Jump to content

Mustang på vintern?


Girly1978

Recommended Posts

Hej!

Funderar allvarligt på att byta ut min vardagsbil (Fin Honda Accord kombi -12 om nån är intresserad) till en nyare Mustang och det innebär ju att den ska köras på vintern också. Möter mycket motstånd när jag nämner detta. En del tycker väl det helt enkelt är synd att köra så fina bilar på vintern, andra säger att dom är farliga på vinterväglag.

Men jag har inte tänkt köpa en med största motorn och har bott i norra Norge i 9 år - så tro mej - jag vet vad riktig vinter är.

Jag undrar hur många det är här som kör sin Musse året om och vilka erfarenheter ni har?

Mvh

Mustanggalen tjej med en Mach 1 -70 i garaget.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 53
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag tycker man får göra som man vill!

Vi kör vår -01'a med V6'a på vintern, funkar utmärkt! (i Stockholm).

Dock skulle jag inte ta ut en "gammelbil" i snömodden.

//Björn

Ps. Den som har kört mest Mustang när man dör, vinner!! Ds.

:) :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Det går, men du förstör värdet på bilen väldigt effektivt.

Vad menar du med "inte största motorn"? Menar du ingen GT500 eller menar du ingen V8 eller vad?

Det är bara du som kan avgöra om det är vettigt eller inte. Om du kör en Mustang med V8 på vintern blir den väldigt svårsåld sedan. Skillnaden mot V6 är att en V6 alltid är svårsåld. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker man får göra som man vill!

Vi kör vår -01'a med V6'a på vintern, funkar utmärkt! (i Stockholm).

Dock skulle jag inte ta ut en "gammelbil" i snömodden.

//Björn

Ps. Den som har kört mest Mustang när man dör, vinner!! Ds.

:) :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

:thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Det går, men du förstör värdet på bilen väldigt effektivt.

Vad menar du med "inte största motorn"? Menar du ingen GT500 eller menar du ingen V8 eller vad?

Det är bara du som kan avgöra om det är vettigt eller inte. Om du kör en Mustang med V8 på vintern blir den väldigt svårsåld sedan. Skillnaden mot V6 är att en V6 alltid är svårsåld. ;)

Jag tänkte i så fall antingen köpa en äldre (-07 o framåt) V8 GT eller den nya V6:an med 305hk.

om jag lyssnar på dej måste jag ju ha tre bilar. En gammal en ny o en skrutt att köra på vintern - hmm

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte i så fall antingen köpa en äldre (-07 o framåt) V8 GT eller den nya V6:an med 305hk.

om jag lyssnar på dej måste jag ju ha tre bilar. En gammal en ny o en skrutt att köra på vintern - hmm

:thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Alla kör som de vill. Jag har rastat min på vinterväg och det är ju en upplevelse i sig....

Kör du en ordentlig rostskyddsbehandling så tror jag inte du kommer ha några problem med ökad värdeminskning. Du behöver ju inte skicka med vinterdäcken... ;-)

Link to comment
Share on other sites

Alla bilar faller i värde, till hösten kan du säkert hitta en billig Musse som funkar som vinterbil. Tänker du behålla bilen några år så är det ju för att ha bilen året runt det vill säga även på vintern och då kan du ju kalkylera med en eventuell värdeminskning, bara du själv kan avgöra vad det är värt.

Link to comment
Share on other sites

Bra vinterdäck på så är det inga problem att köra på vintern med en nyare Mustang.

Det som kan vara lite lurigt är om man har hård lammelbroms på bakaxeln att bilen gärna vill kasta ut lätt i ställ. Men en Vanesak. Kanske till och med något man gillar :-)

Mustangerna nyare har ju även anti sladd vilket förhindrar det om man inte vill ha kast lite här och där.

Satsa på V8 versionen och något kul avgassystem då blir det körglädje.

Utan så stor törst på dessa nya modeller.

Lycka till med bil köpandet.

Med vänlig hälsning,

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Jag kör min -05:a på vintern, ingen fara för bilen om man vårdar lacken allteftersom.

Lite repor i underkant på spoilern får man räkna med då Stockholms Gatunämnd inte kan forsla bort snö från gatorna förrän 6 veckor efter att sommaren inträtt :(

Som jag ser det, en classic mustang - 64,5 - 90talet typ ska man vårda, de efter kan man bruka :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har min 2012:a "påställd" i Stockholm året om och undviker köra bara om det är mycket snö, risk för att bryta sönder front spoiler. Det jag har kunnat läsa mig till är att iaf nyare Mustanger har ett helt OK rostskydd samt antisladd, spinn som gör att det går att köra som vilken europeisk bil som helst. Jag har lackskydd, Diamond Brite, och hänger ofta på GDS hallar under vintersäsongen för att se till att vägsaltet avlägsnas. Har funkat hur bra som helst :D.

Link to comment
Share on other sites

Har min 2012:a "påställd" i Stockholm året om och undviker köra bara om det är mycket snö, risk för att bryta sönder front spoiler. Det jag har kunnat läsa mig till är att iaf nyare Mustanger har ett helt OK rostskydd samt antisladd, spinn som gör att det går att köra som vilken europeisk bil som helst. Jag har lackskydd, Diamond Brite, och hänger ofta på GDS hallar under vintersäsongen för att se till att vägsaltet avlägsnas. Har funkat hur bra som helst :D.

Men är den inte plåtren från fabrik?

Eller är det något nytt på senaste modellen?

2005-2009 är iaf det.

