Jump to content

Håller på att bli tokig..... Hjääääälp!


Guest Mr.Fastback

Recommended Posts

Guest Mr.Fastback

Min 351 Cleveland med konverterad 2V till 4V med Edelbrock 4 ports insug och Edelbrock 1405 smattrar i förgasaren och smäller i höger avgasrör. Det sitter ignitor och ny rotor och fördelarlock samt nya kablar. Ny svängningsdämpare och tändningen är ställd 8 grader före BTDC. Vad tusan kan det vara för fel? Hjäääälp!:mad::mad::mad::mad::mad::mad::mad:

Link to comment
Share on other sites

Hm, har det "kommit nu" eller har den aldrig gått rent?

Om tändkablar osv verkar ok skulle jag som nästa steg lyfta överdelen/locket och justera flottörnivå samt rengöra munstyckena i förgasaren. Om jag inte hittar nått där och felet har smugit sig på kanske lågor att lyfta ventilkåpan och kolla så ingen nock på kammen gått ner sig.

Annars så verkar min 2v med nedan spec vilja så mkt förtändning att startmotorn nästan inte orkar dra runt när motor är het, annars går den inte bra och baktänder vid riktigt snabba gas pådrag. Har en 290/300 kam med ~0,54 lyft

Link to comment
Share on other sites

Guest Mr.Fastback
(redigerad)

Tändföljden är rätt och detta är den 3é uppsättningen av tändkablar jag byter.

Förra året gick den helt underbart men var kanske en aning slö med 2V förgasare och insug.

Nu sitter Fords orginal silikonkablar som är fabriksklämda.

Flottörnivåerna är kontrollerade och fixade.

11 mm vid stängt läge och 23 mm vid öppet läge.

Förgasaren är ny och har även gjort rent munstycken i och utanför förgasaren samtidigt som flottörnivån fixades.

Jag ska prova ikväll att försiktigt vrida tändningen till mer förtänd med efterföljande provkörningar.

Får se om det blir bättre.

Ska även hänga dit en vaccum mätare och kolla så det är rätt till den nya tändningen och bränsle/luft blandningen.

Tack för tipsen och jag tar gärna mot fler om någon har något.

Söker även efter en 351C fördelare.

Helst en som jag kan låna för att testa om min fördelare är dålig.

Kanske finns någon på detta eminenta forum som har ett tips på hur man kan se om en fördelare är eller håller på att ta slut.

:) :)

Ändrade %s av %s (%s)
Glömde svara på om den alltid har baktänt
Link to comment
Share on other sites

Guest Mr.Fastback

Har nu ställt allt manuellt utan fucking mätare och sexiga Tools. Nu funkar det och hon går fint som fasen. Tack för ert intresse och era svar. Man måste tydligen göra vissa saker enligt det traditionella metoderna. Lyssna, Prova, Justera....osv.

Link to comment
Share on other sites

Skoj!

Själv har ingen vaccummätare eller ens plåtbläcket för att kunna ställa tändning enligt spec men va fan det går ju bra ändå?! Sen ska mán få få det optimalt är det väl bänk som gäller men det känns brutalt att utsätta en gammal motor för den misshandeln, även om det vore sjukt skoj ( eller kanske inte...) att veta!

Link to comment
Share on other sites

Skoj!

Själv har ingen vaccummätare eller ens plåtbläcket för att kunna ställa tändning enligt spec men va fan det går ju bra ändå?! Sen ska mán få få det optimalt är det väl bänk som gäller men det känns brutalt att utsätta en gammal motor för den misshandeln, även om det vore sjukt skoj ( eller kanske inte...) att veta!

Det räcker ju med rullande landsväg.:P
Link to comment
Share on other sites

Jo det var det jag syftade på, var och kikade på en körning och kände att nä, kan nog bli väl plågsamt när man inte har världens fräschaste underdel till att börja med.... Visst den dagen man varit seriös och monterad 408" strokerkittet och balanserat (som planen är den dagen motorn säger upp sig) så då är det klart värt men inte i dagens läge.

Link to comment
Share on other sites

Macke, man behöver inte bänka bilen bara för att man kör rullande landsväg.:D

Dom bänkar aldrig en bil utan att fråga dig först o. då behöver du ha en riktigt frisk drivlina.

Bänkade nämligen min i höstas o. det var ingen lek.:cool:

Link to comment
Share on other sites

Vad är vitsen med rullande landsväg mot att köra själv då?

Är ju själva bromsningen som visar om man tjänar effekt på ev förändringar eller har jag fått det om bakfoten?

Hur som får man köra två år till efter ett besök hos en trevlig besiktningsman, han tyckte väl dock att en övre spindelled, styrled skulle bytas och att batteriet och nån bromsslang var lite bristfälligt men få skakade han nästan ner bilen från lyften...

Nu blir det kylarbyte i helgen, fick köra full värme i bilen sista milen hem, svettigt men effektivt :)

Link to comment
Share on other sites

Rullande landsväg så ställer dom in avgasvärden kollar så att den ger rätt mängd soppa mm. Men är man händig så kan man göra det själv.

Bänkar du bilen då får motor o. drivlina visa vad den går för...Inte o. rekommendera om man inte har friska bitar.

Jag trodde jag hade fått ordning på min bil sen skulle jag bänka den o. körde hela programmet så var det lite fel på munstycken mm.

Grattis alla fall till bes. då har du 2 år på dig o. fixa småfelen:thumbup:.

Link to comment
Share on other sites

Tackar!

Sen hade jag grym Co på 0,1 trots att den tar +2l/mil på landsväg, så har den alltid varit med edelbrocken, std 2portaren var det mer problem med....

Som kuriosa har jag fixat med bilen sen -05 när jag köpte den i risigt skick, lagt ut minst lika mycket på delar som jag köpte den för och dessutom hunnit köra 380mil!!!! Helt otroligt, ger nog en garage/köra fördelning på xx:1, nä nu är det bara att ladda inför Wheels i Umeå om två veckor.

Link to comment
Share on other sites

Guest Mr.Fastback

Det blir tydligen inget slut på eländet. Jag har kopplat vevhusventilationen så här. Höger sida ventilkåpa längst bak = PVC ventil som går ner i insuget. Vänster sida ett oljepåfyllningslock med vevhusventilation. Ändå så har jag ett så högt tryck i vevhusventilationen att den först tryckte ut det ur roten av oljestickan. Jag tätade den och då började det att läcka ur bakänden av oljetråget. Kan någon tala om hur det ska kopplas på 351 C med edlebrock insug?

Link to comment
Share on other sites

Har "öppet" lock på passagerar sidan och slang från andra sidan och in i förgasaren på mitten, trycker Inge olja och skulle nog säga att vi har lika?

Korrigerar mig själv, har alltså ingen pcv ventil utan rakt in i förgasaren och öppet på andra sidan, har dock märkt att den ryker lite om man legat på 2500rpm ett tag på långvägen och tvär trycker i men vad det beror på vet man ju inte, kanske att den suger i sig oljedimma? Den trycker dock inte olja.

Link to comment
Share on other sites

Guest Mr.Fastback

Hej.

JAg ska prova detta ikväll och återkommer med resultatet.

Tack

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Mr.Fastback

Jag har nu kopplat om vevhusventilationen och nu funkar det. :)

Kopplade så här:

Höger sida av motorn = Öppen slang till förgasarfoten.

Vänster sida = Öppen slang från oljepåfyllningslocket direkt till luftrenaren.

Funkar klockrent :)

Tack för tipsen...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...