Jump to content

Cobra 2003 motor renovering plus annat


Tbird

Recommended Posts

Var på Power Meet förra året och satt två timmar i kö för att komma därifrån på lördag e.m. Tänkte då "aldrig mer". Men......man är inte sämre än att man kan ändra sig. Såg på Power Meet's hemsida att de stänger infarten på lördag kl 14:00. Alltså, åk senare och du slipper ge plats för alla mötande bilar. Sen är det ju 50-årsjubileum och det skall bli kanonväder. Sen skall det bli kul att träffa alla, speciellt Anders Lindström igen, och få se Foxen, som han jobbat så hårt med i vinter. Alltså, räkna med att jag kommer till IKEA Barkarby i morgon 07:30 för att ansluta till er andra i regionen.

Väl mött!

Link to comment
Share on other sites

Var på Power Meet förra året och satt två timmar i kö för att komma därifrån på lördag e.m. Tänkte då "aldrig mer". Men......man är inte sämre än att man kan ändra sig. Såg på Power Meet's hemsida att de stänger infarten på lördag kl 14:00. Alltså, åk senare och du slipper ge plats för alla mötande bilar. Sen är det ju 50-årsjubileum och det skall bli kanonväder. Sen skall det bli kul att träffa alla, speciellt Anders Lindström igen, och få se Foxen, som han jobbat så hårt med i vinter. Alltså, räkna med att jag kommer till IKEA Barkarby i morgon 07:30 för att ansluta till er andra i regionen.

Väl mött!

Kul att du kommer Bosse! Jag tjuvstartade resan redan idag så vi har varit i Västerås å cruisat å nu är vi på hotellet å ska se fotboll :-)

Vi ses imorgon i hagen ;)

Link to comment
Share on other sites

Hände lite tråkigheter under morgonen och kvällen.....

Tjuvstannade i kön in på Power meet.

Visade sig snabbt att det var PATS (passive anti theft system) som krånglade.

Fick hjälp av kompisar och söner som knuffade bilen in.

Väl inne så startade den igen utan problem.

Körde sedan med många starter utan några som hellst problem.

Vid 19-tiden tjuvstannade den igen...knuffade den intill vägkanten.

Det trevliga var att det var mitt på cruising sträckan, så medpassagerarna fick se mycket bilar medan jag kliade huvet för att komma på problemet.

En av grabbarna hämtade verktyg, reserv nyckel och dator (verkstadshandbok).

Det hela slutade med en transport på bärgare........inte kul.

Väl hemma efter knuffat in den på garage uppfarten så startade den igen.

Kul, jag har glapp kontakt någonstans....

Har nu tagit bort kåpor runt rattstång mm för att få lätt tillgång om det händer igen.

Försökt också återskapa problemet, gick inte.

Skam som ger sig, försöker åka ut igen imorgon bitti.

Hoppas det går bra. Då ses vi där.

Link to comment
Share on other sites

Lyckades ta mig ut på lördagen till Power meet, men ändock litet hackigt......

Väl inne på flygfältet så gick den bra.

Eftersom jag inte ville utmana ödet för mycket, så åkte jag hem strax före 13.00 då det är lugnt både på in och utfart.

Funkade bra hela vägen.

Trevligt att hela hästhagen var full på lördagen.

Sen dess har den stått och skämts i garaget.....

Har googlat en hel del på problemet.

Tydligen är problemet till 99% att huvud datorn inte går igång och därför ger instrumentpanelen endast streck på vägmätarställningen.

Mao. ingen kommunikation till instrumentpanelen.

Eftersom jag tror det är ett jordningsproblem har jag tagit bort varje jordningspunkt. En i taget för att försöka återskapa problemet.

Som vanligt, allt funkade bra. Det positiva är att jag har bra jordningspunkter nu.

Nästa är en relä box (PCM power, low and high speed fan, fuel pump och air condition) som sitter i höger hjulhus.

Tog ur kontakten till denna box och då var exakt samma fel tillbaka.

Det är vanliga relän med lödanslutningar.

Nu har jag skiftat relän mellan högfart för fläkt med dator (PCM).

