Jump to content

övervarvs skydd.


Gidenr1

Recommended Posts

Jag har en liten fråga. Jag installerat msd 6al till min 351windsor borrad och strokad 393. Vad ska jag sätta övervarvs skyddet på?

Mvh/Sebastian

Link to comment
Share on other sites

Jag har en liten fråga. Jag installerat msd 6al till min 351windsor borrad och strokad 393. Vad ska jag sätta övervarvs skyddet på?

Mvh/Sebastian

Jag hade satt det på 6000rpm. Inte mer!

Link to comment
Share on other sites

Vad är det som bestämmer övervarvning?

kammen?

ventilfjädrarna?

eller vad?

MNH Happy

Det kan vara en massa olika faktorer men främst de du räknade upp.

En original kam är mycket ovillig över 5000rpm så där behövs inget övervarvningsskydd.

För mjuka ventilfjädrar gör att ventilerna inte hinner stänga och därför blir det ett naturligt stopp.

En vass kam och tillräckligt hårda fjädrar tillsammans med rätt grejor ( läs mekaniska lyftare ) kan komma högre i varvtalet, då är det oftast andningen som inte räcker till.

Samtidigt måste man tänka på att vevstakarna har en gräns för hur mycket de pallar, ett vevstaksbrott tillsammans med ofta åtföljande hål i blocket är ett skäl att hålla sitt maxvarv inom rimlighetens gräns.

Konstruktionen med stötstänger är långt från optimal när det gäller höga varvtal.

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört som max 6´500 på min 302 på 1:an innan jag skickar i 2:an

det fungerar bra. (tror jag nu). Det låter inte konstigt i allafall.

Har TRW stakar,Badger kolvar.grupp c kam varv 2'200-5´600 som bästa arbetsområde,

vet inget om stängerna,fjädrarna & lyftarna

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört som max 6´500 på min 302 på 1:an innan jag skickar i 2:an

det fungerar bra. (tror jag nu). Det låter inte konstigt i allafall.

Har TRW stakar,Badger kolvar.grupp c kam varv 2'200-5´600 som bästa arbetsområde,

vet inget om stängerna,fjädrarna & lyftarna

6 500 varv måste låta gott ;) !

Efter att ha tappat en ventiltallrik i 6 200 varv med efterföljande ras har jag blivit lite mer försiktig... Men kanske 302an pallar för mer varv än vad clevelanden gjorde? Nya motorn lämnar maxeffekt vid 5 700 varv så mycket över det varvtalet känns onödigt.

Link to comment
Share on other sites

Varvar min motor till 6100rpm den lämnar full effekt vid 5700 och varvar man den lite över så ramlar den inte ner så mycket mellan växlingarna.

Det är inte en fråga om det rasar utan när :)

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...