Jump to content

Var köper ni era delar och tillbehör?


Johan61

Recommended Posts

Blev äntligen med Mustang i somras efter många års velande. Efter lite letande i USA & Sverige så blev det en i mitt tycke mycket fin röd 1967 Convertible som jag hittade i Sverige. Har kört hela sommaren utan problem och vill nu framförallt snygga till den lite mer. Samtidigt så är det en del "funktionsdetaljer" som behöver bytas typ gummilister på cabställningen mm.

Det finns ju ett gäng återförsäljare i Sverige och sen kryllar det ju av företag i USA som är bäst i världen enligt dom själva. Vad har ni för erfarenheter och tips till en rookie i detta sammanhang.

En sak som skall bytas är fälgar och däck och där har jag lite ideér men tar tacksamt emot tips på modeller, storlek och däcksbredd. Vad har ni på era ögonstenar. Bifoga gärna bild och specar.

Tack på förhand

Johan

Link to comment
Share on other sites

Blev äntligen med Mustang i somras efter många års velande. Efter lite letande i USA & Sverige så blev det en i mitt tycke mycket fin röd 1967 Convertible som jag hittade i Sverige. Har kört hela sommaren utan problem och vill nu framförallt snygga till den lite mer. Samtidigt så är det en del "funktionsdetaljer" som behöver bytas typ gummilister på cabställningen mm.

Det finns ju ett gäng återförsäljare i Sverige och sen kryllar det ju av företag i USA som är bäst i världen enligt dom själva. Vad har ni för erfarenheter och tips till en rookie i detta sammanhang.

En sak som skall bytas är fälgar och däck och där har jag lite ideér men tar tacksamt emot tips på modeller, storlek och däcksbredd. Vad har ni på era ögonstenar. Bifoga gärna bild och specar.

Tack på förhand

Johan

Kul att du hittade en bra bil i Sverige!

Eftersom jag har en Cougar så har jag köpt en hel del från amerikanska West Coast Classic Cougar, men också från Mustangs Unlimited. Bägge återförsäljarna säljer delar som passar både Mustang och Cougar, och de allra flesta reprodelarna kommer från samma tillverkare. T ex märket Scott Drake dyker upp överallt. Plus naturligtvis "originalmärken" som Autolite och Motorcraft.

Eftermarknadsdelarna är det en (nästan) helt annan sak med, tycker jag. T ex när jag skulle byta ut originalets trassliga servostyrning så läste jag löpmeter efter löpmeter om kuggstångsstyrningar, och fastnade till slut för ett litet företag i Kanada.

I mitt tycke har Summit Racing, Rockauto och Amazon.com ett bra utbud av allehanda delar. I många fall är det bra att hålla sig till kända märken som MSD, Edelbrock, Moog, ACDelco, Standard Motor Products, Dorman och liknande.

I Sverige finns flera återförsäljare av reprodelar, som har hygglig prisnivå. Hansen Racing har mycket eftermarknadsdelar, men priserna är i mitt tycke för höga, såvida jag inte har bråttom. Om jag inte har bråttom så tar jag hem delar med fartyg, vilket är överlägset prismässigt, men det tar ett par månader. :)

Link to comment
Share on other sites

Välkommen i gänget! Hoppas du blir medlem i klubben också.

Jag hittade min också i Sverige, 10 minuters bilresa från mig!!!

Cab-listerna köpte jag från Sven Ullman Uppsala. Helt OK.

När det gäller fälgar är det magnum500 som gäller tycker jag på en gammelmustang.

Däck efter tycke och smak.

Några länkar:

i Sverige:

http://tonysautoparts.se/

http://www.vp-autoparts.com/main.aspx?guest=yes

http://www.rolandsmustang.com/

I USA:

http://www.npdlink.com/store/index.php?p=catalog&parent=1&pg=1

http://www.drakeautomotivegroup.com/Default.aspx?wid=141

http://www.sacramento-mustang.com/

Det finns många fler om du googlar, Dallas Mustang, California Mustang m.m.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

VP, Ullman och Rolands mustangdelar i Sverige, snabba leveranser från alla 3 dom gånger jag har beställt.

I USA har jag beställt från http://www.laurelmountainmustang.com/ bra service då ja fick en felmärkt kartong, 65ans dörrsidor i en 68 kartong. Dom skickade nya utan krussiduller och jag fick behålla de felaktiga, har ett par palimobruna dörrsidor till en 65:a om någon är intresserad.

Visst kan det vara något dyrare priser i Sverige men inte på alla delar har det visat sig, men det är snabba leveranser som när kylaren gav upp förra sommaren.

Link to comment
Share on other sites

Tänkte bara fråga till er som har handlat från cjponyparts i USA. Ungefär hur lång tid det tar att få hem grejerna, förutsatt att det finns i lager så klart? Även ungefär vad frakt kan tänkas gå på?.. Jag planerar att köpa lite olika småsaker men framför allt en uppsättning headers som då förmodligen avgör vikten..

Link to comment
Share on other sites

Vill du ha snabba leveranser ta VP, mina grejor från CJ autoparts ska komma ihop med bilar som killen jag köpte av, vissa saker har CJ backorder på vilket kan göra att leveranser tar lite längre tid, så normal leverantid vet jag inte/Leif

Link to comment
Share on other sites

Jo alltså VP-Autoparts handlar jag gärna ifrån, ska till och med lägga en order där i veckan. Men i det här fallet så har de ju inte de sakerna jag är ute efter, headers exempelvis. Eller så kanske jag missförstod vad du menade? Eller importerar VP in på beställning?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Märkligt många som hittar sin Mustang i närheten. Sökte själv i USA, Tyskland, England mm men köpte i hemstaden Göteborg. Tala om att gå över ån efter vatten...

Har handlat delar från NPD, CJ Ponyparts, Summit Racing mm men anser att VP Autoparts är min "hovleverantör" Kunniga killar och inga problem med byte om det inte passar. Jag har en -67:a och den hamnar konstigt nog emellan olika produktionsår vid beställning av delar..... Går att byta hos USA-leverantörer men då får man ta en sväng med tull och moms mm.....

Har prövat olika uppsättningar fälg och däck. "Original" har jag 15" Cragar Supreme med BF Goodrich 205/60/15 fram 225/60/15 bak. Härlig originallook med vita bokstäver. Taskigt väggrepp , inte minst på vått underlag samt även på Kinnekulle Ring i somras.
Skaffade då "på skoj" en uppsättning 18" Incubus Shylock 18 x 8 . Bristfällig planering ( kollade inte att ET måttet var 45) kostade mig en uppsättning spacers fram men sedan funkade allt. Går stadigare , bättre grepp men kanske inte helt passande för en Mustang Sally som snart fyller 50 att tassa omkring på 235/40/18 resp 245/35/18. Bifogar bilder - döm själva.

Ha en härlig mekarvinter så syns vi lagom till när Tussilagon slår ut i vår...

Med vänlig hälsning, Claes H

image.jpeg

image.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Snygg bil men kan hålla med om att fälgarna inte klär Sally riktigt fullt ut. Själv håller jag på utveckla nån form av hjul missbruk och vill helst ha 3-4 uppsättningar klara med däck efter behov och humör för dagen. Du skulle kunna testa att tona ner ekrarna lite och få ett rejsigare look till lågprofilpupporna med att lacka ekrarna och fälgbanan innåt svart eller antracitgrått. Testa spreja ekrarna svart men behåll kanten i krom. Kan bli helt annan look. Blir det bra tvättar du bort med thinner och lämnar in dom på lack.

/M

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...