Jump to content

408" Cleveland?


Macke

Recommended Posts

  • Replies 144
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nu sitter den, en traktor, två vänner och lite försiktigt brytande tog det nog bara 45min innan motor:låda satt i hop, gick mkt bättre än jag förväntat mig!

Tråget kommer från summit, kostade väl typ 59 dollar eller så, passade bra förutom att jag fick banka lite i bottenplåten på tråget då Melling HV pumpen förmodligen är lite högre än std pump. Hade ett fult, svetsat tråg tidigare så det blev ju bra så här.

Link to comment
Share on other sites

Nu sitter den, en traktor, två vänner och lite försiktigt brytande tog det nog bara 45min innan motor:låda satt i hop, gick mkt bättre än jag förväntat mig!

Tråget kommer från summit, kostade väl typ 59 dollar eller så, passade bra förutom att jag fick banka lite i bottenplåten på tråget då Melling HV pumpen förmodligen är lite högre än std pump. Hade ett fult, svetsat tråg tidigare så det blev ju bra så här.

Härligt att den är på plats! :thumbup:

(Jag åkte inlandet hem igår från jakten så jag droppar in på en kaffe nästa gång jag passerar istället ;) )

Link to comment
Share on other sites

Så där ser det ut i dag!

Allt skitigt och tråkigt "under bilen" göra är gjort, dvs startmotorn, avgas/headers osv

Nu är det ju bara insug, vippor, kylare, ventilkåpor och servo/generator kvar... Och lite till, och msd boxen men i helgen så...

post-2358-144839346294_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Uppstart avklard!

Skruvade typ hela natten då jag upptäckte att remskivorna låg imot varandra...

Tog lös fronten (och då måste man ju ner med tråget lite, kollade kamdrivningen och allt såg ok ut?

Visade sig att svängdämparen var 8mm kortare så den gick inte att använda, inspekterade std dämparen och den såg fräch ut så det fick bli den!

Måste fixa lite avgasläckage och tyvärr läker det lite olja i bakkant nån stans :(

Test sväng utan huv på blöt asfalt avklard och den spinner väldigt lätt! Snudd på farlig på blötan så det känns ju bra!

Link to comment
Share on other sites

Har satt dit en comp cams dubbel roller, synd att man var så het på att riva loss frontplåten, 3h bortkastade där!

Ska se om man kan fixa nån snutt, ska göra en lite längre testkörning i morgon, lät inte att gå riktigt jämt i dag men måste få tätt mellan header/avgas på ena sidan, kan ju bara vara ljudet som bedrar?

Är mest orolig över läckaget i bakkant på motorn, ska som sagt in påfarsans smörjgrop och kolla lite i morgon, men den kändes iaf rapp motormässigt, höll faktiskt på att snurra på blöt asfalt idag utanför huset... :)

Link to comment
Share on other sites

Det är en std drivning, smidda vevaxel behöver spacer/annan drivning, jag har ju dock den icke smidda, var därför jag var i garaget till halv tre på fredag natt, var tvungen att ta bort plåten och kolla så dreven låg rätt!

Det var efter jag rivit i sär jag upptäckte att nya svängdämparen var lägre, 8mm, som utgjutningen på std dämparen.

Har kört lite i dag och den känns rätt fin, stark, lättstartad och driver på så pass att man ser avtryck från däckmönstret på torr asfalt, har dock inte dragit ur den riktigt ut till 45-5000 kanske men villig känns den. Har ett läckage i ena hesdersen där jag svetsat och ett ytterst surt olje läckage bak på motorn....

Blir nästa års projekt att kika närmare på.

Sen låter den helt annorlunda nu, dovare men snällare men ändå låter den som svajig fast varvräknar nålen står i stort stilla, 1100 i tomgång och 900 på driven. Blir väl att djupdyka i förgasaren till sommaren då den verkar gå fetare nu än tidigare?

Msd street fighter boxen var ett bra köp, jävlar vilken vit gnista som kittlar rejält i fingrarna, man ser även skillnad på gnistan före/efter 3000 varv, varvstopp inställd på 6500 och den var dessutom så liten att den rymms framför batteriet, mellan kylare och skärm vilket gjorde den nästan osynlig, lätt att koppla in och gömma kablarna i från. Sen är den väldigt lättstartad, smäller igång direkt man tar på nyckeln när den är varm.

post-2358-144839347039_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hm, legat och smält intryck i natt, tror att bilen går riktigt fett på tomgång, kollade ett stift i går kväll och det var nästan blött?!

Konstigt att den går så fett, men iof så har man ju ett singel insug nu och mer kubik, den var väl lite fet tidigare men inte så här. Ska åka in och köpa std nålar till gasaren, den är i dagsläget uppställd 12% i cruise mode och 4% i power, samt ned bestyckad ett steg i sekundär, fick bestycka ner wot i fjol med 8% på powermode och den där stoleken i sekundären då rök svart och inte ville varva ut, bara hoppas man hittar någorlunda rätt direkt, blir även att sätta i ett steg styvare fjädrar för att feta upp mellanregistret lite, är livrädd för spikningar så det känns bättre om det fetas på lite.

