Jump to content

Utväxling 3.73 eller 4.10?


cyr365

Recommended Posts

Hur har det gått för dig med 4.10? jag har själv en 05 automat som jag är sugen på att uppgradera till 4.10 från orginal axel..

jag kör året runt med mustangen, och känner att jag skulle vilja ha mera brutalare..

och ni som har bytt, har ni gjort det själva eller endast skickat in det till firma? (det är ju lite av charmen att skruva med grejjerna själv?)

och om ni har gjort det själv är det något som man bör tänka på utöver inshimsningen av pinjongen? (0,102 mm?) behöver man några speciella verktyg eller bara vanliga hederliga hemma verkstads verktygen.

Mvh Christian

Link to comment
Share on other sites

Hejsan!

Jag skall upp till Håkan Prytz nu över helgen och byta till 4.10. Tur och retur, hem till Bohuslän igen ger mig 50 mil med 3.34 och 50 mil med 4.10 på både motorväg och vanlig väg. Jag lovat att skriva om jag hur upplever skillnaden...

På måndag så lovar jag att ge min åsikt på om det blev bra eller sämre...

Mvh

Mats

Link to comment
Share on other sites

Hejsan!

Jag skall upp till Håkan Prytz nu över helgen och byta till 4.10. Tur och retur, hem till Bohuslän igen ger mig 50 mil med 3.34 och 50 mil med 4.10 på både motorväg och vanlig väg. Jag lovat att skriva om jag hur upplever skillnaden...

På måndag så lovar jag att ge min åsikt på om det blev bra eller sämre...

Mvh

Mats

3.31 menar du? Har du automat?

Link to comment
Share on other sites

Då kommer facit: Jag har 96 mil tur och retur till Åtvidaberg. Det är en automatlåda med 3.31 utväxling som på hemvägen alltså blev 4.10 utväxling.

Bilen drog dit 1.16 och faktiskt LÄGRE hem, 1.07 och då har jag legat mellan 100-130 km/h hela tiden och på motorväg det mesta. Så driftskostnaden är nog samma eller knappt mätbar enligt mina knappt 100 mil.

Kostnaden blev 10.000:- för arbete och utbyte av bakaxel. Sedan valde jag att sätta på en massa annat så slutnotan blev något helt annat. (GT500 Track-Pack, panhard, länkarmar mm mm mm).

Varven stör inte alls upp till 110 km/h ungefär. Kring 130 km/h börjar det väsnas lite mer men då får man helt enkelt höja stereon om det besvärar… Man kör ju sällan motorväg i 2-3 timmar dagligen så ljudet blir underordnat den kraft man får vid bytet.

Att köra 10-15 mil på motorväg stör alltså inte alls enligt mitt tycke.

Varven låg med 4.10 utväxlingen på 2.200 varv i 90km/h och 3.000 varv i 130 km/h. (Så ekvationen stämmer om man tar 4.10/3.31= 1,24, mao cirka 24% högre varv genom registren). Jag är helnöjd med bytet till 4.10 och jag rekommenderar det verkligen. Jag tror inte 3.73 skulle bli så märkbart som jag nu upplevde 4.10 när man ändå lägger en hyfsat slant på bytet.

Jag får säga att det definitivt märks att något positivt har hänt med bilen med bytet!

Nästa sak är att Håkan Prytz verkar ha löst problemen med Detroit Rockers-kam till automatlåda och att slippa avgasproblem vid besiktning. Jag är av den åldern att jag inte vill byta kam inför varje besiktning. Så glädjande nog verkar dessa bägge problem lösta numera.

Så nästa besök får bli för Detroit Rockers kam, långa headers och x-pipa därefter får man väl vara nöjd ett tag.

När jag stod där och väntade på min ”operation” så visade Håkan mig två motorer som skulle monteras… en på 1.000 hkr och en på 1.200 hkr inkl alla modifieringar så mitt lilla byte är nog inte så mycket att tala högt om…

Nåväl, jag är helnöjd och rekommenderar 4.10 till den som vill få lite ”enkla vitaminer” till bilen!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

hur har du gjort med hastighets mätaren då.. den visar helt fel hastighet när man bytt utväxlig eller?

går det att fixa med tunern?

elller är det som på hojar (hd,buell med flera)

att man mosten koppla in en box som omvandlar signalen till mätaren?

Link to comment
Share on other sites

hur har du gjort med hastighets mätaren då.. den visar helt fel hastighet när man bytt utväxlig eller?

går det att fixa med tunern?

elller är det som på hojar (hd,buell med flera)

att man mosten koppla in en box som omvandlar signalen till mätaren?

Du kan ändra utväxlingen med tunern. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
(redigerad)

Jag inbillade mig att det var slut på uppgraderingar i år... Då köpte min bror en Tysk (!) racerbil och hans 0-100 tider lämnar mig ingen ro.

Enligt Track Pack så gör jag 0-60 mph (dvs 96/97 km/h) på 4.6 sek (någon enstaka gång 4.5 sek i duktig medvind och med AC'n avstängd) han gör 0-100 km/h på samma tid.

Min 2014 GT är naturligtvis både vackrare, låter bättre och väcker mer känslor hos åskådare när jag tankar. Men hur återställer jag ordningen i släkten när det gäller 0-100 tider? Jag har redan en rätt så OK tune från Bama som gör susen med min tröga original automatlåda men det räcker ju inte. Är ny utväxling svaret på mina bekymmer? Idag har jag 3.15:1 på min automat. När jag slösurfar på diverse amerikanska Mustangforum verkar det onekligen så, men jag vet ju inte om råden kommer från 13 åriga rednecks i Louisianas träskmarker eller från kunnigt folk.

Om ny utväxling är lösningen så finns 4.10 utväxling endast som drevsats hos AM, CJ ponyparts etc men utväxling 3.73 finns som komplett bakaxel. Har också hört historier om evigt väsnande drevsatser pga halvtaskiga installationer.

Några tips om vad jag borde göra för att kunna sova om nätterna?

Ändrade %s av %s (%s)
spell
Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...