Happy April 23, 2013 Report Share April 23, 2013 Tjena.Jag undrar om man kan räkna ut hästkrafter om man specar upp allt man har?Någon har sagt att jag har runt 330 hk men jag tycker det inte känns så.Tycker det är nog mindre.//Happy Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
mhdin April 23, 2013 Report Share April 23, 2013 Finns ett säkert sätt, upp med den i testbänken. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Radioman April 23, 2013 Report Share April 23, 2013 Det finns program till PC där man kan knappa in sina detaljer ganska så bra och det ger en fingervisning om var man ungefär hamnar med de delar man har.T.ex. Desktop Dyno. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ April 24, 2013 Report Share April 24, 2013 Håller med mhdin, bromsbänk är nog det säkraste sättet.Om man känner för att vara lite amatör-kvacksalvar-vetenskaplig kan man mäta 0-100 tiden.Det finns en formel som ger en fingervisning om hur snabb en bil är:Vikten/hästkrafterna*1,15=tiden 0-100En bil som väger 1500 och har 300 hästar får då: 1500/300*1,15=5,75 sekunder för 0-100.Det stämmer förvånansvärt bra om man testar lite olika bilar där du vet resultatet.Slutsats: tar din bil 8 sekunder för 0-100 så har du nog inga 330 hästar. Det borde ha gått på ca 5 sekunder.Min bil gör 0-100 på 6,6 sekunder och har med formeln ca 280 hästar, vilket känns rimligt för en lagom trimmad 302:a Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Happy April 24, 2013 Author Report Share April 24, 2013 Intressant detta med tiden Måste testa.370 hp enligt Desktop dyno tar det med en nypa saltDå ska min gå 0-100 på 4,7 sekunder om jag får fäste vill säga Testbänk i Västeråstrakten? Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dr_Olsson April 27, 2013 Report Share April 27, 2013 Teorin verkar stämma ganska bra in på min bil också Janne, min -65:a har en gång i tiden bänkats till 275 i motor, då gjorde den 0-100 på ca:6,5 sek Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tbird April 27, 2013 Report Share April 27, 2013 Broms/testbänk. Det enda sättet.De flesta har blivit besvikna vad test/broms bänken visar (inklusive mig själv). Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Snorre70 April 27, 2013 Report Share April 27, 2013 Håller med mhdin, bromsbänk är nog det säkraste sättet.Om man känner för att vara lite amatör-kvacksalvar-vetenskaplig kan man mäta 0-100 tiden.Det finns en formel som ger en fingervisning om hur snabb en bil är:Vikten/hästkrafterna*1,15=tiden 0-100En bil som väger 1500 och har 300 hästar får då: 1500/300*1,15=5,75 sekunder för 0-100.Det stämmer förvånansvärt bra om man testar lite olika bilar där du vet resultatet.Slutsats: tar din bil 8 sekunder för 0-100 så har du nog inga 330 hästar. Det borde ha gått på ca 5 sekunder.Min bil gör 0-100 på 6,6 sekunder och har med formeln ca 280 hästar, vilket känns rimligt för en lagom trimmad 302:aKan bara hålla med, denna formel tycks stämma på alla mina 3 bilar! har räknat ut och testat Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johan HT-66 April 28, 2013 Report Share April 28, 2013 Intressant formel Janne, måste klocka min bil å räkna lite, då mest för skoj Men faktorer så som växellåda, bakaxel utväxling måste väl ha betydelse oxå?? Hur som helst intressant formel, säkert så kan man komma ganska nära rätt antal hk. / Johan Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
JanneJ April 28, 2013 Report Share April 28, 2013 Intressant formel Janne, måste klocka min bil å räkna lite, då mest för skoj Men faktorer så som växellåda, bakaxel utväxling måste väl ha betydelse oxå?? Hur som helst intressant formel, säkert så kan man komma ganska nära rätt antal hk. / JohanSom jag skrev så ger formeln en fingervisning, bakaxelutväxlingen har naturligtvis stor betydelse, formeln förutsätter någorlunda standard utväxling.Ta inte den som en sanning, du hamnar i rätt härad, inte mer.En bra 0-100 körning är inte självklar, det brukar krävas flera försök innan du uppnår någon form av repeterbarhet på tiden. Hjulspinn är döden, då är det bara att lägga av det försöket direkt.Här är en körning som jag gjorde för några år sedan med min bil:0-10 km/h: 0,3 s 0-20 km/h: 0,7 s 0-30 km/h: 1,2 s 0-40 km/h: 1,4 s 0-50 km/h: 1,7 s 0-60 km/h: 1,9 s 0-70 km/h: 2,2 s 0-80 km/h: 3,9 s 0-90 km/h: 5,0 s 0-100 km/h: 6,6 s 0-110 km/h: 7,8 s 0-120 km/h: 9,3 s3,00-1 i bakaxeln, FMX aut, ingen diffbroms, Pirelli Pzero Rosso 255/40*18 bakdäck Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.