Jump to content

Oljud/Vibrationer vid gaspådrag bakaxel/framaxel/drivlina?


Recommended Posts

Jag har en -66 GT med en hyfsat nyrenoverad LS-slip-diff. Fram tom förra säsongen så har den inte alls "dummat" sig. Nu så låter det inget trevligt när man ligger i ca 70-85 km/h. Då låter det som attans och det är lite för mycket vibrationer mot vad det varit tidigare. I slutet av förra säsongen så fick vi bytat spindelleder fram och det gjordes en framvagnsinställning, sades det- jag fick aldrig se några papper på det -men det är en seriös firma i Lund som gjorde det... Sedan så är det skillnad ifall man har gas på, inte vid acceleration -då låter det så mkt ändå så då märks det inget. När man släpper gasen så "tystnar" det extra oljudet. Vad kan detta vara. Jag har skiftat fram- och bak-däck, och det blev bättre, men inte helt. Jag har lite för mycket olja i min C4 med det kan inte vara mer än 1 dl kanske. Var ska jag kolla för att felsöka först. Vad är era erfarenheter?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Dåligt med kunskap om Mussar här ;)

Jag har precis varit ute en runda och konstaterat att mina vibrationer är kvar :( , nej jag har faktiskt inte gjort ngt åt det heller så. Men jag körde mest på 70-vägar och det är då det vibrerar som mest, vid ca 70-80 knyck. Jag stannade och fyllde på luft i alla däck, 2,2 bak och 2,3 fram (bar). Då så är vibrationerna mkt mindre! Så ett konstaterande är:

Byt däcken, för de är ändå så j-a gamla. (Någon som vet var jag kan få tag i dual red line däck, eller white wall?)

Jag tror mig även konstatera att vibrationerna är varvs-bundna och inte hastighets-bundna. Jag provade att köra "manuellt" i de olika växlarna. Det sitter en C4 i min bil.

Men då är det nog ngt i växellådan som inte är som det ska?! Jag såg någonstans att man kan byta, enkelt och billigt, en grunka som "bestämmer" hur hårt lådan växlar, någon vakumklocka? Tips på hur man gör och vart jag kan köpa grunkan?

Vibrationerna märks till 98% vid gaspådrag eller att man ligger och drar jämt. När jag släpper gasen så försvinner vibrationerna (förrutom de som kommer från mina gamla däck).

Någon som haft liknande symptom och fått det uppordnat? Alla tips emottages tacksamt!

Link to comment
Share on other sites

Jag har en -66 GT med en hyfsat nyrenoverad LS-slip-diff. Fram tom förra säsongen så har den inte alls "dummat" sig. Nu så låter det inget trevligt när man ligger i ca 70-85 km/h. Då låter det som attans och det är lite för mycket vibrationer mot vad det varit tidigare. I slutet av förra säsongen så fick vi bytat spindelleder fram och det gjordes en framvagnsinställning, sades det- jag fick aldrig se några papper på det -men det är en seriös firma i Lund som gjorde det... Sedan så är det skillnad ifall man har gas på, inte vid acceleration -då låter det så mkt ändå så då märks det inget. När man släpper gasen så "tystnar" det extra oljudet. Vad kan detta vara. Jag har skiftat fram- och bak-däck, och det blev bättre, men inte helt. Jag har lite för mycket olja i min C4 med det kan inte vara mer än 1 dl kanske. Var ska jag kolla för att felsöka först. Vad är era erfarenheter?

jag hade liknande vibrationer påmin -68, kom inte på var det kom ifrån. Lät kompisen stå och titta i motorrummet medan jag höll hårt på bromsen och drog lite försiktigt på gasen, hela högra sidan på motorn lyftes upp, högra motorfästet var helt slut, bytte det och problemet var löst.

Link to comment
Share on other sites

Vacumregulator kan du köpa hos HansenRacing via Mekonomen eller annat ombud, men om lådan växlar som den ska är det väl inte det som är problemet?.

När jag kör så växlar den när den ska, som den ska. Jag kan kanske tycka att den skulle växla lite mjukare, men det är en gammal bil och smaken är som baken.

Vid ett tillfälle så 'slår' den iväxlarna. När motorn/växellådan är varm så slår den i växlarna när man skiftar från P till D, och ännu värre om jag går till R. Och när den är varm så tycker jag mig känna detta även när jag kör. Så min idé är att det kan vara vakumregulatorn eller så är det dåligt med olja någonstans i lådan. Nivån är dock helt ok på stickan.

Link to comment
Share on other sites

jag hade liknande vibrationer påmin -68, kom inte på var det kom ifrån. Lät kompisen stå och titta i motorrummet medan jag höll hårt på bromsen och drog lite försiktigt på gasen, hela högra sidan på motorn lyftes upp, högra motorfästet var helt slut, bytte det och problemet var löst.

Ett bra tips. Jag ska kolla det :)

Link to comment
Share on other sites

Är det nån sjuka på våra gamla bilar med vibrationer. Har samma problem kraftiga vibrationer runt 80 km/h. Motorfästen, växellådsfäste nytt, framvagnsinställning gjord. Det som är kvar att prova är balansering av däck och eventuell orundhet av däck och trummor, sen vet jag inte vad man ska gå på. ( I och för sig är det kanske bra med vibrationer, då kan man inte köra för fort:angel:)/Leif

Link to comment
Share on other sites

Är det nån sjuka på våra gamla bilar med vibrationer. Har samma problem kraftiga vibrationer runt 80 km/h. Motorfästen, växellådsfäste nytt, framvagnsinställning gjord. Det som är kvar att prova är balansering av däck och eventuell orundhet av däck och trummor, sen vet jag inte vad man ska gå på. ( I och för sig är det kanske bra med vibrationer, då kan man inte köra för fort:angel:)/Leif

I mitt fall är det snarare att jag inte kan köra för sakta :) När jag ligger i ca 100-120 km/h så känner jag inte av några vibrationer, de finns men väldigt lite!

Link to comment
Share on other sites

Det här med växlingarna, har du provat att justera ut modulatorn lite, då växlar den lite mjukare:confused:/Leif

Hur ska jag justera modulatorn. Jag har ingen verkstadsmanual som visar. Finns det ngn bild möjligtvis, och kort instruktion?

Link to comment
Share on other sites

Det sitter en vacuumslang på modulatorn i bak på växellådan, lossa slangen och ta en liten spårmejsel, skruva lite motsols. Montera slangen igen och prova växellägena. (Om modulatorn är justerbar). Min har en vit rand runt, men vet inte vilka andra som är justerbara:confused:/Leif (Det finns många som är duktiga på lådor här i forumet som säkert kan ge dig bättre råd, jag vet bara vad jag har gjort)http://www.mustangmonthly.com/techarticles/mump_1101_service_ford_mustang_c4_transmissions/photo_18.html

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...