Jump to content

Förgasarjusterning med tanke på besiktning


Bengy

Recommended Posts

Hej,

Vid förra besiktningen fick jag påpekande på mycket höga avgasvärden trots k-sprit i tanken. Om förgasaren är ställt så besiktningen skall bli nöjda kan man knappt köra bilen. Stannar vid gaspådrag i korsningar etc.

Tänkte ställa om strax innan besiktning eventuellt men är lite osäker på vilken skruv och hur många varv. Förmodar att det är skruven som sticker ut till vänster på bilden?

Någon som har tips att komma med?

Bengt

post-4621-144839308656_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Om du har problem att klara gränsvärdena för Din bil vid besiktning - antar att du har Co-halt 4.5 som gräns? - ja då är det nåt mer som är galet om bilen inte går att köra med den inställningen. Se till att förgasaren är frisk och tillskottsventilen är tät samt att den verkligen är nere på tomgång när den ska vara det.

På min 67a med lite lätt moddad 302 sitter idag en Holley 570 vilken jag lätt kör med ett tomgång på Co 0.5-1.0 utan problem.

Det ska gå även med din om resten är okej :P

Klassiska - byt olja innan om du har sluten vevhusventilation.

Mvh,

Hej,

Vid förra besiktningen fick jag påpekande på mycket höga avgasvärden trots k-sprit i tanken. Om förgasaren är ställt så besiktningen skall bli nöjda kan man knappt köra bilen. Stannar vid gaspådrag i korsningar etc.

Tänkte ställa om strax innan besiktning eventuellt men är lite osäker på vilken skruv och hur många varv. Förmodar att det är skruven som sticker ut till vänster på bilden?

Någon som har tips att komma med?

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Det är 1 skruv på varje sida. Var noga med att det är lika många varv på bägge. Det ska inte vara något problem med att klara avgasvärdena om inte något är fundamentalt fel på förgasaren.

Ett CO-instrument är nästan ett måste, så lite som 1/8 varv påverkar CO-värdet. Dessutom går en Ford V8 som en dröm när förgasaren är rätt ställd, inga avgassmällar och ojämn tomgång bara ett jämnt hummande :)

Link to comment
Share on other sites

Hej och tack för respons. Blir tvungen att få hjälp här på något sätt. CO värde på besiktningen idag över 11! Provade i bägge avgasrören med samma resultat. Också efter en sväng. Så blir tvungen att återbesiktiga. Någon som kan rekommendera bilmekaniker som är bra på att justera förgasare etc. Helst i trakten mellan Kungälv - Trollhättan någonstans. Tömde i 2 flaskor K-skydd innan jag åkte hemifrån men det blev mycket för högt ändå.

Oljan som är i har inte gått många mil men har legat i motorn ett par år men förmodar att det inte skulle ha hjälpt tillräckligt här. Tomgång osv. är fin och den går jämt och bra annars.

Link to comment
Share on other sites

11!!??

Jösses.... en grundlig genomgång och återställning av förgasarn är nog att rekommendera här.... känns som att tillskottsventilen inte stänger.... minst.

Link to comment
Share on other sites

Hej bengy

Finns en kille på Tjörn ,i Aröd, på mekonomenverkstan där som ska vara en stjärna på detta.

Han har faktiskt min bil just nu o grejar med. :)

Prova o ring han, det nummer han lämnar ut till kunder är 0706 662624. , heter Reimer....

Kan återkomma om du vill när han e klar med min....:).

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla tips. Ringde och snackade med Reimer (känner faktiskt till honom sedan mina ungdomsår då jag är från Rönnäng) så nu står bilen där får vi se vad som händer.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla tips. Ringde och snackade med Reimer (känner faktiskt till honom sedan mina ungdomsår då jag är från Rönnäng) så nu står bilen där får vi se vad som händer.

Gött....

Lycka till då. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Tack för alla tips. Ringde och snackade med Reimer (känner faktiskt till honom sedan mina ungdomsår då jag är från Rönnäng) så nu står bilen där får vi se vad som händer.

Vore intressant att höra hur det gick och vad han gjorde med din förgasare! :)

Link to comment
Share on other sites

Det blev en ny Carter förgasare från Hansen Racing då Holleyn var sliten. Vidare visade det sig att tändspolen var kass så en ny där också samt att ett felmonterat motstånd vid tändspolen tagits bort. Olje och filter byte. Nya tändstift.

Skall bli intressant att se och känna resultatet till helgen.

Återkommer....

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Det blev en ny Carter förgasare från Hansen Racing då Holleyn var sliten. Vidare visade det sig att tändspolen var kass så en ny där också samt att ett felmonterat motstånd vid tändspolen tagits bort. Olje och filter byte. Nya tändstift.

Skall bli intressant att se och känna resultatet till helgen.

Återkommer....

Hej! Jag har problem med min musse - vet dock inte om det är förgasaren. Är den här Reimer bra på annat också? Vad har arbetet kostat för er som har haft bilen inne hos honom? Gör han det privat eller i regi av Mekonomen?

Mvh

Jenny, Ljungskile

Link to comment
Share on other sites

Hej Jenny,

Reimer kan det mesta och gör det privat (åtminstone kom vi överens om detta) men eftersom vi inte är färdiga kan jag inte säga något om kostnader ännu. Däremot är kunnandet inga problem. Har också justerat och fixat diverse stag i framvagnen, rundsmörjning, infettning av hjullager etc. så inte bara motor, tändning och förgasarpillande.

Bilen är nu helt annorlunda att köra, piggare, svarar på gas på ett helt annat sätt och stabilare på vägen så är hittills väldigt nöjd men har nu fått lite ytterligare idéer på förbättringar och justeringar att tittas på i vinter.

Mvh,

Bengt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...