Jump to content

Utväxling 3.73 eller 4.10?


cyr365

Recommended Posts

Hej!

Jag har bestämt mig för att sätta på annan utväxling på min GT Automat-06 och har sett Am. Muscles förevisande av "acceleration-pack" (4.10) på Youtube och att de tycker det är det bästa alternativet.

Håkan Prytz förordar dock 3.73 som en "gyllene medelväg" med "lagom ljudnivå" under landsvägskörning mm.

Jag vet att det blir c:a 25% högre varv med 4.10 men samtidigt så har jag sett tidigare inlägg på forumet där de flesta förordar 4.10.

Varvar/väsnas det okristligt med 4.10 på motorväg eller står man ut i 15 mil???

Är det märkbar skillnad mellan 3.73 och 4.10 i accerelation?

Vad skall jag välja?

Hjälp!!!

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag har bestämt mig för att sätta på annan utväxling på min GT Automat-06 och har sett Am. Muscles förevisande av "acceleration-pack" (4.10) på Youtube och att de tycker det är det bästa alternativet.

Håkan Prytz förordar dock 3.73 som en "gyllene medelväg" med "lagom ljudnivå" under landsvägskörning mm.

Jag vet att det blir c:a 25% högre varv med 4.10 men samtidigt så har jag sett tidigare inlägg på forumet där de flesta förordar 4.10.

Varvar/väsnas det okristligt med 4.10 på motorväg eller står man ut i 15 mil???

Är det märkbar skillnad mellan 3.73 och 4.10 i accerelation?

Vad skall jag välja?

Hjälp!!!

Innan du väljer vilken utväxling du ska ha, fundera på vad du ska ha bilen till. Ska du enbart köra snabbt vid rödljusen eller köra lite av varje? Ska du köra långturer, skulle jag inte välja 4.10 för att resonansen blir högre i bilen samt högre förbrukning eftersom varvtalet är högre. Välj 3.73, tycker jag. Själv har jag 3.55 tack vare fd ägaren valde högre utväxling när han köpte bilen från fabriken och det räcker gott och väl för mig. Lite snabbare ax men ändå ekonomisk.

Link to comment
Share on other sites

Jag spenderade massor med tid för att försöka klura ut detta själv, slutade med 3.50 i nya axeln jag beställde. Däremot har jag en föråldrad FMX med 3 växlar, era modernare bilar har väl överväxel på sista vilket borde ta ner varvtalet något?

Hursomhelst, 3.50 eller 3.73 verkade vara det mest populära om du inte ska äga i varje rödljus. ;)

Link to comment
Share on other sites

Nu var det ju ett tag sedan jag körde Musse, men jag vill minnas att i motorvägsfart ligger varvet bra nära 2000 och det är ju löjligt lite egentligen. Kan någon räkna ut var man hamnar med 4.10 i 110km/h?

Link to comment
Share on other sites

Det är 3.31 standard på automatlådan och då tog jag 4.10/3.31 vilket ger 24% mer i varv emedan 3.73/3.31 ger 13% mer i varv.

Så frågan är om man "klarar av" cirka 2.450 varv i 100 knyck eller 2.200 varv i 100 knyck då standardvarven ligger på 1.950-2.000.

Jag var ute för några veckor sedan och "tjuvkörde" för att försöka lyssna av varvet men fick ligga på lägre växel för att nå varven vilket ju inte blir riktigt rättvisande. Jag älskar V8 ljudet men ibland så kan det bli lite för mycket om man nu kör lite längre.

Jag är så jäkla rådvill i detta egentligen lätta ämne men jag vill ha mer "input" gärna från 4.10 ägare.

Tidigare hjälp/inlägg ovan är jättebra och kloka men har kikat på liknande trådar och då lutar de mer åt 4.10.

-Det kanske är en åldersfråga???

Man vill ju känna axet emellanåt för att "veta" att bilen går bra (Mustang-egot) samtidigt som man sällan bränner däck vid korvkiosken så att säga... Någon som har 4.10 på bilen och är nöjd/missnöjd???

Link to comment
Share on other sites

Kör på 4.10.

