Jump to content

Cobra 2003 motor renovering plus annat


Tbird
 Share

Recommended Posts

Efter ha haft Cobran sedan sen hösten 2009, inköpt i Chicago området.

För mig var det ett bra köp då den har mycket modifieringar för väghållning och motor effekt och utan något krims krams utvändigt eller invändigt och till rätt pris. Vilket jag gillar.

Det kan väl tilläggas att jag sagt att jag aldrig kommer att köpa en Mustang pga. att det är en dussinbil i mina ögon, men 2003 Cobra med compressor original monterad förändrade situationen.

I slutet på säsongen 2011 fick jag ett hamrande oljud i motorn.

Detta hände då jag var i Tierp arena för test n tune på söndagen i septemper (om jag kommer ihåg korrekt)

Tyvärr blev det endast en runda innan jag fick ringa sonen att komma upp med släp för att dra hem Cobran.

Efter mycket sökande utan resultat var det bara att plocka ur motor,släppte ner hela motor paketet med framvagn neråt.

Vid isärpockling av motorn hittade jag orsaken till hamrande oljudet, en bit av en UNC skruv i storlek av M4 och ca 5mm lång.

Skruv biten satt fast i toppen för 8:ans cylinder.

post-7564-144839284809_thumb.jpg

post-7564-144839284571_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nu fanns det bara en sak och göra, läsa på vad man bör göra för att få en motor som tål mer effekt...

Ja jag vet den som har mycket gillar mer.

Så beslutet blev en uppgradering som kan hålla med upp till 1000 hk på bakhjulen, inte för att motorn kommer att ge det när den kommer ihop.

Det kommer inte att bli några uppgraderingar för effekt till att börja med.

Detta pga. kolvringarna behöver en hel del övertryck (boost) för att kunna sätta sig (bli inkörda).

Det blev en semester/inköps resa till USA våren 2012, sedan har en del tillkommit.

Då detta är en motor original med starkt gjutjärnsblock, smidd vev och smidda vevstakar (Mahle) så behöver inget förstärkas där.

Blocket hade klarat sig men behöver en överdimension då det inte är helt runt, normalt finns inte överdimension 0.010 till 4.6 men gick att få fram.

Toppen med skruven gick att reparera (svetsa).

Detta blev inköps listan.

Kolvar Diamonds enligt LM engines och mina specifikationer. Kolv bultar av H13 material, rostfria topp ringar mm.

Byte vevstaks bultar från ARP till ARP 2000.

Topplocks pinnbultar ARP 2000.

Ramlager pinnbultar ARP.

Kamdrivning.

Oljepump TSS (Triangle speed system). billet drev istället för powder metal.

Pinnbult 1/2 tum för kamaxlar istället fär M10 bult.

Pinnbult 9/16 tum för svängdämpare som sitter infäst vid ramlager överfall 1 istället för M12 kort bult.

Packningar.

Plus en del annat.

Verktyg för att kontrollera och ställa in alla fyra kamaxlar som motorn har. Nöjer mig inte med standard inställning då det kan vara upp till 6 graders skillnad mellan vänster och höger sida.

post-7564-144839285262_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Efter ha plockat ur motorn var jag mycket missnöjd med Fords tillverkning.

Många delar finns inte färg eller bara tunt översprejat.

Punktsvetsar som sprutat ut metall som man bara lackat över.

Lackat med skärmar och dörrar på bilen, det menas ingen lack i skarvar eller under dörrar.

Tydligen har alla på Ford tom. robotorna har ryggskott. Tror ni mig inte lägg dig på backen och öppna dörren och titta på färgen under dörren.

Det verkar som Ford endast vill göra allt fort och fel....

Mycket tid har tagit att lacka alla delar i motor utrymmet.

Sist tog jag tag i att lacka hela motorutrymmet, bak kanten av skärmarna och tom. hjulhusen.

Dörrarna ska bli lackade under också.

post-7564-144839285786_thumb.jpg

post-7564-144839285693_thumb.jpg

post-7564-144839285738_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr har det inte gått så mycket framåt med motor renoveringen.

Detta pga. stressplattor för Ford modular motorer knappast finns i Sverige.

Hittills har jag köpt 2 st, den första lyckades inte komma till Svedala utav diverse orsaker.

Den andra räknar/hoppas jag kommer om ett par veckor.

Hoppas ni vet att en stressplatta måste användas när man borrar och honar en motor för högre effekter detta för att få runda cylinder lopp, när topparna är fastdragna.

Topparna är klara med maskin arbete.

Följande gjort.

