Jump to content

Nya lagen om vinterdäck/dubbdäck på lastbilar/bussar


NackaBosse

Recommended Posts

Någon som har koll? Vad jag förstår gäller det enbart på drivhjulen. Varför?

Vi, som kör "vanlig bil" måste ha samma däck på alla hjulen, t.o.m på eventuell släpvagn.

Bra lag, tycker jag; http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/Klart-med-vinterdackskrav-pa-tunga-fordon/

"Varför behöver man inte ha vinterdäck på alla hjul?

– Vi har räknat på det och det är inte samhällsekonomiskt lönsamt. Många lastbilar har dubbla däck och det skulle bli för dyrt i förhållande till ökad framkomlighet. Det har också gjorts tester på Statens väg- och transportforskningsinstitut som visar att bussar fick bäst styregenskaper med sommardäck fram och vinterdäck på drivaxeln, säger Göran Andersson."

Källa: http://www.ka.se/index.cfm?c=104481

Link to comment
Share on other sites

Ett tungt fordon fungerar helt annorlunda mot en personbil. Visst är det önskvärt att ha vintermönster även på framaxel, men bara man har bra mönsterdjup går det bra ändå. Fästet sitter mest i drivaxeln eftersom den har dubbelmonterade hjul och högre vikt (lastat). Har man mycket vikt på driven är det oftast bättre grepp när man använder hjälpbroms/tillsatsbroms än när man bara använder färdbromsen. För färdbromsen låser lätt axlar med mindre vikt på och då slår ABSen till och man saktar inte ner ett skit. Har man däremot bra däck på driven samt vikt så känner man oftast ingen halka där personbilar knappt kan köra. Sedan är en stor anledning till denna lag att ta sig från stillastående. Det är det svåra med mycket vikt och drivning på endast en axel. Det är ett sjuhelvetes vridmoment som ska ner i backen för att dra igång ekipaget. Där gör verkligen däcken skillnad!

/Robert, med BE CE DE på körkortet och som oftast kör baktunga bussar med motorn hängandes låååångt bakom driven. :D

Link to comment
Share on other sites

Ett tungt fordon fungerar helt annorlunda mot en personbil. Visst är det önskvärt att ha vintermönster även på framaxel, men bara man har bra mönsterdjup går det bra ändå. Fästet sitter mest i drivaxeln eftersom den har dubbelmonterade hjul och högre vikt (lastat). Har man mycket vikt på driven är det oftast bättre grepp när man använder hjälpbroms/tillsatsbroms än när man bara använder färdbromsen. För färdbromsen låser lätt axlar med mindre vikt på och då slår ABSen till och man saktar inte ner ett skit. Har man däremot bra däck på driven samt vikt så känner man oftast ingen halka där personbilar knappt kan köra. Sedan är en stor anledning till denna lag att ta sig från stillastående. Det är det svåra med mycket vikt och drivning på endast en axel. Det är ett sjuhelvetes vridmoment som ska ner i backen för att dra igång ekipaget. Där gör verkligen däcken skillnad!

/Robert, med BE CE DE på körkortet och som oftast kör baktunga bussar med motorn hängandes låååångt bakom driven. :D

Ikväll såg jag på nyheterna en förare/åkare som ansåg att kraven var för milda på släpet, det räckter med 1,6 mm på däcket. Har du då ett tungt släp riskerar du bli omkörd av dig själv. På personbilar så är det 3 mm. Sen var det det här med avståndet förstås.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...