Jump to content

Automat har gett upp, får inte i någon växel framåt, C4 Mach 1 -69


Recommended Posts

Hej

Är nybliven mustangägare men har tyvärr redan stött på problem.

Jag köpte bilen för 3veckor sedan och gjorde en lång tur genom sverige hem med den. Nu på hemmaplan så har jag bara kört en 15mil och växellådan har blivit slappare o slappare.

Idag var jag ute o körde med min brorsdotter på 4år som ville åka raggarbil. Så vi tog en tur på en halvmil och jag gasade på ett par gånger men inget brutalt. När jag hade stannat bilen för att släppa av henne och skulle lägga i växel igen så var det precis som att den bara slirade i växellådan. Jag fick ingen kraft framåt alls. Testade att lägga den i fasta 1:an resp 2:an men samma där. Backen fungerade dock som den skulle. Vad kan ha hänt? I slutet av rundan med brorsdottern så när jag gasade så kändes det som att jag inte fick någon riktigt kraft utan att motorn varvade men att lådan slirade och det kom en svag doft av varm koppling eller liknande.

Så, har ni något tips på någon i Skånetrakten som kan fixa med automatlådor? Det kan gälla både firmor eller någon entusiast som är intresserad av att göra ett jobb till en mustangvän :) Alla tips mottages tacksamt. Man vill ju helst inte göra en växellådsreparation under säsongen utan klara av sådana saker vintertid. Nu har jag dock inget val men jag vill helst inte vara av med bilen alldeles för länge.

Som sagt, vem tror ni kan hjälpa mig?

post-6924-144839307198_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej

Vill inte skrämma upp dig men jag har haft ett liknande problem där min planetväxel gick sönder. Splinsen som sitter på insidan av planetväxeln var rensade av ingående axel. Eftersom endast den ena planetväxeln fungerade kunde man enbart backa med bilen. För min del blev det till att riva ned lådan och byta. Det finns dock lameller i lådan skulle kunna vara att dessa är slitna du kan alltid fråga tidiage ägare om han renoverat lådan så du får en känsla om det kan vara något slitet.

/Hans

Link to comment
Share on other sites

Har kollat med gamla ägaren och han har inte haft några problem med lådan. Tvärt om har den gått väldigt bra. När jag testade den innan jag köpte den så upplevde jag inte att den slirade utan det har kommit efteråt.

Månsson -> Vad går en sådan renovering på? Eller du var så händig så att du löste det själv? Jag har tyvärr varken tid eller kompetens till det.

NackaBosse -> Jag har också hört att man kan justera remmarna, men innebär det att man river hela lådan? Isf gör man kanske en översyn på allt i lådan när man ändå har den av?

Det konstiga var att växeln var i när jag körde, sen stannade jag och när jag skulle köra igen så slirade den extremt mycket och jag kom bara 10meter. Som att växeln inte vill hoppa i. Det har inte rasslat till i lådan utan bara att den slirar.

Link to comment
Share on other sites

Sitter på samma ställe på C4.an. För att kolla oljenivån, kör motorn varm. Lägg sedan växelväljaren i tur och ordning i alla växellägena fram och tillbaka några gånger. Stanna i P-läge och kolla oljenivån medans motorn går på tomgång.

Link to comment
Share on other sites

Hade ungefär samma problem med min C4'a och det berodde på för lite olja.

Nivån var vid nedre strecket på stickan men det räckte för att tappa drivet då och då.

Fyll lite itaget och kolla så det inte blir för mycket. Det är inte bra, det heller.

//Björn

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hej Sakarias,

Man ska inte befara det värsta. Kolla oljenivån som föreslagets ovan. Oljestickan sitter på vänster sida (eller passagerarsidan) bak mot torpedväggen. Oljan ska vara varm när den kollas. Det som är lurigt med din felbeskrivning är att den går att backa men inte köra framåt. När du fyller på olja kolla så att du får rätt olja till din automatlåda. Det finns olika beroende på om det är Chevrolet, ford etc. När min låda gick sönder fixade jag det själv men om du inte har erfarenhet rekommederas att du tar hjälp eller skaffar en ersättningslåda.

/Hans

Link to comment
Share on other sites

Tack till er alla hjälpsamma där ute.

Jag gjorde en kolla av oljan när motorn var varm och då låg den precis under strecket där det står "add" så oljenivån är för låg. Har ingen olja hemma men jag testade att ställa den i lite nedåtlut och då drev den lite. Mer än när den stod på planmark iaf då den inte drev alls. Så jag hoppas på att jag får rätt på den när jag har fyllt på med ny olja. Ska dock iväg på jobb en vecka nu så om det funkar får vi se om en dryg vecka. Hoppas hoppas. Men vad kan göra att den drar så mycket olja? Enligt tidigare ägaren så hade han fyllt på med ny i höstas och efter det har den kanske gått 250mil, max.

Link to comment
Share on other sites

Om det inte löser sig så kan jag fixa den åt dig! Men fyll på lite olja först och kolla hur det blir. Tomgång och P läge, fyll precis så att du kan köra den driftsvarm och sen efterkontrollera.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...