Jump to content

Hel & halvljus


Happy

Recommended Posts

När bilen står på med lyse c:a 3-5 min så börjar lamporna tändas och släckas. Samt att det tickar någonstans där pedalerna sitter.

Är det ett relä som är paj? Varje gång det tickar så står lyserna på eller av ,det gäller både fram och bak. Har läst nått om dagavbrytare?

Link to comment
Share on other sites

Relät du slår på och av lamporna med är dåligt som standard.. Hade samma fel så bytte sen funkade det perfekt. Bytte även fotpedalen för helljuset då den tydligen har en tendens att rosta sönder vilket den gjorde på min 69-a

Link to comment
Share on other sites

Ett klassiskt problem! Du har förmodligen H4-lampor? Då orkar inte ljuskontakten

med. Det finns nämligen inget relä som styr ljusen. Du måste sätta in ett relä.

Och det finns en väldigt enkel lösning på detta. Vår eminente guru Lars Oscarsson

har lösningen! Eller hur Lasse?

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Ett klassiskt problem! Du har förmodligen H4-lampor? Då orkar inte ljuskontakten

med. Det finns nämligen inget relä som styr ljusen. Du måste sätta in ett relä.

Och det finns en väldigt enkel lösning på detta. Vår eminente guru Lars Oscarsson

har lösningen! Eller hur Lasse?

Mvh.

P-O

Jag vet inte vad du menar med H4 Lampor. Jag har inte en H4 som sitter i dagens bilar utan min lampa siter fast i stora glaset.. Förklarade jag rätt tro?

Link to comment
Share on other sites

På halvljuset så skall det vara en standard h4 lampa som kan bytas. Men du måste nog plocka ut lyktan för att få ut den. Det var jag tvungen att göra på min iaf. Byt då även alla kontakter för glappkontakt kan få lamporna att gå sönder och det vill du inte som jag erfara på väg hem på mörk landsväg ca 03:30 på natten

Men reglaget är det som vanligtvis går sönder iaf.

Byt alla lampor samtidigt så kommer du även få bättre ljus!

Link to comment
Share on other sites

På halvljuset så skall det vara en standard h4 lampa som kan bytas. Men du måste nog plocka ut lyktan för att få ut den. Det var jag tvungen att göra på min iaf. Byt då även alla kontakter för glappkontakt kan få lamporna att gå sönder och det vill du inte som jag erfara på väg hem på mörk landsväg ca 03:30 på natten

Men reglaget är det som vanligtvis går sönder iaf.

Byt alla lampor samtidigt så kommer du även få bättre ljus!

jag kan inte bara byta lampan måste byta hela lyktan det är allt i ett.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte vad du menar med H4 Lampor. Jag har inte en H4 som sitter i dagens bilar utan min lampa siter fast i stora glaset.. Förklarade jag rätt tro?
Det är vanligt att man byter ut dom gamla glödlamporna

mot H4. Det är en modernare lampa, halogen. Hur som helst så ligger ditt problem

i att ljuskontakten är överbelastad. Men det löser Oscarsson, som sagt.

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Det finns en sealed beam typ av H4 (Helsluten ljusinsatts halogenlampa) som är vanlig på USA marknaden, även

den typen är för jobbiga för elsystemet i bla gammla klassiska Mustanger.:(

Relä lösningen är den enda lösningen på lång sikt.;)

Lätt att fixa? ;)

Link to comment
Share on other sites

Det är vanligt att man byter ut dom gamla glödlamporna

mot H4. Det är en modernare lampa, halogen. Hur som helst så ligger ditt problem

i att ljuskontakten är överbelastad. Men det löser Oscarsson, som sagt.

Mvh.

