Jump to content

Importera bil från Europa information och tips


COCS

Recommended Posts

Importera bil från Europa information och tips

Kan tänka mig att liknande postats här förut, men jag postar ändå eftersom jag nyss ’genomlidit’ detta.

Jag har importerat flera bilar från Tyskland förut, men nu har det ändrat sig och blivit krångligare än för ca 5-6 år sedan.

Har du planer på att köpa en bil från t.ex. Tyskland, så planera direkt att du kan inte åka ner och hämta bilen samma vecka, utan troligtvis behöver du 7-10 dagar före du kan åka.

Vill du betala bilen med banköverföring på plats kan du antagligen åka dagen efter. Det kostar 1000 kr att göra snabböverföring, men känns lite osäkert att det fungerar, så man får nog räkna med att isåfall stanna en extra dag tills pengarna kommit fram till säljaren.

Man kan också betala med en bankcheck om säljaren accepterar en sådan, men tänk på att väl på plats, så är du låst vid bankcheckens summa och just den säljaren som checken är utställd på.

Enklast är då att ta med hela summan i kontanter, så det är vad jag gjorde. Det medför naturligtvis risker med att man t.ex. kan glömma pengarna på Kiel-färjan etc. Så man bör veta med sig om man är en person som har full koll på läget hela tiden eller om risk finns att man strular till det.

PENGAR

I dagsläget är det inte enkelt att få ut t.ex. 200.000 SEK i EUR-sedlar. SE-banken vill ha minst 7 dagars varsel om man skall ha ut valuta. FOREX får inte ge ut mer än värdet 50.000 SEK per dag. De flesta bankkort kan inte belastas med mer än 20.000 kr inom en 10-dagars period, men man kan begära en tillfällig höjning av banken, så kortet kan belastas med t.ex. 300.000 kr under en 10-dagars period. Man kan också ta ut SEK hos sin bank och gå till FOREX och växla in, men både bankerna och FOREX vill ha 5 dagars varsel innan du får ut det ena eller det andra, när det gäller större summor.

PENGAR & KÖPEKONTRAKT

Du får i dagsläget inte ut varken SEK eller EUR i större summor om du inte kan visa var pengarna kommer ifrån samt vad du skall göra av dom. FOREX kräver att du tar kopia på ditt bankkontoutdrag 6 månader tillbaks. Har du tagit lån, så vill dom ha kopia på lånet och under alla omständigheter skall dom ha en kopia på ditt köpekontrakt avseende bilen du skall köpa i Tyskland. Har du precis sålt en annan bil, så att pengar kommit in på ditt konto nyligen, så vill dom se kopia på ditt ’säljkontrakt’.

ÖPPNA KONTO HOS FOREX

För att underlätta allt jag skrev om ovan, så öppna ett bankkonto hos FOREX, för över hur mkt pengar du vill dit och ring därefter till FOREX och beställ den valuta du har och tala om att pengarna kan dras från FOREX-kontot. Det tar 1-3 dagar att få ut valuta-pengarna om man gör så. Du måste endast visa köpekontraket på vad pengarna skall användas till. Det kan alltså bli stopp om du inte kan visa upp ett köpekontrakt.

UTFÖRSELSKYLTAR OCH FÖRSÄKRING

I utlandet måste bilen förses med utförselskyltar (exportskyltar) och försäkring om bilen kör på egna hjul. I Tyskland finns 2 olika sorters skyltar som kan användas, men under olika förutsättningar. Den med röd högerkant är den vanligaste. För att få en sådan skylt och försäkring måste du personligen med ditt pass närvara vid proceduren i Tyskland där detta ordnas. Du kan inte be säljaren. Den med gul högerkant kan du be säljaren ordna i sitt namn före din ankomst, men många säljare är inte så pigga på det av olika orsaker som jag inte går in på här. Kör INTE bilen i Tyskland utan skyltar, för du kommer att få ett mkt hårt straff och dryga böter. Se länken nedan som förklarar enkelt och bra:

http://www.car-exporter.de/html/temporary_plates.html

FÖRSÄKRING I SVERIGE

Innan du åker, så måste du numera teckna en IMPORTFÖRSÄKRING för att kunna ta in bilen i Sverige om bilen kör på egna hjul. Det räcker inte med att du har en tillfällig försäkring från utlandet. Importförsäkring tecknar du för 7 eller 30 dagar. Du får bara köra bilen de första 7 dagarna i vilket fall tills bilen är besiktigad. Hos Länsförsäkringar kostar den 600 kr för 7 dagar oavsett biltyp. Pappret skickas hem till dig eller du hämtar det själv hos bolaget. Vill du halv- eller helförsäkra bilen i 30 dagar går det också bra, men är mer omständligt och kostar självklart betydligt mer.

BESTÄLLA TID HOS BILPROVNINGEN

Det kan du inte göra längre, utan att du först har ett ärendenr från Transportstyrelsen. Se nedan!

ÄRENDENR FRÅN TRANSPORTSTYRELSEN

Ärendenr från Transportstyrelsen får du först efter det att du skickat in REGISTRERINGSBEVIS I ORIGINAL och en kopia på ditt köpekontrakt. OBS! Skicka dina dokument i ett rekommenderat brev, för om det kommer bort har du STORA PROBLEM. Handläggningstiden varierar mellan 1-3 veckor tills du har ditt ärendenr. Hur du går tillväga finner du på Transportstyrelsens hemsida.

RESA TILL BILEN

Detta är väl kanske klimax på hela ditt bilköparprojekt. Resan ner ser man fram mot, en spännande bil att komma till och få ta hand om. Planera resan väl och spendera lite extra på t.ex. en bra hytt på färjan eller 1:a klass på tåget, så du kan njuta av att resa bekvämt. Festa inte till för mkt, för dagen efter bör man vara observant och fokusera sig på bilköpet.

HOTELL

Boka gärna redan i förväg hemifrån ett hotell inför resan hem. Försök inte slå hastighetsrekord på Autobahn, stressa inte. Se till att ta en dag extra ledigt, så du kan köra hem i lugn och ro, gärna med en kompis som sällskap. När jag köpt bil, så brukar det vid affärens avslutande vara sen eftermiddag och jag tar mig då till närmsta hotell där jag avnjuter några tyska öl och likt en jägare i Värmland betraktar jag mitt byte till och från under kvällens lopp.

TRANSPORT HEM

Åka med Kiel-färjan hem är det enklaste och säkraste, eftersom man inte vill köra mer än nödvändigt innan bilen är försäkrad. Undvik att köra genom ett annat land, t.ex. Danmark. Detta därför att du kan bli stoppad vid gränsen och danskarna kan ha synpunkter av olika slag på din importbil Det kan bli väldigt komplicerat och du kan tvingas lämna bilen tills du löst det dom anser är ett problem.

BRANDSLÄCKARE

Sedan flera år kör jag inte bil alls om det inte finns en brandsläckare i bilen. Jag har haft flera incidenter som gjort att jag har detta resonemang. I synnerhet tänker jag inte ens tanken att köra en nyinköpt bil i utlandet utan en ny brandsläckare. OBS! Köp en ny brandsläckare av god kvalitet och låna INTE en gammal brandsläckare från farsan eller farbror Bosse etc. Brandsläckare äldre än 5 år bör kastas. Det kostar lika mkt att köpa en ny som att kontrollera (serva) en gammal och den är ändå lite osäker.

Jag tror detta var allt. Det är i mitt tycke rätt omständligt, men det finns tydliga rutiner och följer man vad jag skrivit, så funkar det bra, men tar tid.

Mvh Christian

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...