Jump to content

Vad tror Ni


CMC 1061 Berra

Recommended Posts

Hallå skulle vilja höra vilka tips man kan få. Har en 351W som går varm på 3-4 cylindrar. Den går att köra långa sträckor. Om man kör lungt. Men så fo$$rt man drar på lite. Så stiger tempen. Har kollat tomgångs körning. Då är tempen på 6 grenrör 180 grader på dom två som går varma är det 320 grader. Kylaren är ok.så den kan vi ta bort i saman hanget. Jag har troligtvis listat ut felet. Men alltid kul att höra andras tankar.

Link to comment
Share on other sites

Spännande, nästan som frågesport! :D

Utan att veta vad du har för "hårdvara" i din motor kan det finnas olika orsaker;

- Topparnas och/eller insugets ojämna vattenkanaler stryper tillflödet av kylvatten till just de cylindrarna

- Olika typer av tändstift har olika värmetal, och det sitter kanske stift med låg värmeavledningsförmåga

- Avgaserna är förhindrade att flöda ut fritt

- Ehh, och säkert fler orsaker...

Link to comment
Share on other sites

Om det vore fel ställda ventiler. Så borde inte motorn gå helt perfekt. Tycker jag. Det är en hydral kam. alu toppar, Torker insug. Kamman drar 3000 - 7000 varv. Värderna kommer jag inte ihåg. Det är headers supercomp Headers. Allt fungerar perfekt men som sagt får värme problem vid gaspådrag som sedan inte vill släppa. Men kör jag lungt så får jag inte värme problem. *På tomgång är det inte värme problem. Men upptäckt differänsen på 3,4 cyl mot dom övriga cyl.. Kan ha lite tendens till doppning vid gaspådrag.

Link to comment
Share on other sites

Om det vore fel ställda ventiler. Så borde inte motorn gå helt perfekt. Tycker jag. Det är en hydral kam. alu toppar, Torker insug. Kamman drar 3000 - 7000 varv. Värderna kommer jag inte ihåg. Det är headers supercomp Headers. Allt fungerar perfekt men som sagt får värme problem vid gaspådrag som sedan inte vill släppa. Men kör jag lungt så får jag inte värme problem. *På tomgång är det inte värme problem. Men upptäckt differänsen på 3,4 cyl mot dom övriga cyl.. Kan ha lite tendens till doppning vid gaspådrag.

Min gick varmare på 4:an medan dom andra var jämna. Justerade om på 4:ans avgas efter ett tips och problemet försvann. Jag är ingen expert på detta område,vardagsmekaniker kan man säga, men hur det hjälpte kan jag inte förklara men det blev bra i alla fall. Jag märkte i alla fall inget på motorns gång, den gick jämt och fint.

Link to comment
Share on other sites

Distributionsproblem i insuget=går magert, flödesproblem på avgassidan, fel på tändningen, sen tändning, eller högre friktion i cylinder, ventilproblem, kan också vara flödesproblem i kylsystemet, felmonterade kylslangar. Cylindrar längst bort från vattenpumpen går ofta hetare.

Gissningar över nätet som att spela på tipset.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...