P-O

Oj, va visst lite sen med svaret! :oops:

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jag tröttnade lite på mina seled beam lampor så jag satte in hellas 7tum med H4 och för att inte bellasta originalstammen så köpte jag färdig kabelstam på Biltema och kopplade in och det funkar klockrent. Jag vet att många vill ha original lamporna kvar men ska man åka hem efter en trevlig cruising runda mitt i natten så är de skönt med bra ljus.:D

Link to comment
Share on other sites

Ja, reläsats är fina grejor! Installerade en sån, och märkte att ljuskontakten inte blev lika varm. Det gäller nog även fotomkopplaren. En annan bonus är att lamporna ger mer ljus, eftersom det inte blir lika mycket spänningsfall i långa kablar. Enda nackdelen är väl att lamporna inte håller fullt lika länge, men nya lampor är billigare än ny ljuskontakt ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag har tydligen den ljusinsatsen med H4 sealed beam, och mitt elsystem klarar det, men å andra sidan

så är väl lyset inget o skryta med när det är riktigt mörkt ute. Har också funderat på en bättre lösning typ

volvo-insatser + relä

MVH KenHT68

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Jag tröttnade lite på mina seled beam lampor så jag satte in hellas 7tum med H4 och för att inte bellasta originalstammen så köpte jag färdig kabelstam på Biltema och kopplade in och det funkar klockrent. Jag vet att många vill ha original lamporna kvar men ska man åka hem efter en trevlig cruising runda mitt i natten så är de skönt med bra ljus.:D

Intressant allt ni skriver. (kul)

Vad snackar vi för pengar med allt som behövs?

Ljuskontakten kan man behålla eller??

Link to comment
Share on other sites

Jag betalade ca 900 för nya insatserna och kabelstammen på biltema ca300 och ljuskonakten används som vanligt men den styr endast reläna i nya stammen vilket gör att du har minimal belastning på originalstammen.

Link to comment
Share on other sites

jag kan inte bara byta lampan måste byta hela lyktan det är allt i ett.

Hej

Varför det blinkar, kan jag inte svara på. Kan vara ett eftermonterat relä? Som Lars skriver, fanns inte i original,

Sealed beam är en amerikansk strålkastare där, som du skriver, lampan och reflektorn sitter ihop. Användes under ca 50 år. Den har även en annorlunda ljusbild än vår vanliga H4. Den bygger mindre i djupled än ny insats.

Den användes i USA fram till 80-talet på nya bilar. De sista 5-10 åren hade dom halogen, innan vanlig glödtråd.

Den var i sig ganska bra, men blev med halogenlampans intrång dyr vid byte.

Lampan påminner lite om spotarna vi har i taket hemma.

När den pajar, är det enklast, som skrivits, att köpa nytt dvs en vanlig insats (typ gammal Volvo) på Biltema med H4 och bara byta hela lamphuset.

Dock kommer du att märka att H4:ans kontakter kan gå in i baljan i karrosen, så böj stiften innan montage (eller knacka ut baljan). Isolera stiften med tejp eller annan. Dumt att börja med kortslutningar… Detta då ny insats har större byggmått på djupen än nuvarande Sealed Beam.

Att samtidigt göra an relä-lösning där dina gamla trötta kablar får pensionera sig som signaldito, är bara nyttigt för lysknappen.

Enkelt att göra en brygga med relän och säkringslåda (en för varje sida)

Lycka till/Svedis

Link to comment
Share on other sites

Hej

Varför det blinkar, kan jag inte svara på. Kan vara ett eftermonterat relä?

Blinkandet beror på en säkring som sitter inbyggd i originalljuskontakten. Istället för en vanlig smältsäkring sitter där en sorts automatsäkring som fungerar ungefär som ett blinkrelä. Vid för stor ström värms en bimetallkontakt som bryter strömmen. Då svalnar bimetallen, och strömmen sluts igen osv. Fiffig lösning!

Själv använde jag Biltemas reläsats. I likhet med Oscarssons kräver den inget uppklippande av originalkablar (min bil är iofs svensksåld med H4) - man använder bilens H4-kontakt för manöverström och drar en matning från batteriet. Dock krävs att man skarvar kablarna i reläsatsen för att de ska få rätt längd. Och jag vill minnas att Oscarssons kit hade en annan bra feature, nämligen halvljusautomatik (strömmen bryts via tändningen).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...