Jump to content

Köpråd 03 cab


Fanta

Recommended Posts

Hej alla

Idag kollade jag på en -03 cab i ok skick som jag tänkte lägga bud på men några funderingar:

service lampan lyser, vad indikerar denna? vanlig service eller? enligt ägaren är den servad och kvitto finns men verkstaden kunde inte släcka lampan

V8 men enligt papperna 187kw vilket blir 250hk ??? Jag trodde alla dessa var 263hk eller finns det flera typer av V8or i 03or?

Kedja på dessa motorer, när byter man kedja? Funkar det som en kamrem att det skall bytas var 12000mil? Motorn går fint och inget missljud, all el funkar och ac fungerrar

Tänkte ta en carfax och se så milen stämmer med mätarställningen

Annars i OK skick, dock sliten ratt och inredning ovan handskfacket, men borde inte vara dyrt att byta ut dessa plast delar?

Andra tips eller förslag innan man köper tas tacksamt i mot

Link to comment
Share on other sites

Om lampan lyser finns det ett fel.

Finns ingen indikation för servicen.

//danne

Sent from my iPhone 5 using Tapatalk 2

Tack, då är bilen inte av intresse längre, får leta vidare, dock finns det inte så många i GBG området att välja på

Link to comment
Share on other sites

Som jag mailade dig privat, vet inte om jag var tydlig där, men är både ratt-airbag och passagerar-airbag "slitna", ja då är det något som inte är OK.

Link to comment
Share on other sites

Som jag mailade dig privat, vet inte om jag var tydlig där, men är både ratt-airbag och passagerar-airbag "slitna", ja då är det något som inte är OK.

klart och tydligt, och så lyser motor lampan på bilen. jag får leta vidare

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

03 a då borde du ha denna typ av instrumentering som kortet jag la med visar.

Service engine soon som jag gissar på att du menar. Betyder att något av det elektriska på motorn felar och behöver bytas alternativ något som är fixat på den rensade katalysatorer, sport filter?. Kan vara ett väldigt litet fel som en lamda sond eller liknade till stort fel som rensade katalysatorer. Bör kollas upp med dator vad den säger.

Kamkedjorna behöver du inte oroa dig för så länge du håller bytes intervallen på oljan som brukar ligga på ca 800 mil på dessa. Jag byte på min i samband med en mycket stor service och översyn av motorn. Samt byte till nya insuget med alu kanal för vattnet. Då den gått ca 22000 mil då var gamla kedjan (eller båda sitter 2 st) endast 3 mm längre än den nya. Mycket bra betyg. Spännande var lite nöta men ingen fara. Lite pyssel att byta kedjor men inget helt omöjligt. Då är det betydligt värre att plocka av topparna på dessa motorer med motorn i trångt och bökigt. Men otroligt slit starka motorer så inget du lär behöva göra. Har hört rykten om såna här motorer som gått över 50000 mil i limousiner och går fortfarande perfekt. Åkt en själv som gått 36000 mil med orörd motor och mycket tomgångskörning som gick perfekt.

Några till tips öppna oljelocket och titta ner är det metall rena delar du ser då är oljebytena skötta bra på den. Är oljebytena gjorda enligt rekommenderad intervall blir det inga avlagringar på dessa motorer.

Byt insug om du har en plast kanal bakom generatorn. Då det finns risk att den kan spricka med åren. Dom nya insugen har kanal i aluminium.

Gör rent luftmasemätaren. Brukar bli bättre gång på dom efter det. Skruva upp den spruta lite elektronik rengöring och blås bort dammet från elektroden.

Lycka till med bil köpet.

Med vänlig hälsning,

MrV8

post-2139-144839324819_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...