Link to comment
Share on other sites

Åker edelbrock. Jo har köpt nya nålar som ger grundbestyckning på cruise mode och samma mängd bränsle under belastning som gamla nålen, kommer gå ner 12% vilket bör hjälpa, tror att det är insugsbytet till ett singel plain som ställer till det. Har kollat och den flödar inte så hjälper inte målburen måste det i mjukare step-up fjädrar för då ligger nålarna uppe. Den gick fett även tidigare men inte som nu, låter som ett tingande ljud i headersen så förmodligen är det oförbränd blandning som antänds = fett!

Får se om det finns tid att köra en tur i kväll...

Ska även lämna in svängdämparen och få mig en remskive spacer svarvad så jag kan få dit svängdämparen som ingick i kittet.

Link to comment
Share on other sites

Gick ju inte så bra att lämna in och få sig en spacer...

Om han inte fick in remskivan, rikta och plansvsrva den så var det inte säkert det skulle bli bra!

Kul gubbe det där, självklart får han rikta och plansvarva remskivan, blir ju jäkligt seriöst och bra det. :)

Link to comment
Share on other sites

Spacer fixad, nu är det bara att dra dit den nya svängdämparen.

Har även bytt nålar och satt dit små klämmor på tändkablarna så dom inte ligger i hop, fick en fix ide om att msd boxen kanske ger så stark signal att det kan slå över, kabeln från tändspolen låg mot 4ans kabel, den cylle som jag tycker "poppade" i headers/avgas?! Fix ide som sagt men är ju ofta skitfel som ställer till det!

Har även räknat ut att jag klantig som jag är vände bakre vevaxel tätningen fel väg, surt! Har ju dock en ny liggande så bara att byta, men först måste man ju få lite uppehåll och torr asfalt för lite provkörning, förhoppningsvis går den något så när rent och fint nu...

Link to comment
Share on other sites

Hm...

Har iaf slutat "poffa" i avgassystemet så bättre blev det!

Tycker dock inte den går bra på tomgång, är lite för mycket " tjoff tjoff tjoff" typ båtmotorljud eller hur man ska säga, den tänder dock jämt och varvar villig, svarar bra på gasen. Eller blir det sån här karaktär skillnad i motorgång när man strokar?!

Har dock "tomgångs blandnings skruvarna" typ 4 varv, betydligt mer än förrut och det sticker i näsan när man sniffar avgas så fett går den. Ska klura lite mer...

Tips mottages vänligen!

Link to comment
Share on other sites

Tog bort vevhusventilationen från ingången på förgasaren och pluggade, blev bra mkt stabilare på tomgången. Sen justerade jag "idle mixture" skruvarna så dom står lika, skiljde ett varv mellan dom, hade ställt dom som med dual insuget, dvs skruvat ut till högsta tomgång, inget vinnande koncept med singel insug tydligen, förutom avgasläckage och lite fet gång går den riktigt "fint", fortfarande lite "tjoff tjoff" sound men man hur ökat slaget med en halv tum...

Lät betydligt argare på tomgång med mindre volym och slak kamdrivning, men som tur är låter det manligare när man trycker i lite nu! :)

Är tyvärr blött ute men känns då rätt pigg och varvvillig, nu blir det ner med tråget och byta bakre tätningen och fixa lite avgasläckage, sen vintervila!

Link to comment
Share on other sites

Även dom skummaste fel kan lösas, pinsamt nästan, men bör man kanske plugga igen oanvända vaccum uttag?

800rpm lugn och superfin tomgång nu... ;)

Motorn går nästan för fint på tomgången, lät betydligt ruffigare tidigare men det hörs att det finns resurser och den varvar upp mkt lätt, är oxå sjukt lättstartad, stått en vecka och startade direkt, har alltid fått gnugga lite tidigare.

Slutsatser:

Strokerkit, bara att bulta in, ända missen där är att man behöver en spacer på 9mm till remskivan (finns på summit tex). Viktskillnad kolvar +-1g och stakar 0,5g så där finns det lite att göra. Ändå mkt prisvärt, 1672 dollar för allt, lager ringar o balanserat.

Msd street Fire box, mkt prisvärd, 120 dollar, lättstartad, varvstopp och lätt att installera.

Budget....

Ja, där gick det som vanligt, total sprängd!

Har inte vågat räkna riktigt men närmare 40 typ.

Då blev det ju lite mer utgifter då std blocket var skrot, skulle tro att ca 25:- för borrning, strokerkit, packningar mm är en rimlig budget för att stroka en Cleveland. I slutändan inte så mkt dyrare än att renovera en std motor med borr, balansering, kolvar osv.

Link to comment
Share on other sites

Tre timmar och en oljig hårbotten senare är bakre vevaxeltätningen bytt, skitgöra!

Var dock lite överseriös och tog lös pumpen och lossade alla överfall, tror det var helt onödigt, går nog bra att knacka ut ändå. Man fick sig ju därimot ett bra träningspass när allt skulle momentdras tillbaka i en liten smörjgrop och diverse stag och skit i vägen. Tur att det fanns ett lämpligt rör att förlänga momentnyckeln med när armarna kroknar... :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...