Jump to content

408" Cleveland?


Macke

Recommended Posts

Då ligger det ett 4 bultat oborrat Cleveland block på släpen!

Både sinne och plånbok känns betydligt lättare i dag, bara hoppas det går bättre den här gången...

Ska lämnas in i morgon, förhoppningen är väl att borrning och nya kamlager samt lite rengöring ska räcka, nästan så man är lite nervös den här gången... ;)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 144
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag är så avundsjuk! Jag vill också ha en stor motor!

;-)

Men det fanns ingen plats så det bidde en turbo istället...

Lycka till med bygget! Ska bli kul att se bilderna!

mvh Andreas

Link to comment
Share on other sites

I dag vägs det kolvar, stakar och kolvbultar, ligger på 0,8g skillnad mellan lättaste och tyngsta vevstaken (med kolv/bult) efter att ha pusslat ihop lite. Blir att sikta på 0,0g när man liks är i farten, 1g skillnad skulle vara ok mellan lättaste tyngsta enligt han som borrar men 0 är ännu bättre, sen blir det att montera ihop i helgen så allt är förberett när jag hämtar blocket nästa vecka...

Skoj att hålla på med nya grejor, känns som att det går åt rätt håll nu!

Link to comment
Share on other sites

Puh!

Allt invägt på tiondels gram och monterat ihop kolvar och stakar, spiro locks, fy fan vilket piller, första två tog en timme att få dit...

Sen fick jag in tekniken så sista kolven tog inte många minuter att montera. I början såg jag ingen ände på eländet men som vanligt löste det sig till slut!

Bara att hålla tummarna att blocket blir klart i veckan (och att det inte är några sprickor...) så blir det garagehäng nästa helg!

Link to comment
Share on other sites

Låter fint att det går frammåt,, bakslag får man tyväär ibland räkna med.

Bra att det är fullflytande kolvbultar, tyder på att kunna tåla mer pulver.

Då har du att fila spelet på kolvringarna innan den sätts ihop.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det närmar sig!

Ang spel på kolvringarna, vilka spel rekommenderar du t-bird? Tror att det var std fit på dom men kollas ska det iaf!

Edit:

Verkar vara 0,004" per tum borr som är standarden, altså ska jag ha i runda slängar 0,4mm

Link to comment
Share on other sites

Spelet på kolvringarna beror på applikation.

Standard motor, ganska små spel.

Ju mer trimmat, turbo, nitroz, kompressor behöver mer spel.

Detta pga. det kan bli rätt hett tillfälligtvis på kolvar och ringar (fullgas repa).

Det värsta som kan hända med kolvringar är att de expanderar så att det inte blir något spel kvar plus lite till, då har kolvringarna inte det inte lätt.

Brukar efter några sådana vändor bli dax att byta kolvringar och i värsta fall kolvar.

Nedan är rätt bra info av rekomendationer och hur man ska göra och vad man bör tänka på.

I ditt fall strokad ganska trimmad, skulle jag tro att du får en nöjd motor med 0.0045" per tum borr på topp ringen och 0.0050 - 0.0055" per tum borr på 2:a ringen.

Med 4 tum borr blir det 0.46mm topp ring och 0.51 - 0.56 2:a ringen

http://www.wiseco.com/PDFs/Manuals/RingEndGap.pdf

Link to comment
Share on other sites

Din spontana kommentar håller jag med helt och hållet.

Nu finns det många som testat vad som fungerar och inte fungerar.

Varför inte följa deras råd?

Normalt är det också olika material i övre och undre kolvringen.

Det kan också vara en anledning till det hela.

Vid samma temperatur i kolvringarna så är expansionen olika pga olika material.

Det jag vet att mina nya kolvringar så är toppringen rostfri (Stainless) och undre är defenitivt annat material.

Jag har blivit rekomenderad mycket större spel än du, detta pga den ska laddas ordentligt med en supercharger.

Som sagt, ha inte för tajta spel(ej heller vansigt lösa spel för din applikation).

Läs lite mer och du får en uppfattning vad du tycker och tror är bra.

Mycket bra att du är intresserad av att få motorn välgjord.

Det är de små detaljerna som i slutändan som gör det.

Link to comment
Share on other sites

Har läst igenom nu och självklart tar man till sig ab folks erfarenheter!

Hade aldrig slagit mig bara, har mest pusslat med 2-t tidigare, kollade även mina gamla kb kolvar och det var olika på som, övre var med nån matt beläggning på och nedre gjutjärn, typ. Minns att jag kollade och tror att dom std fit ringarna var 0,7-0,8 mätt med bladmått om minnet inte sviker mig helt, fanns dock i gen anledning att fila dom iaf! Får se dom här när jag får igen blocket. Fick ett samtal i dag från han dom borrar blocket, han började med att säga " hej, du jag har stöt på en liten sak....", satan tänkte jag!

Men det var bara en mindre skada på decket så han ville kolla om det var ok att plana blocket lite, kan ju vara bra iof men då rök det 1500:- och får se vad kompan blir nu, han trodde 2-3tiondelar för att få det bra. Gamla blocket låg kolvarna 2/10 ner men nu blir ju allt nytt så får se vart det hamnar, vill absolut inte komma över 10,9-11:1 då jag tror det kan börja bli gränsfall för spikningar i OC topparna...

