Jump to content

89 Fox "summer daily driver"


Anders Lindström

Recommended Posts

  • Replies 84
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Bilen gick igenom utan några anmärkningar :) . Bilprovningen i Filipstad är nu privat å med det (?) söndagsöppet :)

En får gratulera!

Har ni söndag idag uppe hos er? Vi har bara lördag här nere ;)

Link to comment
Share on other sites

En får gratulera!

Har ni söndag idag uppe hos er? Vi har bara lördag här nere ;)

Hehehe! Förmodligen solsting och hjärnblåsning av mycket åkande nercabbat, Janne :rolleyes: . Kalendern säger visst lördag så... ;)

Detta är min första cab och jag får erkänna att det är riktigt skönt utan tak när det är varmt å soligt :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Kul o läsa att du fått lite mer flås i 5.0 Anders....

Det finns ju hur mycket som helst även på din önskelista kan jag tänka - men jag kan dela med mig lite av hur jag har det just nu... men min Fox alltså.

Motorn åkte tillbax till standard vad gäller toppar och kam. Topparna grävdes dock ur en hel del främst på avgassidan men även insugskanal rensades ur något, mest i botten på grytorna under ventilerna. Nya sätesvinklar frästes och originalventilerna slipades om. Hittade ett set beggade ventilfjädrar som höll fjongen betydligt bättre än originalarna som hade runt 8000mil i ryggen.

Slutsatsen blir dock att ett par original E7TE-toppar kan bli riktigt goa om man masserar dom lite... jag kan dock gå tillbaka och gnälla lite på mig själv varför jag inte satte i ett snäpp större ventiler både in och ut samt av rostfria "one-piece" modellen. För nu varvar helt plötsligt motorn förbi 6000rpm hur lätt som helst vilket den inte gjorde innan. Då tappade den bettet vid strax efter 5200 nånstans.

Så har du tid nån vinter så av med topparna och gräv. Fyllnadsgraden måste öka markant med känslan jag fick vid första provturen.

Har du vägarna genom Småland så skrik till så får du en provrunda!

Det var bara ett litet tips... :P

Link to comment
Share on other sites

Tackar för dina tips John! Gott att ha nån med stor Fox erfarenhet att fråga om det krånglar till sig :thumbup: .

Näst på tur för räven är shortyheaders ,haft dom liggande en stund men inte fått tummen ur... Avgassystemet måste bytas då det snart är sönderrostat (orginal).

Nästa mod blir nog utväxlingsbyte. Orginalets 2,70ish åker ut och nånting mellan 3,55 - 3,73 (eller t o m 4,10) åker in :rolleyes:

Efter det är det nog dax för dämpare, fjädrar å kanske snickra ihop subframe connectors.

Jag kommer definitivt gärna förbi å hälsar på John! Skulle va kul att prova foxen och se på din otroligt välordnade verkstad :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Tackar för dina tips John! Gott att ha nån med stor Fox erfarenhet att fråga om det krånglar till sig :thumbup: .

Näst på tur för räven är shortyheaders ,haft dom liggande en stund men inte fått tummen ur... Avgassystemet måste bytas då det snart är sönderrostat (orginal).

Nästa mod blir nog utväxlingsbyte. Orginalets 2,70ish åker ut och nånting mellan 3,55 - 3,73 (eller t o m 4,10) åker in :rolleyes:

Efter det är det nog dax för dämpare, fjädrar å kanske snickra ihop subframe connectors.

Jag kommer definitivt gärna förbi å hälsar på John! Skulle va kul att prova foxen och se på din otroligt välordnade verkstad :rolleyes:

Åker också med BBK´s shortys på Foxen och de är nästan lika fina än som när de var nya 2006.

Ett två o en halvtums system med X-pipa och ett par bra dämpare så tror jag du blir helnöjd :)

Om du åker 2.73 och T5 låda och sen byter till 3.73 så får du nästan exakt samma skillnad som om du pinnar ner till fyran och istället har femman där... Jag röstar för 3.73 i Foxar om man kör mer landsväg än cruise.... åker man bara vid rödljusen kvittar det ju. En annan grej jag märkte när jag bytte till 3.73 var att förbrukningen minskade en hel del vid 90-100km - arbetsvarvet kom mer till sin rätt så att säga. Jag har kört sträckan Vetlanda - Strängnäs (PonyCarMeet 2006) en sträcka av 31mil ca.... Enligt gps snittade vi 0.86l/mil med trickflow 350hk kitt och 3.73. Givetvis med en ganska återhållsam högerfot men ändå...

Jag skaffade mig ett kitt från Summit som de hade plockat ihop för några år sedan... idag finns de som lösa delar dock. Ford Racing fjädrar, Strange ställbara dämpare, justerbara CC-plates och sen blev det polybussningar överallt. Detta gav mig en stenhård bil som inte är det minsta bekväm att köra om vägen är dålig... Gillar man gokartkänsla så okej. Men här nere på landet har vi gatsten och det är inget roligt.

Därför kikar jag lite efter coil overs istället för att kunna justera lite mer - även om det nog är mina dämpare som är största felet just nu.

Sen har vi glömt det roligaste.... bromsarna.... uppgradera och du har en helt annan bil.

:P

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
(redigerad)

Sen har vi glömt det roligaste.... bromsarna.... uppgradera och du har en helt annan bil.

