Jump to content

FMX origniallåda och trimmad 351C


Recommended Posts

Hej,

Har en lite trimmad 351C i min cougar -69 och undrar om jag behöver göra något med FMX låda för att den ska leva ett långt och lyckligt liv..? Vad jag vet så är lådan 100% original, dvs inget shiftkit eller andra förbättringar/förstärkningar är gjorda. Sitter dock ett annat (aggressivare?) stall/turbin på bilen om det nu spelar någon roll i sammanhanget. Lite ny inom området.. :-)

Behöver jag göra något tror ni eller kommer den leva, och leverera, med min motor? Hur många HP klarar en FMX originallåda? Funderar väl främst på att installera ett shiftkit av något slag.

Gilder väl mest men gillar att trycka på ganska ofta ändå... :-)

Tack på förhand!

Hampus

Modifierade prylar på bilen:

Topplock: Procomp Motorsport "3V" 64cc combustion chambers. Single Valve Spring with inner. Max Lift: 0.600. Stainless Steel 2.170” Intake Valves. Stainless Steel 1.910” Exhaust Valves.

The Alloy cylinder heads flow over 600 HP and are designed to flow over 725+ HP with a bit of TLC.

Topplocksbultar: Arp pinnbultar

Kamaxel: Comp Cams Rullcam, Duration 270/270. Lift 0.566in.

Lyftare: Howards Cams hydralic roller

Vippor: Crane Cams roller 1.7

Guideplates: Comp Cams guideplates 5/16in

Stötstänger: Proform. Cromoly, spec. beställd längd

Insug: Edelbrock RPM Air-Gap portat till "3V"

Förgasare: Edelbrock 600cfm Manuel choke + Edelbrock calibration kit = 1.3 co på SvenskBilProvning

Oljetråg: Moroso 6 quarts

Vattenpump: FlowKooler, High-volume.

Thermostat: FlowKooler, HighF-low.

Soppapump/Regulator: SummitRacing Streep&Strip

Soppa filter: SummitRacing Streep&Strip

Tändmodul: Procomp Motorsport Multi sparks up to 3000rpm

Tändspole: Procomp Motorsport High voltage

Fördelare: Procomp Motorsport

Turbin/Torque Converter: TCI Auto, 3,000 to 3,500 rpm stall speed.

Bakaxel: Ford 9" 3.00

Oilfilter adapter: FordRacing 90 Deg.

4V Headers, 3tum avgassystem med H-pipe & 4 tums slut ljuddämp.

Link to comment
Share on other sites

Tidigare ägare uppskattar att bilen är trimmad till ca 500HK (iaf teoretiskt), är det något en original FMX fixar över tid? Vill bara dubbelkolla så jag inte råkar ut för otrevligheter längre fram. Tycker mig ha läst att en FMX pallar allt mellan 300-450HK...?

Tack för hjälpen!

H

Link to comment
Share on other sites

Jag har läst mig till att 500hk är max, däremot var det ingen som skrev något om vrid så det måste vara en gissning. Jag har kört en nyrenoverad FMX mot min 408W en säsong nu. Vet inte hk/vrid då jag inte mappat men lådan håller hittills. Däremot säger magkänslan att jag borde byta låda.

Att köra landsväg är nog helt ok, problemet är är du får grepp i asfalten... :(

Link to comment
Share on other sites

Min högst personliga åsikt: Jag hade kört med FMX:en, rasar den så rasar den, då kan man förstärka det som inte höll. Om den flyger i bitar och man inte vill reparera skulle jag satsa på en rolig utväxling och en modernare låda med överväxel.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom detta objekt är min första muskelbil så har jag lite dåligt med egna referensramar, dvs jag vet egentligen inte hur bilen ska/bör bete sig i alla lägen, men jag jobbar på det.. å tack vare detta eminenta forum så blir lärandet både lätt och roligt!! mitt nya favoritforum, tätt följt av slrk.org... ;)

Finns det någon som skruvar fmx i sthlms området som man kan visa upp bilen för tro? Upplever att den smäller till lite ibland efter en kickdown.

om det inte är några problem med lådan finns det då nå vits med att installera ett shiftkit?

ja, den är lite "slirig" att komma iväg med.. :) planerar att ändra utväxling i bakaxeln lite längre fram. "Vågar" man gå direkt till 3.7 eller ska man fega ur på 3.5? :)

tack för alla svar so far!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Angående utväxlingen bör du nog ha 3.7 med den konvertern.

Själv skall jag byta till 3.7 från 3.0 i höst.

Jag har då en TCI 2500rpm stall.

Kör också med FMX. Kanonbra växellåda som bara fungerar. Förre ägaren bubblade om att det skulle vara nåt shiftkit i lådan men jag tvivlar. Tror det är orginal. Han, förre ägaren, bubblade också om att det var en annan konverter i. Det var det inte. Det satt en 4V orginal i. Den ligger på hyllan nu. Kanske till försäljning.

Jag har något mer kamaxel än dig, även om du nu har rullkam, och ca 11:5 i statisk kompression och har kört "Skrivbords Dyno" på datorn och andra liknande program och får då drygt 400 hästar på motorn. Några 500 HP undrar jag om du får ur den där maskinen. Kanske.

RPM Airgap är väl ett tvåplansinsug också?

I vilket fall märker du väl att det går alldeles för fort nu i de varven motorn trivs i ? :-)

Tror att lådan mår bättre av att växla ner utväxlingen med större nummer därbak också. Fast det dönar ju och durar mer i kupén på motorvägen förståss ;-)

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...