Slipat och förbättrat/rätat insug och avgas kanaler (ett jävla jobb då det är 32 kanaler som ska göras och 16 plus 16 ska vara lika). Det tog ett bra tag för mig.

Ventilsätena är frästa och inslipade för ventilerna, dessutom har rostfria sätena innerdiameter justerats med dimension och vinklar för att passa bättre till kanalerna (hoppas på mer flöde = hästar).

Ventilerna frästa och inslipade.

Ventilstyrningarna var helt glappa även på en bil med 6000mil. Det som framkommit är att Ford har väldigt glappa toleranser från fabrik. ej bra.

Blev att få K-line styrningar ditsatta.

Nu är det nästa att tvätta topparna kliniskt rena och sedan börja montera ihop dem.

Tyvärr inga bilder ännu på topparna, kommer senare.

Link to comment
Share on other sites

Jo det var lite till gjort som jag glömt bort.

Vägde och justerade vikten för kolvarna tillsammans med kolvbultarna.

Innan justeringen var vikt skillnaden 2.4 gram mellan tyngsta och lättaste, nu är det mindre än 0.03 gram.

Vågen jag använde har en noggrannhet av 0.01 gram.

Normalt för riktigt bra viktjustering är kolvar med 0.5 gram skillnad mellan tyngsta och lättaste.

Har vägt alla kolvringar och kolvbults låsningar (fullflytande kolvbultar). Allt kommer att vara inom 0.05 gram färdigt.

Tyvärr hade jag inte utrusting (tar för mycket tid att tillverka) att justera vevstakar då dessa måste vägas i stor och lill ända, motor renoveraren tar vid och gör detta.

Då vevstakarna är justerade i vikten av stor och lill ända. Då ska även total vikten vara inom 0.5 gram. Därför vet jag att Ford även gjort fort och fel även här när totala vikt skillnaden mellan tyngsta och lättaste var 6.4 gram.

Hopas ni vet att amerikansk balansering brukar oftast vara totalt vevstake (total vikt) och kolv med kolvbult och ringar med vikt max skillnad 10-20 gram.

Som ni ser har inte amerikanarna förstått hur viktigt det är med balansering..

Link to comment
Share on other sites

Det där med amerikansk balansering är alltid spännande... Hoppas du får din maskin spunnen till bra race-toleranser inkl. allt som snurrar - glöm inte tryckplattan som ofta är väldigt kass...

Trevlig tråd för övrigt... har själv för lite erfarenhet av just modular 32 ventilarn men man får ju inse att tekniken gått framåt...

Däremot var jag nyss nere i Skåne och fick provåka en Fox med just en sån... lite strokad till 4.75 liter och en fet Scania-turbo... 930hk på bakhjulen... det var rätt gött faktiskt.

Dax för uppdatering av tråden? Nåt måste väl hänt på 5 dagar? :P

Link to comment
Share on other sites

Tackar för att påminna mig ang. tryckplattan att få den balanserad.

Kopplingen är en spec 3+ och det ska bli en nytt svänghjul Fidanza aluminimum. Måste få de balanserade också.

Jobbar på i garaget nu när jag är hemma, bilder kommer snart ang. progress.

Kom hem ifrån Kina tisdag kväll och det kändes bra att komma ut i garaget onsdag klockan 03.30 (klarvaken).

Blev en del timmar gjort i garaget innan jag behövde börja "jobba". Sedan var det att bara fortsätta på kvällen i garaget till 22.00.

Mer har blivit gjort sen dess, mestadels påplockning av delar. Sakta men säkert.

Bilder kommer senare, nu gäller det att jobba med bilen....

Link to comment
Share on other sites

Hoppas få ihop den till sommaren.

Mycket på jobbet för tillfället vilket kräver tjänsteresor.

Men det är bara att kämpa på när man är hemma.

Nu till sommaren blir det inkörning av motorn (mao. ingen körning på Kjula), till vintern blir det uppgradering av bränslesystem så man kan köra på E85.

Dessutom till vintern blir det att snygga till bakvagnen.

Har nu nästan kommit tillbaka så som det var innan jag tog beslutet att lacka motorrummet och under på dörrarna.

Dörrarna kommer på senare i veckan efter allt ditskruvat i dörrgångar och runt pedaler.

post-7564-144839287218_thumb.jpg

post-7564-144839287061_thumb.jpg

post-7564-14483928713_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Skruv biten är antagligen en bit som har trillat ner i insuget när föregående ägare bytte kompressorn.

Eftersom det är UNC gänga, då är jag icke skyldig.

Troligtvis låg den ett antal år innan den bestämmde sig för att leta sig in i cylindern.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu är man ute på jobb och kan få tid över till internet...(kan inte gömma sig i garaget).