:P

Skruvkramp...

Har varit i Stockholm idag och passade då på att hälsa på hos NackaBosse på kaffe och en titt på hans mycket fina Mustang :thumbup:. Hämtade även bromsskivor och belägg till räven som Bosse varit hygglig att förskotta å köpa åt mig :)

post-7033-14483936249_thumb.jpg

Jag har haft akut skruvkramp (typ skrivkramp ...?) i ett antal månader men har nu kommit igenom tunneln (skönt att ljuset i tunneln inte var tåget ;))

Längtar faktiskt ut i garaget å jaga liv i Mach 1an och uppgradera Räven ;)

Tack för hjälpen, titten å kaffet Bosse!

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
(redigerad)

Det känns skönt att avsluta året med att faktiskt komma ut till garaget å göra lite mustangjobb :rolleyes:

Jag har haft ett set BBK shorty headers till Räven liggande som hyllvärmare under en längre tid... Tack vare vår vän ivar här på forumet så fick dom sällskap av ett 2,5 tums flowmaster system så nu kan jag hjälpa foxen med utandningen..... och det första jag slås av är att Fords orginalgrenrör inte direkt känns optimerade...

post-7033-144839374784_thumb.jpg

Jämfört med BBKs ser dom närmast ut som ihop sugna sugrör....

Å när jag mäter topparnas öppning mot orginalgrenrörens så stryper orginalet med 4 mm av 24ish p g a en svetsskarv i porten...

post-7033-144839374799_thumb.jpg

när jag sen undersöker "collectorn" (?) så verkar orginalet ha pressat samman rören med en skruvtving...

post-7033-144839374814_thumb.jpg

medans de nya ser "feta" ut ;)

post-7033-144839374828_thumb.jpg

Vid montaget blir jag imponerad över att UTRYMME var det i a f inte brist på!

Så frågan återstår... Varför "sugrör" till grenrör när plats finns??:rolleyes:

EDIT:

Det blev rätt fint åxå:

post-7033-144839374843_thumb.jpg

Ok....ostädat å ofixat men cerramic coated headers e rätt snyggt :)

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Det inte bara ser bra ut med headers, låter bra oxå.

Oftast så är avgassystem avvägda för att ge ett visst motstånd, så stora grova rör gör inte alltid nån nytta. Men i ditt fall så kommer det garanterat inte bli sämre. Dina gamla såg ju ut att vara en strypning för motorn.

Blir Mach 1 klar till nästa sommar?

gott nytt år!!

/ Johan

Link to comment
Share on other sites

Ansätta hjullager??

Jag håller nu på att byta skivor å belägg fram på Räven och funderar hur hårt jag ska dra åt för hjullagren. Dra till motstånd å släppa ett kvarts/halvt varv eller?

Försökte söka på google men hade inte engelskan för slika operationer... ;)

Jättetacksam för svar :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Det känns skönt att avsluta året med att faktiskt komma ut till garaget å göra lite mustangjobb :rolleyes:

Jag har haft ett set BBK shorty headers till Räven liggande som hyllvärmare under en längre tid... Tack vare vår vän ivar här på forumet så fick dom sällskap av ett 2,5 tums flowmaster system så nu kan jag hjälpa foxen med utandningen..... och det första jag slås av är att Fords orginalgrenrör inte direkt känns optimerade...

[ATTACH=CONFIG]28552[/ATTACH]

Jämfört med BBKs ser dom närmast ut som ihop sugna sugrör....

Å när jag mäter topparnas öppning mot orginalgrenrörens så stryper orginalet med 4 mm av 24ish p g a en svetsskarv i porten...

när jag sen undersöker "collectorn" (?) så verkar orginalet ha pressat samman rören med en skruvtving...

medans de nya ser "feta" ut ;)

[ATTACH=CONFIG]28555[/ATTACH]

Vid montaget blir jag imponerad över att UTRYMME var det i a f inte brist på!

Så frågan återstår... Varför "sugrör" till grenrör när plats finns??:rolleyes:

EDIT:

Det blev rätt fint åxå:

Ok....ostädat å ofixat men cerramic coated headers e rätt snyggt :)

NEEEJ, Anders! Men varför var du tvungen att lägga ut det här då...:x

Nu känns det ju som om jag också måste byta bara därför.

Fast mer ljud behöver jag inte (det vet ju du), men besiktningskillen i höstas tyckte det lät för mycket, så det blev ombesiktning.

Men bara vetskapen om hur trånga originalen ser ut i jämförelse får mig att sträcka mig efter astmainhalatorn i ren reflex.

PS. Någon som vet var man kan hitta en smidig insats som är lätt att stoppa in i/ta ut ur rören till besiktningstillfällena?

Link to comment
Share on other sites

(redigerad)

Haha du har rätt Dennis! Trånga är dom..... ;)

Jag tycker inte mitt nya låter för mycket men...vad vet jag :)

Edit: det kanske blir ett annat mer balanserat ljud (?) med både friskare headers. Å avgas?

Detta systemet låter i a f jättegott i mina lomhörda. Öron ;)

(När jag skriver på Sony z1an blir det mycket omotiverade punkter (.) då space knappen e liten å punkt knappen liggeralldeles bredvid... ;) )

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...