Jump to content

Vibrationer från växellådan ?


Recommended Posts

Hej!

Har vibrationer i chassit på min Mustang 65:a som har funnits där sen jag köpte bilen för 3 år sen.

Kommer som vanligt vid 80-90 km i timman.

Alla däck bytta och balanserade men en av bakfälgarna var lite vind och krävde vikter på 80 g in och utvändigt för att bli bra.

Bakaxeln är renoverad, kardanen är renoverad och balanserad, motorn är renoverad convertorn till växellådan är ny och oljemängden är rätt.

Så det enda som jag inte gjort vid ännu är v-lådan en C-4 70 tals modell

Kan den orsaka vibrationerna?

Någon som har en ide?

Tackar på förhand

Bengan

Link to comment
Share on other sites

Hade också konstiga vibbar förut, på min var det så simpelt att fälgarna inte centrerade.

Kontaktade Intera som mätte upp o. svarvade till ett par c-ringar problemet ur världen.;)

Link to comment
Share on other sites

Hej

Har oxå velat med vibrationer:-). Du kan kolla yoke lagringen i struten på lådan. Den är både billig å enkel å byta. Fast det som fick bort mina vibrationer va att gå ifrån fabriksinställningen på camber vinkeln. Dom som gjorde hjulinställningen hade ställt, efter vad dom sa, fabriksinställning. Det innebar en positiv camber, hjulen lutar utåt upptill. Men efter råd från vår eminenta Janne Josefsson att ställa med ytterst lite negativ camber så försvann alla vibrationer. Helt plötsligt va det skönt å åka i 120:-). Fast då kom andra problem. Då märktes dom dåliga stötdämparna. Fast det är en annan historia. Fast där var janne med med tips på val av dämpare, å jag är så nöjd. Så man har lärt sig å fråga dom som vet, då slipper man uppfinna hjulet varje gång:-).

Mvh Olle

Link to comment
Share on other sites

Man tackar för snabba och kloka svar ska kolla upp bakhjulen om de centrerar och även få kollat framvagnen

yoke lagringen är bytt i vintras.

Men någon fastskruvad tyngd på lådan har jag inte sett till?

Bengan

Link to comment
Share on other sites

Man tackar för snabba och kloka svar ska kolla upp bakhjulen om de centrerar och även få kollat framvagnen

yoke lagringen är bytt i vintras.

Men någon fastskruvad tyngd på lådan har jag inte sett till?

Bengan

Kolla även framhjulen.;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jag hade samma sak för nåt år sen då jag just hade köpt mustangen. Det vibrerade som f..n vid 80-90. Felet visade sig vara så enkelt att gummidynan till växellådsfästet var sönder och lådan låg på järnet.

Så, kolla även gummidynan.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...