Link to comment
Share on other sites

Troligtvis var det crome moly ringar på dina gamla kolvar, de brukar vara matta.

Det är bara en "ingjuten" beläggning.

2:a ringen är som du säger gjort av billigare material.

Se upp med en sak.

För vissa kolvringar så ska en sida sitta uppåt.

Finns ibland märkning eller så är ena sidan avrundad på innercirkeln.

Om det är aluminium toppar så ska det inte vara problem med 10.9-11.0, många motorer med alu toppar har det som standard.

Link to comment
Share on other sites

Nja, åker med portade 2v gjutjärns toppar, räknar med att 290/300 kammen blöder av rätt mkt komp så bör hamna bra till, åkte 9,4:1 tidigare med varmare termostat, risig kylare och varmare stift samt en total tändning på massor då jag hade 26 grader mekanisk (nu 18-20) och rätt rejält med förtändning. Kändes bara helt fel att åka dishkolvar och OC toppar på 74-77cc, blir det strul går jag upp ett steg till i duration på kammen men hoppas att allt ska gå bra med den setup jag har.

Link to comment
Share on other sites

Sitter och kikar lite på bra att ha grejor i väntan på motorblocket och måste nog säga att (gamla) funderingar kring en varvstopp har återkommit, sitter och kikar på MSD 5520 Street Fire boxen som ett alternativ?

Multisparks under 3000rpm och varvstopp för $140, är ju en billig försäkring mot ev övervarvningar och verkar funka mot min nuvarande ignitor/spole, är ju liks åt pipan med budgeten...

Måste nog sova på saken.

Link to comment
Share on other sites

Äntligen ligger det ett block i garaget, 4-bultat, deckat, stressborrat och nya kamlager i monterat samt tvättat, ser ju typ nytt ut!

Tyvärr blir det inget skruvat närmsta veckan även fast det kliar i fingrarna, drar på minisemester till fjällen över helgen.

Då är det väl bara frågan vad man ska satsa på i tändningsväg, ignitor 3 med multispark och varvstopp eller fortsätta med ignitor 1 och köpa till msd street fighterboxen?

Har gogglat men inte blivit klokare faktiskt, box känns ju mer rejält men då är det ytterligare en sak som kan strula plus en massa kablar, är den så mkt bättre? Ignitor tar ku typ 5min att sätta dit, inga fler kablar och jag kan ju ha den gamla som back up...

Svårt?!

Link to comment
Share on other sites

Blev en msd street fighter box ändå trots allt!

Känns som rejälare än en ignitor 3. Tittade även på crane modulen men vill gärna ha "multispark" funktionen då jag ska i med lite kallare stift, 1211:- med frakt och alla avgifter från summit (ebay) är ju helt ok och lätt värt för att få en varvstopp så man inte spränger motorn om nått händer... Börjar ju fan ha petat in 50+ i knotan nu!

Tur man inte räknat efter riktigt vad allt kostar...

Link to comment
Share on other sites

Blev en msd street fighter box ändå trots allt!

Känns som rejälare än en ignitor 3. Tittade även på crane modulen men vill gärna ha "multispark" funktionen då jag ska i med lite kallare stift, 1211:- med frakt och alla avgifter från summit (ebay) är ju helt ok och lätt värt för att få en varvstopp så man inte spränger motorn om nått händer... Börjar ju fan ha petat in 50+ i knotan nu!

Tur man inte räknat efter riktigt vad allt kostar...

Lika bra o. sätta i bra grejer på en gång, annars kommer du bara att ångra dig sen.:P

Link to comment
Share on other sites

Äntligen!

Nu vänder det, motor uppsatt i stödet och frostpluggarna på plats, nu blir det maskering och målning så fort tiden tillåter och sen får man äntligen peta i kam och vev...

Ivern är stor (så även tidsbristen...)

post-2358-144839344574_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

I dag gick jag lös med sprayburken, styrde in kammen och bultade dit vevaxeln, skoj att se högen med delar krympa, min förhoppning är inlyft av longblock i helgen, är rätt trångt med en Cleveland så monterar rullvippor/ventilkåpor osv på plats. Skoj skoj skoj!!!

Dock börjar lövhögarna växa till sig så säsongen går snabbt mot sitt slut men flyter det på så kanske man hinner få testköra några mil...

Oh, en sak till, stroker veven var faktiskt märkbart lättare än std veven, mindre roterande massa = bättre respons och mindre levande kraft så det är ju bra!

post-2358-144839344672_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

4 av 8 kolvar på plats i dag!

I morgon kväll drar frun på vinprovning så då blir det ut direkt dom små sover med en kall och försöka få ihop blocket klart, går ju rätt fort när man får jobba ostört! ;)

Link to comment
Share on other sites

Dags att lyfta i i morgon!

Snurrar lätt och allt verkar ok än så länge, blir nog ingen lek att få i den då det är trångt med headers på plats (går inte att få dit med topparna på) men i ska den, nära nu... :)

post-2358-144839345372_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...