Jump to content

Förgasarstorlek


Roffe62

Recommended Posts

Hej.

Vill nog bara ha bekräftelse på att jag läst/fattat rätt att om jag har en 302 motor i min Musse så klarar jag mig bra med en förgasare som ger ca.300 cfm (är det mängden luft som passerar?).

Sitter idag i den jag köpt en 600 och har svårt att få ner bensinförbrukningen och kanske en del av förklaringen ligger här....

Inte heller säker på att den som sitter i nu fungerar som den ska.

Ska t.ex finnas nåt som heter ,primärt powerplay valve, som lätt kan gå sönder vid baktändning?

Den kan också vara fel dimension på denna ventil har jag förstått, rätt ?

Rolf

Link to comment
Share on other sites

Vänta.stopp, vilken typ av förgasare talar vi om 2V eller 4V, märket Autolite, Fomoco, Motorcraft.

Andra är Holley, Edelbrock, mfl som används från eftermarknad, oftast kopplar man 300-350

cfm till 2V och 450-600 upp till 4V, cfm är ett mått på flödeshastighet,blandning luft bränsle.

cfm kan du läsa mycket om på bla google.

En 500 eller 600 är en bra förgasare när det gäller 4V 289-302 även 351W kan vara aspirant

på en sådan.:think:

Ja POWER VALVE får rejält med stryck vid baktändning, kan gå sönder, det finns lite

olika värden även på denna.

Ofta kan det vara bra att ha några olika att provmontera och provåka med.;)

Link to comment
Share on other sites

Kolla upp vilken storlek du har på munstyckena, har den använts till en trimmad motor tidigare så kan man bytt till större munstycken och det har stor betydelse på bensinförbrukningen...

Hej.

Vill nog bara ha bekräftelse på att jag läst/fattat rätt att om jag har en 302 motor i min Musse så klarar jag mig bra med en förgasare som ger ca.300 cfm (är det mängden luft som passerar?).

Sitter idag i den jag köpt en 600 och har svårt att få ner bensinförbrukningen och kanske en del av förklaringen ligger här....

Inte heller säker på att den som sitter i nu fungerar som den ska.

Ska t.ex finnas nåt som heter ,primärt powerplay valve, som lätt kan gå sönder vid baktändning?

Den kan också vara fel dimension på denna ventil har jag förstått, rätt ?

Rolf

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Visserligen en konkurrent sida men fin calculator för att ta ut vad du behöver för förgasare. Hoppas det Inge gör något att det är till en konkurrent sida :-)

http://www.mopar70.com/html/carbcalc.php

Finns mycket att säga om förgasare men är du ute efter en som går snålt och fint på en maskin som ska köras lugnt. Men ändå ska finnas resurser när man trampar på.

Rekommenderar jag en spreedbore 4 port förgasare med vacumsteg på andra portarna.

Gärna under 600 nog mer lagom med en runt 500 ccm på en mild 302.

Sen rekommenderar jag sen öppning på power valven om du kör Holley. Neråt 2 så den inte öppnar i onödan i tid och otid. Drar mycket extra soppa. Samt med accmunstyckena byt till dom minsta som behövs inan den tvekar.

Och sen testa igenom munstyckena så den inte har för stora.

När den är bra inställd ska den svara mycket snabbt och rappt med en sån förgasare på tomgång och inte svart ryka något. Samt vilja varva in i evigheten utan att börja blundar eller svart ryka på höga varv. Utan låta som den vill ännu mer när automaten växlar för att motorn inte ska övervarva.

Ljulenbrunn färg på stiften gärna mot det lite ljusare hållet.

Vill man gå steget längre så är bredbands lamda att rekommendera.

Kommer och bli en mycket roligare bil när den är rätt justerad.

Lycka till med inställningen.

Med vänlig hälsning,

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...