Jump to content

Ventilfjäder hoppat ur position?


Henke cmc 2171

Recommended Posts

Håller på o fixa till bilen inför stundande försäljning. Lyfte på ena ventilkåpan, då jag ibland hör knack från den sidan. Ska tillägga att jag ALDRIG gjort detta förut och inte hade en aning om vad jag skulle hitta. Är helt kunskapsbefriad när det kommer till motorn i bilen..

Såg att en ventilfjäder inte riktigt sitter som den ska(antar jag). Alla de andra sitter snyggt och prydligt, medans den här sitter lite på "sniskan".

För att fixa detta antar jag att jag måste lossa viparmen och lossa på fjädern? Men hur gör jag när viparmen ska tillbaks? Ventilspel och allt sånt där som jag läst om?

Nu vet jag inte hur allvarligt detta är men jag vill ju att bilen ska vara 100% när köparna ställer sig på kö här hemma i helgen :)

Med vänlig hälsning "sitter i skiten"

post-4998-144839300318_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej Henke. Gör inget med fjäder, vad jag förstår så kan inte fjädern komma någonstans, troligen har den suttit sådär länge. Påverkar inget egentligen, om du skall göra något åt ventilfjädern så blir det lite jobb att göra, specialverktyg och tryckluft mm. Mitt råd är som jag började svara, låt fjädern vara, är du ärlig i affären så berättar du att du uppmärksammat detta. Jag är helt säker på att den suttit som den gör en längre tid, det påverkar inget i öppningstider, ej heller påverkar det motorns funktion. Med vänlig hälsning cmc383 Lars O.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...