Nu får jag se om detta har fixat problemet....

post-7564-144839487905_thumb.jpg

::: EDIT ::::

PATS (passive anti theft system) är endast startspärr.

Tappar datorn transpondern på nyckeln så kommer bilen att fortfarande att funka tills nästa gång den ska startas.

post-7564-144839487785_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha afterdragit alla bultarna i fram och bakvagn gjorde jag en liten testkörning.

Första gången med fullgas på 4:an sen motor renovering.

Förhoppningsvis var det ett tydligt tecken på att jag har portat toppar och insug bra.

Laddtrycket har sjunkit från 19 psi till 16 psi.

Om den ger samma eller bättre effekt innan renoveringen så har jag lyckats.

Det får visa sig när den bromsas på bänk.

Även tomgångsvacumet ser bra ut 22- 25 in hg.

Inga problem med att den stjuvstannar....förhoppningsvis var det relät.

Link to comment
Share on other sites

Jaha, nu var Mustang säsongen över för mig.

Litet kort, drygt 2 veckor. Men så är det ibland.

Nöjd med resultatet av renoveringen, i alla fall tills nu.

Åker nu iväg på tjänsteresa och kommer att vara borta ett tag.

Vid hemkomst blir det att uppgradera bränsle, insug och avgas system.

post-7564-144839489042_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Fortfarande på tjänsteresa.

Har börjat samla på mig mer delar.

Köpt bla. en ny bättre spännings booster för bränsle pumparna.

Nu blir det JMS istället fär Kenne Bell.

Fördelen med JMS är att den rampar upp och ner spänning istället för att direkt öka/minska spänningen som Kenne Bell enheten gör.

post-7564-144839509706_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

[ATTACH=CONFIG]28533[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]28534[/ATTACH]

Lyfter ett gammalt inlägg, vart går gränsen för aluminiumhusen utan förstärkning och hur mycket mer klarar det med den kraftigare bakaxelkåpan? Jag kan tänka mig att det är mer känsligt vid dragracing?

Link to comment
Share on other sites

Man måste se bakvagnen på en Cobra som en enhet.

IRS independant rear suspension.

Hjulhopp vid gaspådrag är det slår sönder mest, då oftast bakaxel kåpan men även drivaxlar.

Original bakaxelkåpan är väldigt vek vid infästningen till bakvagnen.

Många har kört sönder bakaxelkåpan med helt original bakvagn och effekt uttag.

I många år var den enda lösningen ett extra stag på bakaxel kåpan som förstärkte det bakre fästet av bakaxel klumpen.

Nu finns denna nya kåpa från Ford racing, de har förstått problemen och det är en snyggare/bättre lösning än förstärkningsstaget.

Man måste byta ut gummi bussningarna i bakvagnen till styvare hellst Delrin bussningar för att minska/ få bort hjulhopp.

Man kan säga att den värsta kombinationen för en bakaxel är manuell låda och gatdäck.

Slicks är mycket mjukare för bakaxeln, dels via uppbyggnaden av däck och mycket mjukare gummi vilket eliminerar hjulhopp.

I USA så finns de som kör med IRS och manuell låda på låga 9.8 tider, se länken.

http://www.modularfords.com/threads/196570-Quickest-Fastest-03-04-Cobra-s

De flesta i USA som endast kör dragracing byter ut till stel 8.8 bakaxel då den är billigare att göra modifieringar på.

Oftast får de en komplett stel bakaxel modifierad "gratis", Detta då de kan sälja IRS för ett bra pris.

Så svara på din fråga.

Original kåpa håller inte för original effekt (390 hk motor) om man får hjulhopp.

Ford racing kåpan tillsammans med Delrin bussningar i bakvagnen klarar mycket mer, troligtvis 800 - 1000 hk på bakhjulen.

attachment.php?attachmentid=28534&d=1388347351&thumb=1

Link to comment
Share on other sites

Nu pratar du om det är en stel bakaxel med bladfjädrar. Då är det helt korrekt med traction bars.

2003 Cobra har IRS induviduell upphängd bakvagn med spiral fjädrar.

Ser lite annorlunda ut om man jämför med tidiga mustanger.

