Jump to content

Hjälp med el från generator.


bulan

Recommended Posts

Hej! Behöver hjälp då bilel inte är min starka sida. Ska koppla in en ny generator (one wire) med inbyggt relä.

Kopplar då en ganska grov kabel mellan generator och till batterisidan på startreläet. Har tagit bort el mellan den gamla generatorn och gamla spännings-regulator men 2 kablar som gick från de 2 mittersta stiften på regulatorn försvinner in i kabelstammen till bilen. Färgen på dessa är röd och grön/röd. Vad gör jag med dessa?

Mvh. Mats Nilsson

Link to comment
Share on other sites

Vet ej, men en kvalificerad gissning är att de går till amperemätaren/laddningslampan på instrumentpanelen. Borde alltså finnas motsvarande urtag på generatorn, då den som du säger har inbyggd laddningsregulator.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är möjligt att en går till ampere-mätaren men den andra vet jag inte. Dessa 2 utgick från de mittersta stiften (S och A) i spännings-regulatorn. Vill inte koppla in något innan jag vet säkert. Ska kolla på elschema och se om färgerna på mina kablar stämmer och om man då kan följa dom på schemat och se vart dom går.

Mvh. Mats

Link to comment
Share on other sites

Hej! Jag vågar fortfarande inte koppla in generatorn då jag inte är säker på hur jag gör med de gamla kablarna från spännings-regulator. Tror att jag sett ett detaljerat elschema över laddningen men hittar den inte nu. Om någon har ett eller tips är jag tacksam för hjälp.

Mvh. Mats

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Bara för sakens skull, lägg ut några bilder, så kommer hjäpen snart.

Lättast är säkert att kolla elshema på volvo 140-240, Opel, mfl,

det är ju inte så många kablar som skall ansluta till den nya typen av generator, det

är också så att de gamla kablarna är till största delen obrukbara eftersom laddreläet

är bortkopplat, kablaget mellan generator mm är ju borta.

Okej svamelman igång igen, börja med att lägga ut något så vi kan se.:eh:

Link to comment
Share on other sites

Hej! Jag får inte ihop det med dina färger, den rödgröna ska sitta ytterst på regulatorn och gå till laddlampa Dom mittre bör vara vit/svart och gå till gen. den andra bör vara en dubbel gul varav den ena går till ett störningskydd och den andra till + via en knutpunkt under startrelät. Men det är ju bara att prova med en spänningsprovare, med tändningen på, om du har + eller - på någon av dom. Eftersom den röd/gröna bör gå till laddlampa kan du prova att jorda den och se om laddlampan lyser.

Link to comment
Share on other sites

Tack, jag återkommer i morgon med mer info. Jag får det inte heller att stämma med färgerna trots att de ser original ut. Allt har ju funkat utom amperemätaren som jag kopplat bort och bytt ut mot en voltmeter när jag fick problem med överspänning i bilen.

Mvh. Mats

Ps. Om någon vet var jag hittar elschema på laddning 1969 vore det konon!

Link to comment
Share on other sites

post-2189-144839231385_thumb.jpg

Hej och tack för el-schemat men jag börjar med att förklara "situationen". Beklagar att det blev dubletter på bilder men de övre är lite större och tydligare. De gamla prylarna finns på en bild på golvet.(övre bild 1) Från plint A på regulatorn ( gula kablar på regulatorn) gick denna över till röd kabel på bilen.(övre bild 2) Från plint S ( vita kablar på regulatorn) gick denna över till grön/röd kabel på bilen (övre bild 2). Från plint F kommer en svart kabel som blir orange och går in till generator( fortfarande inkopplad på övre bild 1) En 4:e är svart och går från generator via en större gummerad koppling (honan på övre bild 2 och hanen på övre bild 1)till bilen.

Om jag mäter nu med batteriet inkopplat har röd kabel spänning (12.4V) hela tiden medan grön/röd får spänning (12.3V) först när tändningslås är på ON. (dessa syns på övre bild 2) Det verkar som om grön/röd kommer från tändningslås och att röd har batterispänning direkt. Den nya generatorn (bild 2) är nu inkopplad som den ska men jag vet inte vad jag ska göra med de övriga som "blev över" eftersom jag inte kan räkna ut vad de använts till.

Mvh. Mats

post-2189-144839231305_thumb.png

post-2189-144839231308_thumb.png

post-2189-144839231313_thumb.png

post-2189-144839231318_thumb.jpg

post-2189-144839231375_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Du kan nog helt enkelt strunta i dom gamla kablarna, tejpa ihop dom bara, koppla en pluskabel och en kabel till laddlampa till nya generatorn. Du måste ha en laddlampa till nya generatorn för den behöver strömmen från lampan för att börja ladda, så det går inte med en diod det måste vara en riktig lampa

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Det var ungefär det jag tänkte, kolla koppling av generator med inbyggd laddrelä på

t.e.x. Volvo av modell 140-240 eller liknade och koppla upp efter detta.

Det är inte konstigare än så, oftast är det laddlampa som används, alltså glödlampa

av rätt modell.

De kablar som är original på Mustang är dragna och kopplade på annat vis, därför är bara

ledningen för att ansluta laddlampa den enda som är användningsbar av det gammla.;)

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Är det en one Wire alternator så ska det bara anslutas en kabel plus den klarar allt själv reglering mm. hur du ska göra med överblivna kablar kanske du kan läsa dig till i länken.

http://www.mustangmonthly.com/techarticles/mump_0704_classic_ford_mustang_single_wire_alternator_install/viewall.html

Följ länken och läs.

Hälsningar Mario

Link to comment
Share on other sites

Ja Mario, jag läste den igår och den var matnyttig. Man behöver tydligen bara koppla ur den gummerade kopplingen och låta den gamla regulatorn hänga kvar men jag valde att isolera kablarna för att senare köpa en original regulator som atrapp.

Jag har nu startat upp och allt funkar som det ska med ca.14.3V laddning. Någon som vet om man kan köpa de 2 kablar med 90 graders vinkel på inkopplingen och som går till startreläet? Stort TACK till alla er som engagerat er ! ! !

Mvh. Mats

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...