Jump to content

Mustang 1987 5.0 Foxbody -> Proint driftingbil!


andreasgustavsson

Recommended Posts

Råkade komma över en Mustang Foxbody lite hastigt som det nu ska bli renodlad Proint driftingbil av!

Lite är redan gjort på den såsom headers, öppet filter, magnaflow system med en dämpare, nyrenoverad 5 petat låda med shortshift, lamelldiff.

Planen är då ett ordentligt väghållningskit, proint bur, rensad såklart med bara det nödvändigaste, specialbyggda länkarmar för över 60 graders styrvinkel, helfoliering.

Givetvis ska motorn få lite andningshjälp i form av en kompressor!

Möjligtvis också att det kommer bli andra toppar, insug, kam osv under loppets gång!

Nog tjaffsat, slänger upp lite bilder på hur den ser ut i dagsläget!

309985-2934021.jpg

309985-2934018.jpg

309985-2934019.jpg

309985-2934020.jpg

Link to comment
Share on other sites

Då var delarna från American Muscle påväg till min container i Californien för att sedan skeppas hem till mig : )

Blev en hel del mumsigt!

64707-d3bc81195fcd2460990df6807bd02f6e.jpg

Nu är även en Pro Int bur på tillverkning hos finess!

Idag kommer jag också hämta ut ett länkarmskit från Team Pony Drift för att få lite trevlig styrvinkel :D

64707-6ad46248318a1af086b28f7e6141e3fa.jpg

64707-8051dfc9701a12b5fd7d590f27ed34cf.jpg

Link to comment
Share on other sites

Besiktade bilen idag med blankt papper! big_smile.png Nu går hon till 2014-05-31.

Perfekt att cruisa till kiosken i och äta glass när den är Proint besiktad med bur, kompressor osv : )

Har nu rivit ut allt som går ut bilen och grejar med den sista biten asfaltsmatta - INTE KUL!

Lite dålig på att ta bilder, men ska bättra mig så fort det kommer hem lite delar smile.png

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte bilen i från Västerås , lacken var då i ett bedrövligt skick, så det första jag gjorde var att lacka om hela bilen.

Monterade 17" hjul och sänk fjädrar ( inte dom som sitter på nu)

Efter att jag sålde bilen har jag fortsatt att skruva med den , bl.a. Så har jag monterat en ny växel låda och koppling svänghjul ,Alu kardan , BBK headers flowmaster avgas system , byte även motorfästen och vatten pump för några årsen .

Ägaren innan dig lyckades krocka bilen några gånger, så jag har även lagat den några gånger på jobbet. Jobbar med plåt&lack...

Kul att se att den fortfarande lever, om du vill så kan jag leta fram lite gamla bilder/ Morgan

Link to comment
Share on other sites

Där ser man! Det har hänt lite med den med andra ord :)

Ja det vore jättekul om du har lite bilder!

Driver du egen plåt och lack firma?

Tänkte om det kunde vara intressant med ett sponsorsammarbete isåfall inför tävlingsässongen? :)

Nä ingen egen firma, vanlig anställd...post-2970-144839240096_thumb.jpg

En bild från power meet -02

Link to comment
Share on other sites

Oj jäklar det där såg rätt hårigt ut! :)

Tyvärr blir nog inte min lika hårig till en början, orignalaxel får sitta på med spänd lamelldiff. Panhard stag och lite annat småkraffs bara =)

Byt alla bussningar till solida eller åtminstone Polyutethan, boxa upp originalarmarna, och släng quadshocksen, så är du en bit på vägen.

MEN, se för f-n till att skaffa ordentligt tändsystem och ventilfjädrar innan du börjar åka på tvären. John (1096) kan säkert skicka lite bilder på hur det blir annars. Passa på att se till att din bur blir ordentligt byggd också. Glöm inte ordentliga subframe connectors, annars är allt ditt jobb i onödan.

/Jocke

Link to comment
Share on other sites

Imponerande John! Baxaxeln har fått viss extrastöttning .. :rolleyes: .

Är rätt säker på att bilderna är tagna på "Drift Patrol". Tidigare ägaren/föraren Dan Pina var sponsrad av bla Griggs suspension när bilen gick i Formula Drift i USA.

Link to comment
Share on other sites

Är rätt säker på att bilderna är tagna på "Drift Patrol". Tidigare ägaren/föraren Dan Pina var sponsrad av bla Griggs suspension när bilen gick i Formula Drift i USA.

Exakt! Bara ett exempel på en fungerande bakvagn. Ser dock ut att funka bra åt alla håll :) Lite synd att motorn small bara. Men det finns ju fler.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jodå det går frammåt! Är lite dålig på att uppdatera bara.

Buren är nu hemma från finess och all asfaltsmassa är urskrapad ur bilen.

Alla delar som jag har beställt ska vara i containern denna vecka.

Dock är jag i stort behov av 1/4 rutan på passagerarsidan, kommer inte hinna få med en ny i containern!

Någon här i Sverige som sitter på en? Eller vet någon annan som gör det?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...