Jump to content

Evigt klonkande från bakpartiet


HampeLX

Recommended Posts

Go morron/Go förmiddag/ Eftermiddag osv..

Har nu suttit och funderat i min ensamhet, har ett evigt klonkande från mitt bakparti, troligtvis är de ju från bakaxeln, vad jag fått fram de till så är de ett hjullager, men klonkat kommer även när du svänger, kör där de är ojämt osv.. kan de vara hjullagret som orsakar detta eller kan de vara nått annat ? Nån som kan ha en aning?

Ska tillägga att de är en Mustang 2.3 85a!

Link to comment
Share on other sites

Go morron/Go förmiddag/ Eftermiddag osv..

Har nu suttit och funderat i min ensamhet, har ett evigt klonkande från mitt bakparti, troligtvis är de ju från bakaxeln, vad jag fått fram de till så är de ett hjullager, men klonkat kommer även när du svänger, kör där de är ojämt osv.. kan de vara hjullagret som orsakar detta eller kan de vara nått annat ? Nån som kan ha en aning?

Ska tillägga att de är en Mustang 2.3 85a!

Hej!

Jag gissar nog på pinjonglagret.. Klonket hade jag i/på min 73a och det var mycket riktigt pinjonglagret :rolleyes:. Förhoppninsvis hoppar ThomasFB in och förklarar det som behöver förklaras (eller någon annan av alla klippor här på forumet :) )

/Anders ;)

Link to comment
Share on other sites

Ett visst klonk är helt normalt och nåt man får leva med så länge man kör C-clip axel. Du har ett visst glapp i drivaxlarna vilka kan röra sig in och ut i axelröret/diffen en liten bit - handlar om millimetrar så inte särskilt mycket. Dock tillräckligt för att avge ett distinkt klonk när man svänger osv... ta tag i skärmkanten bak och tryck bilen i sidled.... då vet du vad jag menar sen :)

Link to comment
Share on other sites

Ett visst klonk är helt normalt och nåt man får leva med så länge man kör C-clip axel. Du har ett visst glapp i drivaxlarna vilka kan röra sig in och ut i axelröret/diffen en liten bit - handlar om millimetrar så inte särskilt mycket. Dock tillräckligt för att avge ett distinkt klonk när man svänger osv... ta tag i skärmkanten bak och tryck bilen i sidled.... då vet du vad jag menar sen :)

de har jag gjort och de klonkar nå jävulskt haha, så de ska vara så? :) tycker att de har blivit värre med tiden men de kanske är jag som inbillar mig?? :)

Link to comment
Share on other sites

De är klart mer än normalt klonkande kan jag intyga! Om jag inte minns helt fel så ryckte vi däcken i sidled för att få fram ljudet som mest när den stod still.

Men jag kommer inte ihåg allt glasklart, de va ju i somras.

Men jag kan tänka mig att de är någon bussning i bakvagnen som har gått.

Link to comment
Share on other sites

Cobra R skivbromskitt eller liknande så blir det tyst - iaf i min Fox :P

Kan ju vara så att drivaxlarna är lite slitna i C-clipspåren och eller i ändarna så de har mer spelrum. Ändarna stöter ju mot centerpinnen i diffen och är det för mycket spel här så blir det mer klonk... förmodligen mer o mer med tiden också. Borde ju inte vara några problem att tiga på en liten bulle på axeländen för att minska glappet... men nån stans kan det ju vara slitet - helt klart...

Kolla bussningar först :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Cobra R skivbromskitt eller liknande så blir det tyst - iaf i min Fox :P

Kan ju vara så att drivaxlarna är lite slitna i C-clipspåren och eller i ändarna så de har mer spelrum. Ändarna stöter ju mot centerpinnen i diffen och är det för mycket spel här så blir det mer klonk... förmodligen mer o mer med tiden också. Borde ju inte vara några problem att tiga på en liten bulle på axeländen för att minska glappet... men nån stans kan det ju vara slitet - helt klart...

Kolla bussningar först :)

Idag har vi kollat, varenda jävla liten gullig bussning gick att smula sönder! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...