Jump to content

Felsöka 289a


Per83

Recommended Posts

Hej

Hej jag har lite problem med min motor 289a i en 64/1/2, Jag får igång den till en början ”kall” men den börjar gå ojämnt och sen dör den, efter någon minut, har försökt felsöka och har bytt många delar men har svårt att hitta felet eftersom den inte håller sig i liv länge nog. Har en mycket begränsad kunskap om motorer och behöver därför er hjälp

Det jag har gjort med motorn är

Ny generator(omlindad)

ny startmotor

Likströmsladdrelät inlämnat och genomgånget

Alla kablar (el) urplockade och lagade

Ny tändspole

Ny fördelare

Förgasaren AutoLite 2100. Isärplockad rengjord och slitage delar utbytta.

Nya tändstift och tändstiftskablar

Eftersom jag gärna vill få bilen besiktigad till denna sommar och har lite småpill kvar att göra så behöver jag lite hjälp med motorn.

Snälla hjälp mig felsöka.

Med vänliga hälsningar

Per

Link to comment
Share on other sites

Testat att ha koll på choken, den öppnar sig lite och gör jag inget med motorn så går den bra, öppnar jag choken fullt (spjället på förgasaren) så går tomgången ner. Tror inte flotören är dålig då den går "länge" och delarna är bytta och nivån är inställd.

Provade koppla in stroblampan för att kontrollera tändningen. Den var långt över samtliga steck, när jag vred fördelaren mot tdc hållet så dog motorn innan jag närmade mig strecken. Kan det vara något med vakumet?

Link to comment
Share on other sites

Testat att ha koll på choken, den öppnar sig lite och gör jag inget med motorn så går den bra, öppnar jag choken fullt (spjället på förgasaren) så går tomgången ner. Tror inte flotören är dålig då den går "länge" och delarna är bytta och nivån är inställd.

Provade koppla in stroblampan för att kontrollera tändningen. Den var långt över samtliga steck, när jag vred fördelaren mot tdc hållet så dog motorn innan jag närmade mig strecken. Kan det vara något med vakumet?

Hej Per. Om du önskar hjälp får du gärna ringa. MVH Christer Hansson Veberöd. 046-81561.

Link to comment
Share on other sites

Hej, "kondingen/brytarna" är det i fördelaren? Hur kontrollerar jag dessa? Fördelaren är helt ny så jag har inte varit inne och pillat inne i den än.

Tack för alla svar, skall som sagt försöka lite mer till helgen.

Mvh Per

Link to comment
Share on other sites

Noterar att någon tidigare tipsat om kondensatorn. Det var min första spontana tanke när jag läste om ditt problem. Hade en liknande problembild med min förra bil (en TR6) vilket visade sig vara just kondensatorn. Ett enkelt och billigt problem i så fall. Byt ut den bara.Kostar inte överdrivet många kronor.

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Hej igen, Tack för alla tips.

Fick hjälp av Christer Hansson som gick igenom motorn och efter felsökning kom fram till att det satt en dålig kondensator i min nyinköpta fördelare, som några här hade skrivit!

Sen har jag något fel på min Autolite 2100 förgasare. Den går ojämnt på tomgång och ställskruvarna för luft (långt ner på framkant på förgasaren) gör ingen skillnad när man skruvar in eller ut. När man ger gaspådrag så går den bra men dåligt på tomgång.

Någon som har någon ide? eller skall man satsa på att köpa en ny Holly eller Edelbrock förgasare samt insug!? Vilken typ skall man satsa på till en 289a?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej igen, slutade med att jag köte en ny förgasare blev en Hollet 350 tvåports. Började dock plocka ner växellådan för att byta en packning så jag får vänta lite med att se om förgasarbytet hjälpte.

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...