Happy April 7, 2013 Report Share April 7, 2013 Har renoverat fronten i sommar med dämpare fjädrar etc.Från backen och upp till skärmkanten fram har jag 69cm nu med dessa fjädrar. Hur högt är era som sänkt och har 17" fälgar med 225/45.??Om jag nu ska kapa ett varv på fjädern.Mvh Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ April 7, 2013 Report Share April 7, 2013 Tänk på att det är utväxling 1:2 på fjädern då den står mitt på övre bärarmen. Kortar du fjädern 3 cm sjunker bilen 6 cm. Mitt råd är att börja med max 1/3 varv, det är väldigt lätt att det blir för mycket.Sänker du för mycket kommer styrarmen i ett ogynnsamt läge med bumpsteer som följd. Ha som riktlinje att den undre bärarmen ska vara parallell med marken, då brukar det bli bra. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Happy April 7, 2013 Author Report Share April 7, 2013 Mycket bra skrivet. Skulle vara förargligt att kapa för mycket.Tackar Link to comment Share on other sites More sharing options...
pools April 8, 2013 Report Share April 8, 2013 Skit i att kapa fjädrarna! Köp nya sänkta fjädrar istället, så gör du två flugor påsmällen.Mvh.P-O Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ April 8, 2013 Report Share April 8, 2013 Skit i att kapa fjädrarna! Köp nya sänkta fjädrar istället, så gör du två flugor påsmällen.Mvh.P-OOfta får man kapa dem med, det är inte lätt att få rätt från början. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andrew April 9, 2013 Report Share April 9, 2013 Håller med Janne helt och fullt. Har sänkta fjädrar fram på min plus att den är shelby sänkt en och halv tum med negative wedge kit ända har jag fått kapa ett kvarts varv. Link to comment Share on other sites More sharing options...
xstang July 1, 2014 Report Share July 1, 2014 Nån som har erfarenhet att ytterligare kapa 1" sänkningsfjädrar 620lbs? Finns det risk att att fjädringen blir för styv? Jag skulle behöva få ner fronten ytterligare ca 2-3 cm. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andrew July 1, 2014 Report Share July 1, 2014 Det är 620lbs fjädrar jag fått kapa ner blev tvungen att göra detta när jag monterade alu toppar Link to comment Share on other sites More sharing options...
xstang July 1, 2014 Report Share July 1, 2014 Det är 620lbs fjädrar jag fått kapa ner blev tvungen att göra detta när jag monterade alu toppar Hur känns bilen att köra då? Vad har du för krängningshämmare? Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ July 2, 2014 Report Share July 2, 2014 Jag körde med 850 lbs/in fjädrar och ställbara konidämpare, inte alls för hårt, bara väldigt o-amerikanskt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
xstang July 2, 2014 Report Share July 2, 2014 Jag körde med 850 lbs/in fjädrar och ställbara konidämpare, inte alls för hårt, bara väldigt o-amerikanskt!Ok tack för infon. Jag kapar och testar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klingan75 July 2, 2014 Report Share July 2, 2014 Kolla sidan 13 i min tråd, typ mitt på finns lite bilder och text.. Jag körde med rätt hårda fjädrar och röda koni. Funkade hur bra som helst.http://www.mustangclubsweden.org/threads/12756-Mustang-HT-1968-CMC1336/page13 Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhdin July 2, 2014 Report Share July 2, 2014 Jag kör med kapade 620lbs fjädrar o. röda Koni, trevligt o. köra, inte för hårt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bj0rne July 8, 2014 Report Share July 8, 2014 Jag kör med 1tum sänkta 620lbs fjädrar, 1 tums "Shelbysänkning", röda Koni, 245/45-17, lite lättad bil (66 ht). Ganska stötigt men go vägkänsla Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Berglund July 8, 2014 Report Share July 8, 2014 (redigerad) 620lbs 1'' fabriksänkta fjädrar kör jag med, kapade ytterligare 1/4 varv och tycker de är perfekt hårdhet.Bilen får inget svaj utan blir styv och känns modernHar även 1'' Shelbysänkning och men den gör egentligen bara 6mm effektiv ytterligare sänkning.Lägre än dessa fjädrar är bara problem eftersom bilen blir så låg att den kommer slå i det mesta när det gäller farthinder och liknande.Tidigare har jag haft 720lbs och det var hemska att köra på. Blev alldeles för hårt för gatbruk.Det tar hårt på Mustangens klena fjädertorn så förstärkningar är bra att göraFörresten tyngden på bilen avgör ju väldigt mycket.Jag har mycket aluminium på motorn, lätt C4 låda och batteriet i skuffen.Det gör ju mycket på fjäderhöjden!Kan tänka mig att man inte ska kapa alls där man har mycket vikt fram. BigBlock exempelvis! Ändrade %s av %s (%s) Link to comment Share on other sites More sharing options...
xstang July 11, 2014 Report Share July 11, 2014 Tack för alla tips! Jag prövade att kapa fjädrarna 1,5 cm på höjden igår, vilket motsvarade ca 1/3 varv. Det blev rätt bra, och jag märkte då ingen skillnad i körkänsla.Sänker jag mer så får jag bygga om garageinfarten. I övrigt har jag 1" 620lbs fjädrar(nu då sänkta ytterligare 1,5cm), shelbysänkning och gas-a-just dämpare. Motorn är original 289a med 4ports aluminiuminsug.Annars så blev bilen helt annorlunda att köra då jag bytte från 235/45-17 framme till 225/60-14! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Logga in för att kommentera
You will be able to leave a comment after signing in
Logga In Nu