Har haft den utväxlingen i många år på min manuella 05:a. Femmans växel är en ren överväxel och jag funderade aldrig på att begränsa till 3.73 när jag ändå tog kostnaden att byta. Har aldrig ångrat det. De där några hundra extra varven i motorvägsfart förändrar inte ett smack och femman är fortfarande en överväxel på den manuella.

Link to comment
Share on other sites

Kör på 4.10.

Har haft den utväxlingen i många år på min manuella 05:a. Femmans växel är en ren överväxel och jag funderade aldrig på att begränsa till 3.73 när jag ändå tog kostnaden att byta. Har aldrig ångrat det. De där några hundra extra varven i motorvägsfart förändrar inte ett smack och femman är fortfarande en överväxel på den manuella.

var det värt pengarna tycker du?

Link to comment
Share on other sites

Har kollat på amerikanska Mustangforum hela gårkvällen/natten och där är det nog 75% som tycker 4.10 är det rätta som du säger så det lutar åt detta.

Jag har en automat men det borde vara samma varv som på den manuella lådan väl???

Utväxlingen 3.73 verkar var en "bra kompromiss" mellan kraft och varv emedan 4.10 är mot det brutala...

Jänke-sajterna nämner just att man så sällan åker över 120 knyck och därmed har mer nytta av att känna "brutaliteten" i V8:an.

Någon nämner att man inte får ner kraften i gatan utan att man mest sliter däck, och att ettans växel är "svårhanterlig".

Är det så?

Link to comment
Share on other sites

Synd att det inte är säsong för då skulle du kunna åka och besöka medlemmar som har olika, hade nog gett dig bäst bild för det är omöjligt för någon att ge dig "rätt" råd i denna fråga.

Men med all tid du lagt på att kolla detta och sett så många 4.10 kanske det är enda rätta spåret att gå, alltså att ta "maxsteget" för att i värsta case scenariot backa till 3.73 istället för att ta 3.73 och kanske inte märka av det så mycket. :evil::evil::evil:

Link to comment
Share on other sites

Efter moget övervägande så får det bli 4.10, har beställt tid hos Håkan Prytz i början i april för lite "småfix" ytterligare och återkommer efter bytet med mina reflektioner, får ju åka ner 46 mil på motorväg efter bytet och lär får fundera över om valet blev riktigt...:cool:

Link to comment
Share on other sites

Efter moget övervägande så får det bli 4.10, har beställt tid hos Håkan Prytz i början i april för lite "småfix" ytterligare och återkommer efter bytet med mina reflektioner, får ju åka ner 46 mil på motorväg efter bytet och lär får fundera över om valet blev riktigt...:cool:

har 4.10 på min sen flera år också ihop med en saleen sc det är en trevlig busbil att köra visst på motorvägen när man åker ihop med dom andra mussarna varvar det ju ganska mycket men det får man ta åker ju inte så mycket motorväg heller

Link to comment
Share on other sites

Det känns bra att höra att 4.10 är rätt val, det är ju ändå kraften man är ute efter och det blir ju oftast lite lägre hastigheter än 140...

Tror också du gör rätt. Jag hade 3.73 och ångrade mig nästan samma dag som jag bytt. Du kommer uppleva en väldig skillnad och framförallt måste du hitta bra bakdäck, annars går din 4.10 upp i rök :-)

Link to comment
Share on other sites

Hur var det nu, kompletta axlar med 4.10 är slut va? Så det blir till att byta klumpen. Vilket inte är så värst lätt att göra utan att missljud uppstår...
hej kan man inte bara byta innandöme utan missljud eller vad vet jag
Link to comment
Share on other sites

Om du bytt utväxling och fått oljud så slå något hårt i huvudet på den som gjort jobbet om den som gör ett sånt jobb vet vad han håller på med så blir det bättre en original.

Mvh Magnus

Finns det ingen "gillaknapp" här:)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nä jag skulle inte ens tänka på 4:10 i en gammal musse i alla fall... men du hade väl en nyare!! så det är väl annat. själv åkte jag manuell toplouder/med 3:50 på bakaxeln lång 1 gick 150 km på 1...kort 2

lång 3 kort 4 ....ingen liknande bil med 4:!0 på bakaxeln skulle vart snabbare.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...