björn andersson June 25, 2013 Report Share June 25, 2013 hej jag har en längre tid haft problem med varmgång och förlust av kylvatten. jag har provtryckt systemet och det har läckt lite .jag har även kollat om det finns avgaser i kylvätskan men det har inte indikerat något. nu har jag rivit insuget och jag ser att det har varit ett läckage vid bakre vattenkanalen cyl 8 . När jag har kört lugnt har det inte varit så stora problem men om jag trampat på lite har temperaturen stigit och inte gått ned. min fundering nu är om jag skall fortsätta och riva topparna eller sätta i hop. jag har inte något vatten i oljan.björn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 June 25, 2013 Report Share June 25, 2013 Hej. Jag skulle nog lätta på toppar och kolla, kanske du ändå behöver kolla över ventiler, tätningar, ventilfjädrar mm;) Link to comment Share on other sites More sharing options...
björn andersson June 25, 2013 Author Report Share June 25, 2013 topparna är genomgångna för ca 1000 mil sedan med nya dubbel fjädrar, större ventiler skruvade stödbultar mm så det behövs egentligen inte Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars Oscarsson cmc383 June 26, 2013 Report Share June 26, 2013 Hej. Då är det i princip bara att iförskaffa packningar för en ihop montering, jag är lite nyfiken på om du har haft vatten som försvunnit i kylsystem så måste det ha tagit en annan väg, eller så finns det spår i olja. Är det inte så så är det bara att skruva ihop och njuta av Mustangåka. Link to comment Share on other sites More sharing options...
björn andersson June 26, 2013 Author Report Share June 26, 2013 Det syntes tydligt vid den bakre bulten som var geggig och rostig. på packningen ser man klart att det har läckt ut mot bulten. Det som jag har funderat på är att när jag har gasat på så har tempen stigit. Kylaren är ny vatten pumpen är också ny samt termostaten kollad. Vi har en inspektions kamera på jobbet som jag skall låna och kolla in i förbränningsrummen. Om jag river topparna också och byter packning och allt är ok när jag monterat ihop. Är det inte säkert att jag kan peka på vad som är fel och det stör mig lite. Jag skall bestämma mig i helgen. Hoppas att jag kan ge en rapport på söndag kväll. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greven CMC 053 June 27, 2013 Report Share June 27, 2013 Kan nästan garantera att du har en topp packning som inte är tät! Min erfarenhet säger att om det läcker vid vatten kanalerna på insuget så blir det förmodligen vatten i oljan... Hoppas du hittar felet snart!MVH//M Link to comment Share on other sites More sharing options...
björn andersson June 29, 2013 Author Report Share June 29, 2013 hej. felet hittat det var en felvänd topplockspackning samt även då insugspackningen men den har väl inte pallat trycket. Det är jag själv som lagt den fel för många år sedan. Det skall bli spännande och se hur det lirar efter detta. Jag monterar även rullvippor pro comp stål.hoppas bli klar i morgon.Björn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Greven CMC 053 July 1, 2013 Report Share July 1, 2013 Kul, hoppas allt blir grejt!!!//M Link to comment Share on other sites More sharing options...
björn andersson July 3, 2013 Author Report Share July 3, 2013 nu snurrar den igen tyst och svarar bra på gasen. rullvippor verkar ge lite bättre svar det blev en ny svängningsdämpare också den gamla kunde jag dra av yttre ringen för hand. rullvipporna kräver oftast högre kåpor men jag klarade det med dubbla packningar. björn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Logga in för att kommentera
You will be able to leave a comment after signing in
Logga In Nu