en va "lite" kreativ nær en ansøker ;-)Sen finns det provnings skyltar avsedda for forhandlar/skrotningsfirma også. Rett svårt/dyrt att få tillgång på dom.....Dubbla lønen i Norge mot Sverige? Nej, tror jag inte. Sen vet jag ju inte vad dom enskilda løner er i Sverige heller, even att jag vet lite om Sverige ;-) Tycker sjelvklart jag har for lite i løn, nær jag vet vad en kan få om jag vil flytta på meg! Gruvbolag i norra Norge betalar bra, men sen kansje du får jobba 12 timmar/dygn, 14 dars jobb/14 dars ledigt. Betalning ungefær 500-600K /året. Been there, done that. Hadde ungefær 300K for ungefær 20 år sen. Tiden flyr. Nej, vil inte tilbaks. For j#¤%&a kaldt.Oljaborning i Nordsjøn; 700-1000K/året.Visst. Bra betalt om du orkar.MvhJohnB Citera
ThomasFB December 2, 2012 Report December 2, 2012 Det är bilskatten som höjer priset på bilar i Danmark, Finland och Norge Denna skatt uppbärs som extra pålaga, därtill kommer moms på skattefria inköpspriset. Denna skatt uppbärs inte i Sverige eller Tyskland. Finland har dragits inför domstol i EU för att man uppbar mervärdesskatt på bilskatten, alltså skatt på skatt. Man blev sedermera tvungen att ta bort momsen från bilskatten, för detta förfarande var olagligt inom EU. Finansdepartementet använde först den kreativa benämningen "icke- moms" på denna skatt, (för att kunna bryta mot lagen), men det gick inte igenom hos EU- domstolen. Men fan den som ger sej tänkte den finska skattebyråkraten..., man höjde bilskatten med motsv1arande % istället.Faktum kvarstår alltså, Norrmannen, Dansken och Finnen måste arbeta betydligt flera timmar för att kunna köpa en ny bil med sin nettolön, än sin branschkollega i Sverige eller Tyskland. Därför åker Sven i Sverige och Günther i Tyskland med nyare och finare bilar än medborgarna i DK/NO/FI. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.