Nu är även underdelen på dörrarna lackade och uppsatta igen.

Även en del delar för fronten uppsatta.

Skärmarna och huven får vänta tills motorn är isatt igen.

post-7564-144839301139_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Innan jag åkte iväg hann jag göra iording bromsoken.

Skivorna har också blivit minimalt svarvade för att de ska se bättre ut.

Oken fick sig en dust med röd färg som är original för denna modell. Detta efter en hel del slipande.

post-7564-144839302125_thumb.jpg

post-7564-144839302058_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

För ett tag sedan fick jag tillbaka topprna och ventilerna från renovering.

Problem innan var skruvbit i toppen, ventilstyrningar glappa och för breda ventil säten. Tydligen vet inte Ford hur man gör vissa saker.

Först och främst blev toppen med skruvbiten svetsad.

Det som blev gjort är renovering av ventil styrningar, K-line isatta och brotschat till täta toleranser.

Ventilsätes ringarna urtagna för att bättre matcha kanal storlekarna och sedan ett riktigt ventil sätes jobb.

Ventilerna blev också renoverade, tydligen är Fords original ventiler riktigt bra i 4 ventil toppparna.

Innan maskin arbeterna blev gjorda, då spenderade jag en hel del tid att små förbättra kanalerna. Får se om det gav någon effekt senare.

Nästa blir att tvätta topparna grundligt innan montering, kommer att också göra en fin inslipning av ventilerna innan ihop sättning.

post-7564-144839302275_thumb.jpg

post-7564-144839302188_thumb.jpg

post-7564-144839302229_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nu äntligen har stress plattan landat hemma. Det blev andra gången gillt.

Fick även hem oljepumpen.

Nu kommer tjejen att lämna stressplattan till motor renoveraren.

Förhoppningvis är motorn borrad och line honad när jag kommer hem om ett par veckor.

Då är det att lägga i veven och sätta i en vevstake med kolv.

Detta för att mäta och räkna ut quench höjden (mått mellan kolv topp och topplock med packningshöjd).

Den ska vara max 0.050 inch = 1.27mm.

Efter det vet jag hur mycket/litet som blocket ska deckas.

Katten bevakar de nya delarna och är mycket nöjd som sin husse.....

post-7564-144839303316_thumb.jpg

post-7564-144839303115_thumb.jpg

post-7564-14483930321_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ja, nu har jag tid igen och ge en del uppdateringar.

Semester och Power meet har varit emellan.

Är ute på jobb igen.

Tydligen har jag inte någon tid med internet när jag är hemma pga. största delen av fritiden spenderas i garget.

Tyvärr eller så är det så. Man lägger ribban högre och högre under resans gång.

Var inte nöjd med aluminium kåporna till motorn.

Efter glasblästring så var de mycket fina, men de de kommer aldrig att hålla glansen en längre tid...

Därför bestämde jag mig för att lacka dem, så likt som möjligt aluminium.

Här är ett exempel före och efter.

post-7564-144839328342_thumb.jpg

Här är min "lackbox" med mycket bra ventilation.

post-7564-144839328514_thumb.jpg

post-7564-144839328239_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Veckan innan Power meet så fick jag tillbaka blocket tillfälligt för att kunna mäta upp quench höjden.

Efter ha lagt i veven med en vevstake och kolv så mätte jag avståndet mellan kolvtopp i övre läget till block höjden.

Denna höjd plus topplockspackning blir quench height.

Med den packning som jag använder (Ford original multi layer packning) så behöver blocket deckas 0.15mm.

Nu kommer blocket att deckas.

Dessutom så kommer hela vevpartiet bli balanserat.

Tryckplattan kommer också att bli balanserad.

När jag väl hade en del motorgrejer hemma så passade jag på att checka ramlager spelet med plastigage.

Det var ca 0.0025 inch på alla som är perfekt för denna motor.

post-7564-144839330816_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag hann börja på med en sak till innan jag åkte iväg, fick lov att ge upp 45 min innan taxin skulle komma.

Började fixa laddluft kylar tanken (luft - vatten). Såg för jävlig ut (enligt min mening)

Den som sitter på bilen är större än original och är aluminium istället plast som originalet.

Tyvärr har den fått en del fula djupa märken.

Det var bara att börja att slipa med 120 papper, här är resultatet innan jag fick lägga av, då var alla djupa märken borta.

OBS, detta endast efter 120 papper, sedan gäller 180, 240, 500, 800, 1500, 2000 och efter det rubbing, maskinpolering och vaxning.

post-7564-144839333383_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...