Jump to content

Råd O Rön


Dirty Dick

Recommended Posts

Hallå

Håller på att renslipa all plåt bakom och under baksäte och funderar på vad jag skall måla med

för färg när det är klart. Tycker det ser jävligt snyggt ut med ren plåt och skulle gärna vilja

pensla på med transparent lack när det är klart men är detta en bra ide för kommande rost ?

Någon som har ett bra förslag på rostfärg ?

Har några liter den sen länge förbjudna orangefärgade rostskydds färgen, tror den brukar kallas

för något som jag inte minns just nu. Hur bra är den i en jämförelse med lagliga rostfärger ?

MVH /D

Link to comment
Share on other sites

Blymönja kanske, finns inte längre att köpa, med risk för utskällning så tycker jag att

du skall måla ytan med tex Hammarlack, men då med färgen som INTE ger hammrad färgyta.

Annars är det som med det mästa, det finns hundra sätt att skydda plåtrena ytor.

Epoxy kommer säkert massor att föreslå;).

Link to comment
Share on other sites

Hallå Lars o tack för ditt svar.

Men skulle du kunna utveckla lite vad du menar med, färg som inte ger hammrad yta ?

Just det, blymönja kallas den ja, är väl en grym rostfärg men inte så fager att se på

och heller inte direkt bra för miljön.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Den hammrade ytan uppstår av att det är silikon, ytterst lite i färgen samt att det är inblandad

silvermetalik i färgen, silvermetaliken sammlas på olika ställen i ytan och ger en typ av flammig

yta:think:.

Jag är lite konstig i minna val av olika produkter, jag har nyligen upptäckt bromsoksfärgen som

Biltema säljer, den är av samma typ som Hammarlacken, funkar jättebra på delar som man

vill skydda bra, kanonfärg för bärarmar och delar under bilen som man vill måla.:oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sealer är en täckgrund som funkar som fuktspärr som skyddar blymönjan mot fukt. Den använde man förr i kombination med mönja.

I dag finns så många andra grunder som är så mycket bättre.

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...