Jump to content

Renovering Mustang 1965 HT


uone

Recommended Posts

  • 6 months later...

Jag får väl fylla på med lite mer som hänt. Elfläkten fungerar kanon just nu så sitter det ett prototypkort i som styr men det kommer mer info när det är klart.

Sedan till det som inte funkar ;)

Bakaxeln väsnades ju en del förra året så vi bestämde att vi skulle byta pinjong, kronhjul och hjullager.

Sagt och gjort beställde delarna ifrån Stigs Axel and parts snabb leverans och hyfsat pris samt väldigt mycket bra info på köpet.

post-5034-14483947412_thumb.jpg

Fick hem grejorna och började demontera och som vanligt dök det upp lite överaskningar:)

När jag demonterade diffhuset så var det trasiga schims, rost och väldigt nära att det skurit så bara att beställa vilken väg man ville gå.

Efter mycket velande bestämde vi att det fick bli en Auburn diff dels var det bra pris och Hansen hade den hemma.

Man kan ju lugnt säga att det var tålamodskrävande att lära sig att justera spel och slitbild på kronhjulet:D Men efter två kvällar så var jag nöjd det slutade med att jag justerade ifrån ände till ände så man lärde sig läsa slitbilden sedan gick det rätt bra (tycker jag).

Skruvade ihop bakaxeln och fick för mig att kolla så allt var rätt så jag spärrade ena hjulet med ett koben mot golvet och försökte röra på andra hjulet men det var helt stumt då vart man lite blek men ingen minns en fegis så det var bara att göra färdigt och ut och provköra.

Började med att köra en så tajt cirkel jag kunde på grusplanen för att se om diffen fungerade och det funkade kanon vart inte ett märke i gruset gasade man på lite så släppte det på bägge sidor direkt. Jag får väl se hur oljan ser ut efter första oljebytet vid 50mil min tanke är att montera magneter inuti huset på bakaxeln då det känns bättre att få metalspånen där än invalsade i lagerbanorna.

(Det kommer mer bilder men just nu kan jag inte laddaupp några bilder)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...