Jump to content

VARNING för denna bil på blocket.


taxan

Recommended Posts

Såg en bil på blocket som jag blev riktigt sugen på men efter en carfax så svalnade intresset en aning...

http://www.blocket.se/jonkoping/Ford_Mustang_GT_KenneBell_46432941.htm?ca=4&w=3

http://www.carfax.se/show-report/4df0d481aa039c093446c0a79a398ebb

http://www.carfax.se/show-report/c66e0cf5177930d33561f454f7363a99

Tydligen är denna bil totalkvaddad innan den hittade hit. Även mätarställningen är suspekt..

Link to comment
Share on other sites

Även om den har utlösta airbags och Amerikanska fösäkringbolag bedömt den som total loss, verkar ju bilen ha gått igenom en hel del modifieringar och rullat i snart nio år på svenska vägar. Tror man måste veta varför bolaget avskrivit bilen som för dyr att reparera innan man avfärdar den. Dessutom så kanske man bör kolla vem som fixade och hur den fixades för att bli i skick igen.

Link to comment
Share on other sites

Även om den har utlösta airbags och Amerikanska fösäkringbolag bedömt den som total loss, verkar ju bilen ha gått igenom en hel del modifieringar och rullat i snart nio år på svenska vägar. Tror man måste veta varför bolaget avskrivit bilen som för dyr att reparera innan man avfärdar den. Dessutom så kanske man bör kolla vem som fixade och hur den fixades för att bli i skick igen.

Hur tar man reda på sånt? Går det ens efter så många år. Skulle vara intressant för bilen verkar ju som du säger vara påkostad och omhändertagen bra.

Link to comment
Share on other sites

Man frågar ägaren, kan han hjälpa dig med att få fram info så är det bra. Verkar han ovetande om det så får man höra med tidigare ägare. Finns ingen tidigare ägare eller någon som vill hjälpa dig med att få fram info så gör man nog bäst i att dra öronen åt sig.

Alternativt tar man hjälp av någon som har bra koll på dessa bilar och synar den ordentligt, priset ska givetvis vara satt efter historik och skick.

Link to comment
Share on other sites

Man frågar ägaren, kan han hjälpa dig med att få fram info så är det bra. Verkar han ovetande om det så får man höra med tidigare ägare. Finns ingen tidigare ägare eller någon som vill hjälpa dig med att få fram info så gör man nog bäst i att dra öronen åt sig.

Alternativt tar man hjälp av någon som har bra koll på dessa bilar och synar den ordentligt, priset ska givetvis vara satt efter historik och skick.

Har fått tag på tidigare ägare.. Väntar på info från honom

Link to comment
Share on other sites

Personligen hade jag aldrig köpt en som jag visste varit smälld.

Och med all reklam om carfax kommer köpare bli mer och mer vaksamma!

Vilket gör en redan svårsåld bil ännu svårare att sälja.

Men det är såklart min personliga uppfattning.

//D

Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Personligen hade jag aldrig köpt en som jag visste varit smälld.

Och med all reklam om carfax kommer köpare bli mer och mer vaksamma!

Vilket gör en redan svårsåld bil ännu svårare att sälja.

Men det är såklart min personliga uppfattning.

//D

Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2

Inte gör det något om den är smälld o man köper den? det som all beror på är ju priset, tänker inte betala lika mycket för en smälld som en som aldrig är smälld?

Å sedan om dom gjort ordning den efter ett kanon jobb! har ingen betydelse krockad alltid krockad. där av ska priset sättas efter detta i så fall.

Link to comment
Share on other sites

Inte gör det något om den är smälld o man köper den? det som all beror på är ju priset, tänker inte betala lika mycket för en smälld som en som aldrig är smälld?

Å sedan om dom gjort ordning den efter ett kanon jobb! har ingen betydelse krockad alltid krockad. där av ska priset sättas efter detta i så fall.

Som jag skrev så är det min personliga uppfattning.

Visste jag att bilen var krockad eller skrotad/junk/salvage. Hade jag inte tagit den.

Oavsett priset. För mig är det inte bara en bil.

Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Som jag skrev så är det min personliga uppfattning.

Visste jag att bilen var krockad eller skrotad/junk/salvage. Hade jag inte tagit den.

Oavsett priset. För mig är det inte bara en bil.

Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2

Sant ska man köpa en bil o lägga lite mera pengar å kärlek på den kan man ta dom hela först, men till rätt peng kan det vara en väg in om man inte har allt för mycket pengar över oxå !

Link to comment
Share on other sites

Sant ska man köpa en bil o lägga lite mera pengar å kärlek på den kan man ta dom hela först, men till rätt peng kan det vara en väg in om man inte har allt för mycket pengar över oxå !

Skulle nog också vara lite försiktig. Sen är det ju det där med priset, väldigt högt tycker jag för en bil som inte går att besikta. Sålde min musse 05 med kompressor billigare än så. Och den var okrockad, "svensksåld" med endast mig som ägare.

Link to comment
Share on other sites

Skulle nog också vara lite försiktig. Sen är det ju det där med priset, väldigt högt tycker jag för en bil som inte går att besikta. Sålde min musse 05 med kompressor billigare än så. Och den var okrockad, "svensksåld" med endast mig som ägare.

Varför skulle inte denna bil gå att besikta? senast gick det ju bra

[TABLE=class: events_history, width: 100%]

[TR]

[TD=class: col_0 line]2012-08-10[/TD]

[TD=class: col_1 line]36 223[/TD]

[TD=class: col_2]Fordonet besiktat av Bilprovningen i Värnamo, Sverige.[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=class: col_2 line]Ordinarie kontrollbesiktning genomförd. Godkänd besiktning.

