Jump to content

Då trilla man äntligen över kanten...


Recommended Posts

Jaha då var man ny på detta forumet, och i skrivande stund blivande mustangägare, detta blir min första jänkebil så när det skall skruvas så kommer det förmodligen behöva ställas en del frågor.

I övrigt misstänker jag att man även måste investera i en del nya verktyg, dock inte mig emot. Är det någon som har lust att författa en liten lista på vad som kan vara lämpligt att införskaffa skulle detta vara kanon. En enklare hylssats, fasta nycklar samt lednycklar har jag redan ett par i tum sedan innan men utöver dessa..?

Hoppas också jag kan bidraga med något i forumet och inte bara fråga, då mekanik och bilar överlag har varit den stora fritidssysselsättningen sedan man lärde sig ställa till det bland farsans verktyg.

Men så över till det intressanta, bilen som fick mig att till slut efter en massa år av funderande och letande samt såklart den sedvanliga plats bristen (Gissar att jag inte är helt utlämmnad där :D ). Detta är då en Blå Mustang av 1967 års modell av typen Cabriolet.

Det blev ju nästan e memoar, får hoppas man kan hålla standarden

/Widen

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Välkommen hit bland oss andra Ford Mustang fixerade, det här med verktyg

är alltid intressant, man kan tro att en Mustang liksom en Amazon är ihopsatta

med ½" (13mm) blocknyckel och en skifftnyckel (Muttersvarv) samt en kryss-

mejsel och en spårmejsel.:yawn:

Du behöver knappast några specialgrejor mm, här är det frågan om enkla

prylar, dessutom så har du skaffat en av Mustanghistoriens mest eftertraktade

och lyckade modell.

Kunskapen finns här, vi är alla här till ditt förfogande.;)

Link to comment
Share on other sites

Det känns som det kommer bli en bra tid att tillbringa här på forumet.

Som nämnt gällande verktyg så klarar man sig långt på enkla och vanliga, får väl hoppas att man inte behöver skruva nå mer än nödvändigt.

Lite bilder lovar jag att fixa så fort jag skall och titta till bilen förhoppningsvis redan nästa vecka om allt vill säg väl. Skall se om jag ev kan finna någon bild tagen med mobilkameran så länge..

En annan fråga till er lite mer lärda inom området, finns det någon bra dokumentation i ämnet och några speciella firmor företag man bör skaffa kataloger ifrån. Med dokumentation tänkte jag mest på trevliga böcker. Har kollat runt och verkar vara en del bud gällande ämnet

När det gäller kataloger har jag funnit summit såklart och cjponyparts

Tack på förhand

Link to comment
Share on other sites

Lyckades finna en bild på mobilen som jag till slut lyckades ladda upp, och det verkar tom som om att den faktiskt syns :D

Kanske inte roligaste bilden med bra ljus mm men man ser iaf vad det är.

Kommer fixa lite trevligare bilder när jag skall till uppställningsplatsen nästa gång.

attachment.php?attachmentid=23410&d=1357595754

Link to comment
Share on other sites

Jo visst är det så, den är dock tyvärr inte min. Vi får se om man kan få plats för en sådan också framöver om det dyker upp någon vill säga men dp skall det vara en es

Link to comment
Share on other sites

Så då har man äntligen för första gången vart å kollat på sin Mustang i verkligheten för första gången. Jag hade innan helgen inte själv sett bilen mer än på ett par bilder som Pappa tog då han var å kollade på den. Sammanfattningsvis så var det övervägande bra nyheter att kolla på bilen men som de flesta bilar med ett par år på nacken finns det lite saker att fixa till.

På plussidan fanns att den är utrustad med den sk luxury interior dvs med aluminium paneler på dörrar och instrumentbräda istället för standard

Den är också utrustad med den långa mittkonsollen vilken jag tycker ger ett snyggare intryck.

Den hade även sk Luxury Bucket seats (Vadjag förstått ingen skillnad mot standard bortsett ett emblem i alu mitt i ryggen?)

Samt en motorhuv med blinkers i (Vet inte om detta var standard men aldrig något jag tänkt på tidigare)

I princip ingen rost (ytrost på sina ställen så klart och några små ställen, men trodde det skullevara mer)

Negativa sidan var väl det största lacken (några sprickor och skrap)

Nån söm i förarstolen

Slitna dörrhandtag insida

emblem /bokstäverna på bakluckan som saknades

Torkade lister framdörrar

Men överlag positivt (jag brukar alltid titta på bilderna och se tänka att det är sämre) så nu skall det börja knåpas på en önskelista så får se vi se vad som kommer hinna fixas innan säsongen.

Skulle tacksamt ta emot tips, gällande vad ni anser om de skivbromskit som finns att köpa till bilarna, då bakbromsarna inte tog så mycket på reg besiktningen funderar jag på att konvertera istället för att göra i ordning trummorna som sitter där. Jag måste ju givetvis undersöka skicket på bromsarna innan beslut tas, men lite tips eller endiskussion är ju aldrig fel.

Skall försöka posta några fler bilder om jag hinner ikväll annarsbör jag få möjlighet att fixa detta imorgon.

Fortsatt trevlig kväll

/Kristian

Link to comment
Share on other sites

När det gäller skivor eller trummor bak går åsikterna isär. Min uppfattning är att det beror på hur bilen skall köras. Är det en glidarbil, som bara kommer att crusingköras på sommaren och stå oanvänd långa perioder och på vintern anser jag trummor bak är bäst. Varför? Jo, om man inte gör mycket kraftiga inbromsningar kommer aldrig bakbromsarna att få jobba tillräckligt mycket. Har man då skivor även bak är det större risk att de kärvar fast, än om man har trummor. Skall bilen racas med är det ju bromsförmågan man är ute efter och då är ju skivor att föredra.

Detta är som sagt min uppfattning.

Hur du justerar trumbromsarna kan du titta på här:

Han har också mycket fler tips du kan ta del av.

Link to comment
Share on other sites

Perfekt tack för svar, konstigt att man inte ens tänkt på det... Så många gånger man svurit över bromsarna på alla andra bilar man har som stått stilla ett tag å sedan skall tas i bruk. Det är förmodligen priserna på delar som gör att man förbiser dessa problem.

Å andra sidan kan man juh samtidigt tycka att om bilen körs bara vid tillfällen med bra väder och förvaras inomhus torrt så skall det väl ganska mycket till att bromsarna skall börja kärva om de är "nya".

Får helt enkelt se över skicket i detalj innan beslut.

Link to comment
Share on other sites

Var ju och hälsade på Bilen och träffa henne för första gången i helgen och lovade lite bilder, tyvärr var det ju inte så många bilder som blev bra.. får skylla på kameran :)

Finns i varje fall några st i albumet på min profil http://www.mustangclubsweden.org/album.php?albumid=422

Tänkte samtidigt kolla om det är någon som har koll på om man kan hitta vinylfärg hos någon återförsäljare i Sverige, har hittat hos några men tyvärr inte den färg jag har på inredningen. Nu har jag glömt exakt vad färgen heter men får återkomma om detta.

//Kristian

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...