Jump to content

Spontanköpa i staterna?


pony

Recommended Posts

  • Replies 75
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Lite såp opera eller? Folk i Sverige ska hjälpa en kille som är i USA att köpa bil? Åker man dit för att handla bil borde man väl vara bäst att på plats avgöra om bilen passar en själv eller inte? Tycker du bilen passar dig så köp den.

Link to comment
Share on other sites

Ber om ursäkt Ankersdal. Trodde det här var ett diskussionsforum där en oerfaren person som jag skulle kunna ställa frågor till Mustangintresserade och få hjälp. T.ex. hade jag aldrig vetat att 8:an var i en bil som egentligen var en 6:a.

Link to comment
Share on other sites

Den var ruggigt fin, vad ska de ha för den?

jag sticker till Tampa om 3v. tyvärr har jag inte plats för en till bil...:-(

Hej,

Först skrev dom $29 950. Jag tackade vänligt och berättade att det var långt utanför min budget, och att jag inte ens kommer att förolämpa dom med att motbud eftersom min budget är så mycket lägre.

Trodde att det skulle ta slut där, men då återkom dom med en sänkning till $25 000

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Så. Har nu hittat den rätta bilen för mig. En jättefin cab 6:a, helrenoverad och ingen rost för 15 000. Har provkört den, och den var riiiiktigt bra. Jag är dock paranoid som fan "är det för bra för att vara sant...". Bilen är registrerad i Michigan men finns i ägarens sommarhus här nere i Florida. Hur kollar jag upp om det finns lån på bilen t.ex.? Andra saker jag kan\ska kolla upp?

Link to comment
Share on other sites

Ok. Har klurat ut att man kan se på titel om ägaren äger bilen helt, eller om det finns lån på den. Någon som har erfarenhet av att handla från privatperson i USA och hur ni har gjort med betalningen? Erbjuder Nordtrafik eller någon annan en tjänst där jag kan betala in betalningen för bilen, men att det bara släpps till säljaren efter att bilen har kommit till hamnen/transportföretaget har hämtat det?

Link to comment
Share on other sites

Hej. Köpte min mustang i Detroit. Det du skall ha är title (regbevis) och kvitto. Detta behövs för att kunna tulla in och besiktiga bilen. Jag köpte min cash och körde den till en kompis i Detroit där sedan den blev upphämtad efter nån vecka och körd till hamn och vidare hem. Allt detta tog transportfirman hand om. Om du befinner dej nära en hamn så slipper du transporten dit vilket sparar pengar då tullen tas på alla transportkpstnader + inköpspris. Lycka till.

Link to comment
Share on other sites

Hej. Köpte min mustang i Detroit. Det du skall ha är title (regbevis) och kvitto. Detta behövs för att kunna tulla in och besiktiga bilen. Jag köpte min cash och körde den till en kompis i Detroit där sedan den blev upphämtad efter nån vecka och körd till hamn och vidare hem. Allt detta tog transportfirman hand om. Om du befinner dej nära en hamn så slipper du transporten dit vilket sparar pengar då tullen tas på alla transportkpstnader + inköpspris. Lycka till.

Hur gjorde du med trafikförsäkring direkt efter köpet. Kan man teckna trafikförsäkring som non-resident?

Link to comment
Share on other sites

post-7551-144839278087_thumb.png

Så, har landat hemma i nu (Amsterdam är hemma ett tag till, men bilen ska nog köras till Sverige i sommar). Har ca 150 bilder på kameran som jag ska föra över till datorn. Under tiden får ni nöja er med bilden som finns på mobilen.

Med tanke på mina begränsade kunskaper så hittar ni säkert en massa felaktigheter direkt, men detta är början på min resa bland klassiker.

Link to comment
Share on other sites

Tack!

Jag har ställt fråga på holländskt forum om vad som krävs för att bilen ska godkänna deras importbesiktning, men har inte fått några svar förutom ett par felaktiga länkar. Holländarna verkar inte lika vänligt inställda till nybörjarfrågor som svenskarna på detta forum :)

Därför chansar jag och frågar här om det är någon som vet om det finns en EU-standard, eller om Holland har andra krav och regler gällande besiktning än vad Sverige har?

Jag har försökt klura ut vad som krävs för att få godkänt och det verkar spreta åt alla håll och kanter.

- km/h konvertering vid hastighetsmätaren (verkar oklart om det behövs)

- reflexer bak (verkar oklart om det behövs)

- justering av halvljus fram (verkar oklart om det behövs)

- byte av blinkers fram till gula alt vita (verkar oklart om det behövs byta dagens gul-orangea)

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Enda vitsen att ta bilen via holland är lägre tull men sen har du transporten upp till Sverige.

Jag reg besiktade min musse för 2 år sen.

Klistrade dit lappar för KM talen. Annars vet jag att det finns nån som säljer KM inlägg för mätaren. Det finns nån tråd om detta så försök att söka i forumet.

Jag limmade dit ett par reflexer i lysglaset bak och det gick bra. Fördelen är att dom ej synns.

Det satt gula lampor som jag bytte till vanliga.

Link to comment
Share on other sites

Den andra vitsen med att ta det via Holland är att jag bor och jobbar i Amsterdam ;)

Tack för tipsen.

Hej,

Enda vitsen att ta bilen via holland är lägre tull men sen har du transporten upp till Sverige.

Jag reg besiktade min musse för 2 år sen.

Klistrade dit lappar för KM talen. Annars vet jag att det finns nån som säljer KM inlägg för mätaren. Det finns nån tråd om detta så försök att söka i forumet.

Jag limmade dit ett par reflexer i lysglaset bak och det gick bra. Fördelen är att dom ej synns.

Det satt gula lampor som jag bytte till vanliga.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Mustangfebern har börjat krypa fram i magen. Bilen är i hamn om en vecka :D

- Byta glas fram i parkeringslampa/blinkers till vitt

- Byta framljusen från nuvarande sealed beams

- Tejpa dit en KM/H skala på nuvarande hastighetsmätare

Sen får vi se vad holländska regbesiktningen säger ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...