Jump to content

Flottörnivå


salle123

Recommended Posts

Hej!

Behöver hjälp! Vet inte riktigt vilket mått som gäller när det gäller inställning av flottörnivån, har två olika mått. Har en

-65 med 289 motor samt en Autolite 2100 förgasare. Behöver måttet i mm om det går och inställningen gäller med torr/blöt förgasare.

Tack på förhand /Stefan

Link to comment
Share on other sites

http://www.ford-trucks.com/forums/805813-autolite-2100-float-setting-dry-vs-wet.html

Ett snabbt sök på google gav mig detta. Texten nedan är hämtad från länken ovan :-)

"The dry setting is 29/64...it says measurement is taken 'from the machined surface of the main body to the top of the free end of the float, with the float in the uppermost position.'

wet is 29/32nds

As to how to do the wet it says to run it for a half hour to get engine up to temp...they call it normalize.....say to run it @ 1200 rpm...pull the top off of it. It then says to temporarily put the air horn gskt in positionand start the truck, let it run at idle for a few minutes then shut it off. Then take the gskt off.

Next it says that with engine idling use a std depth scale to measure the vertical distance from top machined surface of the carb body to level of fuel in bowl. It says any measurement must be taken at least 1/4 inch from any vertical surface. Thats all it says aside from how and where to actually bend float tab if needed. it says truck needs to be run for 3 min. after each adjustment is made. When all is hunky dorey put the top back on and so on...

When I did mine, I initially put a new float in and had issues..things werent quite right as far as how things lined up...anyway, I ended up reusing my OE brass float and put back together and all is well in regards to the fuel issue I was having.

On the front left ear on the side there will be a code...like a C5TF-B or similar...in 65 there was 3 different carbs used on the 4 speed trucks...

The above is all from the 65 shop manual as to how to measure the fule level and so on..."

Link to comment
Share on other sites

Ok tack men det jag inte blir klok på är att det är olika mått i olika manualer, har bla kollat i haynes och den du hänvisar till ovan och det finns minst två mått som det pratas om. 7/16=11,1mm 29/64=11,5mm +- 0,4mm "torr". Om det är någon som gjort detta så är jag evigt tacksam om ni har någon rekommendation

Link to comment
Share on other sites

Hej och tack för era svar.

Problemet är att jag inte hittar igen min förgasare och dess inställningar (om det nu inte är standardmått som gäller på alla 2100 förgasare). Nåväl jag har en förgasare som heter Motorcraft 2100 som är märkt 3ZF A. 1.21 (Venturi).

Det jag undrar över är alltså vilken flottörnivå som gäller för denna förgasare i torrt och blött tillstånd (har inga problem med själva jobbet att justera den sedan).

Stefan

Link to comment
Share on other sites

Hej,

hittade min gaml "lapp" från renoveringssatsen av en 2100. Skillnaden i flottörens nivå kan möjligen ha med vilken modell förgasaren sitter i, men om vi tänker oss att din är en 73:a (3ZF) så gäller 7/16 för ala 32100 from 70 och upp till 74 (så långt listan går).

Det är ju rätt stora venturis så den kan ju komma från en truck och då är det antingen 7/16 eller 1/2" som gäller (de festa har 7/16)

/Claes

Link to comment
Share on other sites

Hej,

hittade min gaml "lapp" från renoveringssatsen av en 2100. Skillnaden i flottörens nivå kan möjligen ha med vilken modell förgasaren sitter i, men om vi tänker oss att din är en 73:a (3ZF) så gäller 7/16 för ala 32100 from 70 och upp till 74 (så långt listan går).

Det är ju rätt stora venturis så den kan ju komma från en truck och då är det antingen 7/16 eller 1/2" som gäller (de festa har 7/16)

/Claes

Tackar för detta Claes, ska gensast sätta igång och justera gasaren

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...