CobraIRS.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det är diffkåpan och inte diffklumpshuset som är den svaga länken.

IRS fanns på MN12 plattformen (Thunderbird 1989-97, Cougar 1989 -97 och Lincoln MKVIII 1993-1998 ).

Thunderbird och Cougar hade helt klart gjutjärnshus.

Det går delade meningar ang. Lincoln MKVIII (gjutjärn eller aluminium).

Helt klart är att de alla hade 28-splinsade drivaxlar från diffklumpen och vek aluminium diff kåpa.

Diffklumparna passar mellan Mustang Cobra och MN12, dock är allt annat olika (bärarmar, drivaxlar, upphängning mm.).

Mustang Cobra hade IRS 1999 - 2004.

Alla med aluminium hus och vek aluminium diff kåpa.

1999 - 2000 hade 28 slinsade drivaxlar från diffklumpen.

2001 - 2004 hade 31 slinsade drivaxlar från diffklumpen.

Dessutom gjordes det en del andra uppgraderingar för 2003-2004 Cobra (drivaxlar upphängning framkant av diffklump mm.).

Full tilt Boogie racing har mycket kunskap om IRS. De har de bästa uppgraderingskiten (i mitt tycke).

http://fulltiltboogieracing.com/mystery_of_irs.htm

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Intressant projekttråd!

-Jag funderar på att byta min IRS-brace till Ford Motorsport-kåpan då det börjar synas ett oljeläckage igen. Den kan visserligen vara slarvigt monterad av tidigare ägare, men ska den ändå rivas bort så kanske det är lika bra att investera i kåpan...

Har du tips på firma/företag som kan leverera Motorsport-kåpan, hittade några olika när jag googlade men det är känns tryggare om man vet att det funkat för andra att handla därifrån.

Mvh, Dick

Link to comment
Share on other sites

När jag renoverade bakvagnen köpte jag allt från full tilt boogie racing.

Det är en firma utvecklad från en person (Bruce) som hade problem med väghållningen för bankörning på sin Mustang Cobra R 2000.

Han hittade inga bra grejer att köpa så började utveckla och tillverka själv.

Firman ligger i Waukesha, Wisconsin (strax väster om Milwaukee).

http://fulltiltboogieracing.com/

Hämtade mina grejer hos honom förra hösten, så ang. skeppning vet jag inte. Men kan troligtvis ordnas via en arbetskamrat som bor i Milwaukee i värsta fall.

Om du tittar noga i inlägg #60 på bilderna så ser du att kåpan har urfräsningar.

Detta för att om man använder full tilt boogie racing upphängning av (fram och bak) klumpen.

Anledningen av att använda hans upphängning är att få rätt vinkel på klumpen i förhållande till utgående axeln på växellådan.

Även med dessa urfräsningar var det mycket tajt inpassning.

Link to comment
Share on other sites

Okey, bra. Bilen har bussnings- och upphängningssats från Fulltilt monterad, tyvärr sparades det in på att montera gördeln istället för locket.

-Men bra att veta att de har urfärsningarna gjorda i sina kåpor, då blir det till att beställa därifrån!

Tack för hjälpen!

Mvh, Dick

Link to comment
Share on other sites

Nu är det dax och plocka isär bilen igen...

Bara lite..

Förhoppningvis får jag mjukdelarna lackade i vinter.

Förra vintern gick det inte bra pga. en lackerare som inte höll vad han vad han lovade.

post-7564-144839519329_thumb.jpg

post-7564-144839519238_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Bil i uterummet på vintern är det absolut inga problem med, vad använder man det till då?

Tur man har en förstående äkta hälft.

Då ett ut av mina andra interessen är flipperspel.

Före detta vardagsrummet är nu en flipperhall med 7 st flipperspel.

Faktiskt var det min yngsta son (21 år) och min sambo/äkta hälft som övertalade mig att flytta flipperspelen dit.

Det tog ca. 5 sekunder innan jag var övertalad....Ser bra ut (i mina/våra ögon).

post-7564-144839536408_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...