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Link to comment
Share on other sites

Kompressorn är inte laglig på den bilen.

Ren tur eller annat fuffens.

Kanske döljer shaker scoopet kompressorn, så besiktningsmannen inte såg den.

Eller så var den avplockad kanske.

Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Kompressorn är inte laglig på den bilen.

Ren tur eller annat fuffens.

Kanske döljer shaker scoopet kompressorn, så besiktningsmannen inte såg den.

Eller så var den avplockad kanske.

Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2

okej!

Link to comment
Share on other sites

Jag har själv blivit mer o mer tudelad i denna frågan på senare tid med ett ben i vardera läger...

Det är ju så att detta har blivit väldigt uphausat med carfax hur bra det än är!

Man får göra lite research,bilda sig en egen uppfattning och ta det där ifrån. Det är ju trots allt köparen som bestämmer och finns alla kort på bordet så...

Skojare och falskspel är dock en helt annan femma...(även säljaren kan vara ovetandes så lätt är det inte....)

Link to comment
Share on other sites

Skulle nog också vara lite försiktig. Sen är det ju det där med priset, väldigt högt tycker jag för en bil som inte går att besikta. Sålde min musse 05 med kompressor billigare än så. Och den var okrockad, "svensksåld" med endast mig som ägare.

Priset på bilen är ju på tok för högt även om den inte skulle varit krockad. Även om man skulle få köpa en sån här bil till "bra" pris så kan den bli väldigt svårsåld med en så tråkig carfax i ryggen.

Jag har varit i kontakt med Håkan Prytz på mustang performance, det är han som tog in den i sverige en gång i tiden. Enligt honom så är den seriöst lagad. Man har tydligen bytt bägge ramnäsorna och den har varit uppe i riktbänk. Men hur man än vrider och vänder på det så är den alldeles för dyr med tanke på årsmodell och historik. Jag fick 170000 för min GT -04 vid inlösen och den hade rent carfax och var i väldigt fint skick.

Link to comment
Share on other sites

Min uppfattning är att om Prytz har tagit in den och att allt är gjort som han säger så är det nog så. Han är en bra referens för bilen, men priset är säkert förhandlingsbart. Om det är Prytz som byggt maskinen så är den helt säkert välbyggd.

Det här med kompressor och besiktning är lite knepigt. Har man osis och får en nitisk bes. man så kan det bli problem, och i värsta fall körförbud.

Om man rullar in med kompressor och dom påpekar att den absolut inte får vara där så stick där ifrån direkt. Besiktningen gäller inte om du avbryter den. du kan då boka en ny tid på ett annat ställe.

Link to comment
Share on other sites

Inget sagt om denna bil men anledningen till varför man inte ska köpa en smälld bil är väl att den kan vara reparerad med delar från stulna bilar.

Enligt vad jag har hört är det en stor marknad.

Link to comment
Share on other sites

Inget sagt om denna bil men anledningen till varför man inte ska köpa en smälld bil är väl att den kan vara reparerad med delar från stulna bilar.

Enligt vad jag har hört är det en stor marknad.

Jo så kan det nog vara, men troligen så fixar andra hela bilar oxå med lika mycket stulna delar tyvärr.( typ fakar upp en vanlig till Shelby med stulna delar) lika vanligt i dag som för 30 år sedan.

Med det argumentet du har ska man nog inte köpa begagnat över huvud taget ?? Allt kan vara lagat med stulna delar i så fall!

Link to comment
Share on other sites

Jo så kan det nog vara, men troligen så fixar andra hela bilar oxå med lika mycket stulna delar tyvärr.( typ fakar upp en vanlig till Shelby med stulna delar) lika vanligt i dag som för 30 år sedan.

Med det argumentet du har ska man nog inte köpa begagnat över huvud taget ?? Allt kan vara lagat med stulna delar i så fall!

Du har så rätt så. Men det gäller att försöka så långt det går att undvika stulna delar.

Har själv byggt ihop min bil med delar från olika bilar, men varit noga med att kolla ursprunget på delarna så gott det går.

Link to comment
Share on other sites

Själv vet jag inte vem Håkan Prytz är men redan efter lite kollande blev bilen något helt annat än vrak. Sedan att killen begär för högt pris, tja hela blocket är fullt av bilar med fantasipriser. Vad jag menade var att alla bilar behöver nödvändigtvis inte avskrivas via carfax som skrot och något man bör passa sig för, men visst det finns ju skurkar. Personligen hade jag hellre valt en krockad och renoverad bil än en översvämmad. Samtidgt håller jag med er som säger, det finns så pass många oskadade bilar att välja från så man behöver inte välja e krockad om det inte speglas av priset.

Link to comment
Share on other sites

Själv vet jag inte vem Håkan Prytz är men redan efter lite kollande blev bilen något helt annat än vrak. Sedan att killen begär för högt pris, tja hela blocket är fullt av bilar med fantasipriser. Vad jag menade var att alla bilar behöver nödvändigtvis inte avskrivas via carfax som skrot och något man bör passa sig för, men visst det finns ju skurkar. Personligen hade jag hellre valt en krockad och renoverad bil än en översvämmad. Samtidgt håller jag med er som säger, det finns så pass många oskadade bilar att välja från så man behöver inte välja e krockad om det inte speglas av priset.

True!:thumbup: Men jag blir faktiskt förvånad över hur många av dom mustanger som ligger på blocket som faktiskt har någon form av skadehistorik på sig. Var o varannan känns det som...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...