Jump to content

Bränsleretur, hur koppla


vena

Recommended Posts

Hej, håller på med en fastback-66 men vet ej hur bränslereturen ska kopplas, kan man dra den tillbaka med en 3/8 rör samma som bränslet fram? Är det något som säger att man inte får dra bränslerören inuti kupèn??

Tacksam för snabba svar om någon vet.

Tack på förhand.

Claes Nordin

Link to comment
Share on other sites

Att dra returen genom kupén känns nog lite fel men jag känner inte till reglerna för detta. Kör du med förgasare eller insprutning? Mekanisk eller elektrisk bränslepump? Med förgasare och mekaniskpump är det inte ens säkert att du behöver en returledning. Med ett bränsletryck (ev med reducerventil) på 3-5 psi så klarar man sig utan retur. Jag har iallafall kört så en sommar utan, för mig, synliga problem. Med insprutning och ett tryck på 40-45 psi måste man nog ha en returledning :rolleyes:. En del mussar har retur från fabriken, min -73 har en i a f. Något klenare i dimensionen än" inledningen" men ALLT bränsle ska väl knappast tillbaka :P.

Link to comment
Share on other sites

Hej, jag har förgasare och elektrisk pump samt mekanisk på motorn. jag resonerar som så med ledningarna att jag hellre har dom vid sidorna inne i bilen än under där dom kan skadas likaså med bromsledningarna. Är det något du anser ska ändras så kom gärna med förslag, tack på förhand

Tanken ligger ju ändå nästan inne i bilen, endast en tunn vägg emellan. bifogar bild på hur jag tänkt med pumpen.post-6566-144839258394_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej, jag har förgasare och elektrisk pump samt mekanisk på motorn. jag resonerar som så med ledningarna att jag hellre har dom vid sidorna inne i bilen än under där dom kan skadas likaså med bromsledningarna. Är det något du anser ska ändras så kom gärna med förslag, tack på förhand

Tanken ligger ju ändå nästan inne i bilen, endast en tunn vägg emellan. bifogar bild på hur jag tänkt med pumpen.[ATTACH=CONFIG]24303[/ATTACH]

Hej!

Är det den elektriska pumpen som förser förgasaren med bensin så är frågan om trycket från pumpen är så högt att en returledning kan fordras? Förmodligen har din motor antingen bränsleförsörjningen från elpumpen eller den mekaniska..

Jag håller verkligen med dig om att vi sitter med bränsle i "skuffen" (västerbottniska för bagageutrymmet...) så en ledning i kupén ligger väl i samma "riskhärad"? Men , visst, om ledningen får ett brott och bränslet antänds så vore det goare att det brann under bilen istället för i bilen eller hur? Så rent för säkerhets skull skulle jag nog dra ledningen under bilen :) . Det finns mycket kunnigare rådgivare än mig här på forumet som förhoppningsvis kan hoppa in å reda ut begreppen :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

A3-8-6F3.jpgA3-8-6F3_1.jpg

[h=1]Walbro GSL 392 - An-anslutningar -in line-[/h]1395 Kr

[TABLE=class: ProduktbeskrAntalvalTabell]

[TR=class: ProduktbeskrAntalvalRad]

[TD=class: ProduktbeskrAntalvalText]Antal: [/TD]

[TD=class: ProduktbeskrAntalvalFalt][/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[TABLE=class: Knapp_Kop_Tabell_Artikel]

[TR]

[TD=class: Knapp_Kop_Vanster][/TD]

[TD=class: Knapp_Kop]Lägg i kundvagnen[/TD]

[TD=class: Knapp_Kop_Hoger][/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Lagersaldo:

988 st

Lagerstatus:

Finns i lager

Frakt:

Klass 2 - max 1 kg

Artikelnr:

A3-8-6F3

Frågor om produkten?

Ställ din fråga här »

FRÅGOR

Har du några frågor gällande denna

produkt? Tveka inte att höra av dig.

[TABLE=width: 226]

[TR]

[TD]Din E-post

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Ämne

Frågor gällande: Walbro GSL 392 - An-anslutningar -in line- (art: A3-8-6F3)

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]Din fråga

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=align: right]Skicka fråga

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

[TABLE=class: ProduktinfoFlik]

[TR]

[TD=class: Flik_Beskr_Markerad]Info[/TD]

[TD=class: Flik_Beskr_Streck][/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Bränslepump Walbro GSL 392 -In Line-

dessa bränslepumparna skall sitta utanför tanken på bränsleledningen

(de walbropumparna som skall sitta i tanken heter Gss 340,341eller 342)

Anslutningar: AN-Slangkopplingar Ut=AN6 In=AN6 eller AN8 (båda nipplarna medföljer)

Flöde: 280LPH (180LPH vid 3bar)

Dessa pumparna är lämpliga för effekt upp till över 500hk/st med bensin (Drygt 400hk/st med E85)

Link to comment
Share on other sites

Den pumpen ska du ha retur till. Skit i mekanpumpen och sätt regulator till förgasaren. En T-koppling precis innan regulatorn som du kör som retur. Den kommer hålla trycket fint med helt öppen retur utan regulator på returen. Och skulle det mot förmodan fattas tryck så stryper du returen lite grann.

Link to comment
Share on other sites

Du måste koppla el pumpen över olje trycket....

Med risk för ett sjuhelsickes feltänk just nu (men det lär jag ju få reda på i så fall :cool:) så tycker jag det är ett mycket bra påpekande, men det vill till att det inte är returledningen som ger sig vid en eventuell olycka. Jag hade satsat på en Fuel Cut Off Switch för att få stopp på matningen, eller varför inte bägge delarna?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...