björn andersson Posted June 25, 2013 Report Share Posted June 25, 2013 hej jag har en längre tid haft problem med varmgång och förlust av kylvatten. jag har provtryckt systemet och det har läckt lite .jag har även kollat om det finns avgaser i kylvätskan men det har inte indikerat något. nu har jag rivit insuget och jag ser att det har varit ett läckage vid bakre vattenkanalen cyl 8 . När jag har kört lugnt har det inte varit så stora problem men om jag trampat på lite har temperaturen stigit och inte gått ned. min fundering nu är om jag skall fortsätta och riva topparna eller sätta i hop. jag har inte något vatten i oljan.björn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 Posted June 25, 2013 Report Share Posted June 25, 2013 Hej. Jag skulle nog lätta på toppar och kolla, kanske du ändå behöver kolla över ventiler, tätningar, ventilfjädrar mm;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
björn andersson Posted June 25, 2013 Author Report Share Posted June 25, 2013 topparna är genomgångna för ca 1000 mil sedan med nya dubbel fjädrar, större ventiler skruvade stödbultar mm så det behövs egentligen inte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 Posted June 26, 2013 Report Share Posted June 26, 2013 Hej. Då är det i princip bara att iförskaffa packningar för en ihop montering, jag är lite nyfiken på om du har haft vatten som försvunnit i kylsystem så måste det ha tagit en annan väg, eller så finns det spår i olja. Är det inte så så är det bara att skruva ihop och njuta av Mustangåka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
björn andersson Posted June 26, 2013 Author Report Share Posted June 26, 2013 Det syntes tydligt vid den bakre bulten som var geggig och rostig. på packningen ser man klart att det har läckt ut mot bulten. Det som jag har funderat på är att när jag har gasat på så har tempen stigit. Kylaren är ny vatten pumpen är också ny samt termostaten kollad. Vi har en inspektions kamera på jobbet som jag skall låna och kolla in i förbränningsrummen. Om jag river topparna också och byter packning och allt är ok när jag monterat ihop. Är det inte säkert att jag kan peka på vad som är fel och det stör mig lite. Jag skall bestämma mig i helgen. Hoppas att jag kan ge en rapport på söndag kväll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greven CMC 053 Posted June 27, 2013 Report Share Posted June 27, 2013 Kan nästan garantera att du har en topp packning som inte är tät! Min erfarenhet säger att om det läcker vid vatten kanalerna på insuget så blir det förmodligen vatten i oljan... Hoppas du hittar felet snart!MVH//M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
björn andersson Posted June 29, 2013 Author Report Share Posted June 29, 2013 hej. felet hittat det var en felvänd topplockspackning samt även då insugspackningen men den har väl inte pallat trycket. Det är jag själv som lagt den fel för många år sedan. Det skall bli spännande och se hur det lirar efter detta. Jag monterar även rullvippor pro comp stål.hoppas bli klar i morgon.Björn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greven CMC 053 Posted July 1, 2013 Report Share Posted July 1, 2013 Kul, hoppas allt blir grejt!!!//M Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
björn andersson Posted July 3, 2013 Author Report Share Posted July 3, 2013 nu snurrar den igen tyst och svarar bra på gasen. rullvippor verkar ge lite bättre svar det blev en ny svängningsdämpare också den gamla kunde jag dra av yttre ringen för hand. rullvipporna kräver oftast högre kåpor men jag klarade det med dubbla packningar. björn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.