Jump to content

Rasat min "nyrenoverade" C-4, behöver råd/tips.


Recommended Posts

Har en -72 C-4 låda som jag precis har flitt med ett masterkit från B&M.

Detta innehöll även ett shiftkit som jag monterade.

Det som jag däremot inte bytte var onewayclutchen längstbak i lådan då det blev lite panik att få bilen körklar.

Nu till mina problem:

Först så funkade allt närapå perfekt, kunde ibland behövas lite varv för att 1'an skulle gå i, men väl i så funkade den fint.

(Den har ju växlat väldigt hårt efter att jag monterade shiftkitet, så jag förstår att det "tär" på lådan, men samtidigt var det ju så jag ville ha den då jag gärna rastar den på strippen när tillfälle ges.)

Sen en kväll ville den inte funka på 1'an utan jag fick bara slir på den växeln, men 2'an och 3'an funkade fint.

Så vad kan det vara som gör att jag har slir på 1'an?

Men då jag ville köra lite i sommar så fick det vara så. (Hade tänkt göra om det med ALLA slitdelar i vinter.)

Men så i kväll så var jag ut och testkörde lite inför en backtävling som ska vara på lördag och då jag slår/lägger i 3'an så smäller det till och jag blir helt utan alla växlar.

Inser att det är ett ras igen, då den är helt tyst oavsett vilket läge jag har växelväljaren i, men utgående axel är hel då parkeringsläget funkar och låser kardanaxeln.

Men då jag bogserar den tillbaka till garaget så hör jag ett svagt "raspande"/skrapande ljud som följer farten på bilen.

Så min fråga är:

Vad tror ni kan ha gått sönder?

Kan ingående axel gått av?

Convertern (som är ny) rasat?

Eller kan det vara splinesen i highspeedclutchen (frontclutch) som farit?

Har läst nånstans att dessa kan spricka och att man därför skall svetsa dessa, nån som vet hur och var den ska svetsas?

Om det nu är nåt av ovanstående, var hittar jag delar i Sverige?

Converter = stora bultcirkeln och 26 splines.

Ingåendeaxel = 26 splines på båda sidor.

Tacksam för råd och tips, både på "vanliga" fel och var jag snabbast kan hitta delar.

Mvh/

Micke

Link to comment
Share on other sites

Mjoo... Om allt var perfekt i lådan efter renovering så hade den även funkat/växlat perfekt. Skitsvårt att svara på dina frågor bara såhär. Jag Skulle i ditt läge riva hela lådan i molekyler och börja bygga helt från grunden. Finns nog ingen annan smidig genväg. Det du hört om att svetsa "bönorna" är olika beroende vem man pratar med, dom håller för ganska mkt pulver. Ett shiftkit i sig tär inte på lådan speciellt mkt, det ökar det interna trycket så slirningar försvinner.

Skickat från min GT-N7000 med Tapatalk 4 Beta

Link to comment
Share on other sites

Håller på och plockar ur lådan nu, återkommer när ja har räknat splinesen på ingående axel och kollat märkningar på lådan.

Tack så länge.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

:shifty::shifty::shifty: Skäms lite, det var ju ingen 26+26 axel utan precis som det skrevs ovan en 26+24 ingående axel.

Råkade starta en tråd till, där jag lagt ut foto på felet.

Haveri på bakre trumman.

Link to comment
Share on other sites

Tjena. Då stämmer ju innehållet i främre delen iaf... såg din bild på trumman och det ser ut som att det är ren utmattning/sprickbildning

Skickat från min GT-N7000 med Tapatalk 4 Beta

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...