Jump to content

hjälp


sirescott

Recommended Posts

Hejsan Mitt namn är Walter Scott och tittar på en Mustang GT coupé 1997 behöver information om vad som är viktigt att kolla på en mustang, har aldrig ägt en mustang innan.

Har just nu en saab 9000 cd som jag vill byta ut eller sälja och då såg jag denna Mustang GT i en bilfirma.

Har bett försäljaren göra en m-test på den, men det blir diagnos på bilprovningen, typ samma sak.

Fått veta av försäljaren att den är direkt import ifrån usa till Tyskland, haft 1 ägare. Det är en automat med kompressor matad motor, vad är viktigt att titta på innan man köper den?

den har gått ca 15000 mil, är det mycke för en -97:a?

Skulle vara väldigt tacksam om ni kunde höra av er till mig, har lite frågor att ställa, hoppas att ni kan svara dem :)

Ni kan nå mig på 0739-144647 el. 031-932371 el. scott@home.se

Med vänliga hälsningar

Walter Scott

Link to comment
Share on other sites

En 97:a som är kompressor matad? orginal? hhmm....

15 000 mil kan va ganska mycket för en 97:A. Är bilen i sverige?

om inte:

Bilen måste ha en motor som är avgascertifierad, sämst motsvarande bilens årsmodell. Det betyder att motorn inte får ändras så att avgascertifieringen sätts ur spel - du får inte byta kam, inte hänga på turbo eller kompressor, inte byta från insprutning till förgasare, inte chiptrimma. Motorn måste vara komplett med all avgasreningsutrustning (katalysator, lambdasond, kolkanister osv). Det kan också krävas en komponentkontroll hos en auktoriserad verkstad som intygar att motorn är identisk med den som avgascertifierats. Dessutom måste motorn uppfylla samma krav på maxeffekt som ovan, dvs ökning med max 20% effekt, max 10% vrid, eller andra värden som biltillverkaren anger, eller max 10 kW/100 kg tjänstevikt. Det kan krävas regbesiktning som ombyggt fordon för att få bilen godkänd med högre effekt än original.

Undantag:

Självklart finns några undantag - vissa privatimporterade (flyttgodsimporterade) bilar behöver inte uppfylla avgaskraven, rallybilar dito. Amatörbyggda fordon kan ges dispens (kostar runt 7000:-), för att fordonet skall kunna räknas som amatörbyggt måste du ha utfört visst konstruktionsarbete själv. Dessutom krävs då SFRO-besiktning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...