//danne

Link to comment
Share on other sites

Men är den inte plåtren från fabrik?

Eller är det något nytt på senaste modellen?

2005-2009 är iaf det.

//danne

Plåtren är dom ju inte, men bara någon form av grundfärg.

Link to comment
Share on other sites

Lutar mig mot det som finns att läsa för Ford modeller 2012 http://www.ford.com/resources/ford/general/pdf/2012Warranty.pdf lite svårbegriplig kanske, men helt utan rostskydd verkar det ju inte vara.... eller? Men ska man åka vintertid så är ju ett klippkort på GDS hallen att rekommendera...... eller att komplettera med en omgång "tectyl" behandling

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ja nu har jag bestämt mej o har lagt ut Hondan på Blocket. :cool: Har dock ingen panik att sälja, men dyker det upp någon med rätt bil som vill byta och hostar upp med lite emellan så slår jag kanske till. Jag kan tänka mej den nya V6 eller en äldre V8 för max 160 000kr. Självklart kommer jag lackförsegla och rostskydda den på bästa sätt o sätta på riktigt bra dubbdäck. Här är annonsen:

http://www.blocket.se/goteborg/Honda_Accord_2_0_Tourer_Executive_Aut_Aeropak_49623493.htm?ma=1

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Nu mår jag bra, lite vinterråka blir det, lyfte upp Mussen på mitt jobb som har lyftar av olika

modell, det är inte plåtrent under men väldigt tunt med färg.:-|

Jag har blåst i lite hålrumsvättska i balkar och nederdel dörrar insida bakskärmar, lagt på

ett tunt lager massa där det ser ut att behövas.

Vad jag förstår så går karossen under tillverkning genom någon typ av bad, innan skalet

får färg.;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hallå!

Är på jakt efter en "ny" andrabil då min Caddy börjar sjunga på sista versen. Börjar dock lessna på att jaga efter den rätta bilen och överväger på riktigt att klämma på nya vinterdäck och en slangvärmare på min HT - 68 och köra med den. Åker mest till och från jobbet (inga saltade vägar), hämtar barnen ibland, inga långa sträckor mao... håller jag på att bli helt galen???

Link to comment
Share on other sites

Känner man att det är ok, så är det ok :)

Själv köpte jag en 2005:a som förstabil okt förra året, men vintern var så snörik och som vanligt så har Sthlm snösväng gått i ide med björnarna... I år köpte jag en BMW X5 4,6SI på 347 hk. Funkar jävligt bra att köra bakhjulsdriven V8 på sommaren och 4-hjulsdriven på vintern :-D

Link to comment
Share on other sites

Hallå!

Är på jakt efter en "ny" andrabil då min Caddy börjar sjunga på sista versen. Börjar dock lessna på att jaga efter den rätta bilen och överväger på riktigt att klämma på nya vinterdäck och en slangvärmare på min HT - 68 och köra med den. Åker mest till och från jobbet (inga saltade vägar), hämtar barnen ibland, inga långa sträckor mao... håller jag på att bli helt galen???

Galen? Nej du bara gillar din bil :)

Kan ju nämna att jag fortfarande kör min -66 nästan dagligen, vilket jag för övrigt alltid gör från maj o framåt.....

Är min bruksbil o använder den som sådan, d.v.s har den inte veteranförsäkrad heller utan en vanlig.

Kommer väl inte köra den när snön kommer men det beror mest på att jag måste in med den i garaget och skruva till nästa säsong.

Omlackering, byte av motor hoppas jag ( behöver en 289, sitter en 302 i nu) o lite annat småfixande......:)

Rolf

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hej på er. Ny på forumet, och till Mustanger egentligen. Min fru är däremot uppvuxen med dem (från Missouri). Vi håller just nu på att med hjälp av en kompis i USA jaga ifatt en 2005-09 mustang att importera, för att ha som "daily driver". Jag har däremot märkt att många tycker man är konstig som funderar på att köra en Mustang på vintern. Den ska ju bara användas som sommarbil, typ. Frun tycker att det ju inte är konstigare än att kasa runt i volvo 240, och det gör man ju. Hemma kördes det ju med mustanger, camaros, corvetter och novor året runt... Så, det tänker vi göra. Skönt att fler gör det så man inte blir helt vansinnesförklarad (kanske). Tänkte ju som andra sagt här, att rostakydda under, i dörrar och balkar, på med vinterdäck och köra. Varför bara ha trevligt bakom ratten en onsdag i juni, när sommaren visar sig, och missa den glädjen de andra 364 dagarna på året. Övriga bilar i parken är också året-runtare, SAABar... En 9000 talladega, 99 turbo och en tvåtaktare från 1966... Bilar ska köras... Och vårdas...

Mvh,

Per-Erik

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Håller med, varför bara ha roligt på sommaren! Kör en Mustang GT 05. Underredsbehandlad och lackbehandlad. Låter den stå när det är för mycket salt och snö men de andra dagarna är de lika kul som på sommaren och köra runt och höra V8an mullra och ha gott tryck i pedalen! Bosse w

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jag körde min Fox en vinter tills jag fick firmabil, gick bra. Den är utrustad med "anti-ingenting", ingen abs, antisladd/spinn eller nått.

Dom nya kör sig lite mer själva. En bra uppsättning vinterdäck bara så är de inga problem. Eller som vintern är nu i stockholm, halvtaskiga sommardäck duger..

Kunde vi köra Amazon vintertid med 60-tals däck på 60-talet, så kan vi köra Mustang idag!

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu



×
×
  • Create New...