Jump to content

Cobra 2003 motor renovering plus annat


Tbird

Recommended Posts

Fick också lära mig att man ska bromsa in dom nya beläggen.  Eller mer korrekt lägga på belags material  på skivorna. Det trista är att det pålagda materialet försvinner vid normal vardagskörning. Lite tveksam till hela grejen för gatbilar som används till normal gatåka. Man får helt enkelt göra om proceduren den dan det blir dags för banåka. 

Link to comment
Share on other sites

Ja banåkning eller för att komma igenom besktningen med handbromsen.

Har fått klagomål sedan jag ägt bilen, i fredags var jag överraskad när den hoppade ur bromsrullarna när handbromsen drogs i.

Har alldrig sett dett förut, pga handbromsen på mustanger med skivor är för tafflig.

Link to comment
Share on other sites

ok, cool, fråga: har du fixat så den går bra nu?

med andra ord:

gjorde denna avhoppade slang och brända plaströr att det du fick så dåligt vacuum och dålig gång på motorn?

 

Bara nyfiken,,.. bra att veta själv för framtiden om man skulle få massiv vacuum läcka,

Ha det !

Link to comment
Share on other sites

Avhoppde slangen från EGR gjorde inte att den gick dåligt.

Men när den brände hål i röret för vevhus ventilationen gick den dåligt.

Den går bra nu igen, men väntar på EGR modulen som också blev sönderbränd.
Hittade en begagnad i Sverige för billig penning. Tydligen använde Ford Scorpio samma modul.

Link to comment
Share on other sites

Jaha, då man provade att sätta upp dragkroken i fredags eftermiddag upptäckte jag ett för mig allvarligt problem.

Fullt med fett på undersidan av bilen som slungats ut från båda inre gummidamasker från drivaxlarna.

Då gick det i stöpet att åka till Björkvikring som jag sett fram emot, var ett väldigt trevligt event förra året.

 

20170612_214731[1].jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte tur som vissa andra, för mig tar allt med bilen mycket längre tid än tänkt.

Byta gummidamasker gick rätt fort, men att torka bort allt fett som sprutat runt var riktigt j*vligt att få bort.

Har uppgraderade drivaxlar Drive shaft shop Level 5, vilket var de starkaste de har (finns nu bättre från annan firma).

Drive shaft shop har monterat verkligen skit dåliga damasker på inre drivknutarna. Efter 300 mil sten hårda och spricker.

Försökte få firman att hjälpa mig.

Deras svar var , utbytes gummidamasker är av bättre kvalitet och du måste betala full pris plus $100 i frakt.

Blev riktigt arg och började kolla på alternativ.

Hittade på "Hot rod heaven" (Biltema). http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Drivlina/Drivknut/Drivaxeldamask/Elastisk-drivknutsdamask-2000030655/

Känns mycket mjukare än "originalet". Kan absolut inte vara sämre än vad som från början satt på.

Tiden får utvisa.

Link to comment
Share on other sites

Nu är nya gummidamasker monterade. Ser bra ut, men vi får se om ett tag.

Också dragkroken monterad, blev en del modifierande då bakstötfångar plasten på en Cobra är väldigt olik för en V6 som kroken var anpassad för.

Hur som hellst är jag nöjd med resultatet.

 

20170614_214839[1].jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2017-06-14 at 22:42, Tbird said:

Nu är nya gummidamasker monterade. Ser bra ut, men vi får se om ett tag.

Också dragkroken monterad, blev en del modifierande då bakstötfångar plasten på en Cobra är väldigt olik för en V6 som kroken var anpassad för.

Hur som hellst är jag nöjd med resultatet.

 

20170614_214839[1].jpg

Hur mycket får du dra med kroken på Gen4? S197 får tydligen bara dra 450Kg.

 

Link to comment
Share on other sites

I USA är den godkänd för 2000 lb = 907 kg. Kommer att hävda det om jag blir stoppad.

Har ingen aning vad det gäller i Sverige, det ska nog gå bra under street week.

Ibland är det bra att vara lyckligt ovetande......

Link to comment
Share on other sites

Som en parantes.

Min före detta 1993 Mercury Grand Marquis hade inskrivet i manual 4000 lb (ca 1800 kg), men fick max 1500 kg pga amerikansk dragkrok från bilprovningen.

Min 2001 Mercury Grand Marquis hade inget inskrivet i manualen. men fick max 1500 kg pga amerikansk dragkrok från bilprovningen.

Bägge har exakt samma ram, tror det är Ford som fegat ur. Vill ej betala garantier om något i drivlinan går sönder.

Dessa bilar är nästan som pansar vagnar, allt väldigt kraftigt tilltaget. Tex. kulbult till styrarm är av samma storlek som nedre kulbult för framvagn på en chevrolet trans sport och den får dra 1700 kg.

Min 1967 SAAB V4 fick dra 907 kg med en dragkrok uppbultad med ett antal M8 bultar.

Utvecklingen går framåt... eller inte...

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Nya tag...

Fann varför EGR modulen brändes förra sommaren.

Det var pga. Race katalysatorerna hade kollapsat och funkade sedan som 2 stora proppar.

Detta hittades under första dagen på Gasoline Street Week. Bilen gick som skit.

Det drog med sig också att grenrörs packningarna gick sönder, inget roligt att byta på en 32 ventils motor.

Har 2 alternativ, ta ner endast framvagnsbalk eller hela motor och låda paketet.

Har valt att ta ner framvagnsbalken.

Nu när den ändå är isärtagen så blir det en del andra uppgraderingar, senare om detta.

 

20180503_222411[1].jpg

20180503_222352[1].jpg

20180503_222341[1].jpg

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...