Jump to content

Blästra, putsa Aluminium?


Recommended Posts

Jag hittade 4 centerline fälgar (på nitroz) att ha till slicks å frontrunners de gånger jag har chans att köra bracket med Mach1an.

post-7033-144839273166_thumb.jpg

post-7033-144839273174_thumb.jpg

7 tum fram å 10 tum bak. Fälgarna är i aluminium (dom är lätta). Det finns lite märken på dom plus lite rost från bultarna så min fråga är om jag kan/ska blästra dessa eller putsa/slipa? (har alltid gillat centerlines så det blev en bra "feel good affär" :) )

/Anders ;)

Link to comment
Share on other sites

Helt klart tuffa fälgar :D! Men kan tyvärr inte ge dig nå bra tips på att få dom blanka, putsa putsa putsa.... kan jag tänka mig :think:

/ Johan

Så kan det vara Johan! ;) Jag har inte provat att blästra aluminium nån gång så där finns frågetecken.. Att putsa e åxå en trevlig syssla men jag söker den där "råa" opolerade aluminium looken. Ni vet.. Typ spunnen aluminium?

Link to comment
Share on other sites

Blästra aluminium med sand gör ytan "porig", så det är helt uteslutet. Har oxå tittat på soda, men inte testat själv än. Vill duha chromglans skulle jag föreslå sandpapper på skadade ytor för att sedan gå på med polertrissan. Verktygsboden verkar ha rätt bra urval av polermedel och trissor för polering av metall.

Skickat från min ASUS Transformer Pad TF300T via Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Det satt såna på min Corvette när jag köpte den. Eftersom dom är trycksvarvade går det inte att få dom spegelblanka. Jag tyckte att tvålull var det som blev bäst.

Link to comment
Share on other sites

Prova med att polera med lummskiva och autosol du behöver nog inte blästra de, gör du det så får du mycket mer jobb med att polera upp de.

sen är de svarvade blanka från början och är det den ytan du är ute efter får man nog sätta upp de i en svarv och köra med en tryckrulle eller vad nu verktyget heter.

Link to comment
Share on other sites

Anders: Har du hört med http://aluminiumsvetsarn.se/kontakt.html Hans kanske har någon idé. Han höll ju tidigare bl.a. på med att renovera alufälgar.

P.s. Hans har sin verkstad i Skattkärr och ett besök hos honom och svärsonen Ola (Olas Garage) kan rekommenderas. Där sker verkligen intressanta byggnationer.

/Bosse N

Tack för tipset Bosse!

Vad kul att det bara är 4 mil dit :) ska absolut åka dit å kolla. Kul med studiebesök i närmiljön ;)

Link to comment
Share on other sites

Vi spinner vidare på ämnet sodablästring - Jag var länge sugen på detta efter att ha kollat runt på diverse alternativ av just blästring för att få rent alu och andra detaljer....

Så idag kör jag Soda i blästerskåp med mycket bra resultat.... det blir precis så där rent och sidenmatt som man vill ha det.... skulle tro att du lätt polerar upp ytan till högblank direkt efter sodablästringen om du vill.

Denna metod är grym på att avverka smuts/oxider och annat på just aluminium.... rost på stål/plåt är lite segare men det går... Jag kör själv på runt 4 bars lufttryck och då kan man inte räkna med att det avverkar för mycket men det sparar strukturen på bitarna man blästrar.

Soda är perfekt till mycket i mina ögon - förgasare, smådelar och annat.... rengöring innan polering mm... sotiga kolvar och ringspår osv....

Jag matar sodan utifrån i mitt skåp då det sägs att det "bara" är en engångsprodukt men jag har testat begagnad också och det funkar fint... blir ännu finare yta bara...

Så prova på bara... Soda funkar - helt klart, de enda kruxet är om det är hårt oxiderad aluminium - då blir det svart under oxiden och det biter inte sodan på... men det märker du...

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...