Magnaten July 13, 2004 Report July 13, 2004 Har en 66 HT som högerhjulet fram är totalt slut. Det har slitits på innerdelen av däcket. Däcket ser ut att luta snett utåt. Jag har kollat på övre samt undre länkarm och sett att gummit på båda är trasigt. Ska man byta dessa 2 samt alla p-ändar?? Eller kan det vara så att man kan prova att smörja upp p-ändarna och sedan lämnar in den för framvagnsinställning. Och byter länkarmar vid senare tillfälle?? Den gick igenom besiktning i fjol höst, har inte kört mycket sedan dess!! Någon som har några råd vad man bör göra??Magnus Citera
Gäst July 13, 2004 Report July 13, 2004 Gummit går snabbt sönder men ingen fara. Smörj på bara.Det mest ekonomiska är att köpa ett helt kitt men jag antar du vill köra mer i sommar och inte göra några större renoveringar just nu.Det är ingen ide' att chansa på att byta ut något som du är osäker på.Jag skulle bara köra över bilen till en däckfirma och be dom först kolla upp om något verkar glappt.Om det verkar hyffsat så får dom ställa in framvagnen så du klarar dig denna sommar.Det brukar bara kosta mellan 600-1000krHittar dom nått så vet du exakt vad du kan byta.Senare planerar du in att byta hela framvagnen i vinter istället.Köp rubbet nytt från staterna! Dom här tunplåtkonstruktionerna ändrar sig med tiden. Citera
Magnaten July 13, 2004 Author Report July 13, 2004 Ja jag tror jag kör till en däckfirma så får dom ställa in det där. Så får man byta ut allt inför nästa säsong. Måste ändå köpa nya däck nu när det blev så här.Tackar för tipsen/Magnus Citera
Gäst July 13, 2004 Report July 13, 2004 Ja det låter vettigt!OBS! Jag tror du måste ordna fram lite shims till den övre bärarmen?Jag har för mig att 65-66 inte har excentrisk bärarmsbult utan man måste shimsa.Kanske däckfirmor har shims som går att använda men kolla när du ringer. Citera
ThomasFB July 14, 2004 Report July 14, 2004 Japp, early Mustangens övre arm behöver shimmas. I samband med nya däck lönar det sej absolut att kolla framvagnens inställningar. Alla vill dock inte ta itu med gamla bilar. Var beredd på åtminstone 1 timmes jobb innan det är bra. Ta inte graderna ur shopmanualen utan surfa på detta forum, det fanns en tråd med bättre värden för gatbruk. Med lite tålamod blir det nog bra. Citera
Recommended Posts