Jump to content

Tändningsproblem 1995


Gäst

Recommended Posts

Under förra året hade jag problem med att bilen stannade några gånger. Bytte tändspole, tänd modul, fördelarlock och rotor. Sedan gick den bra under hösten 2012. Nu i vår inga problem för än i förra veckan. Bilen stannade under gång och har sedan startat ett par gånger men stannar efter några minuter (stillastående).

Vid bogsering hem har den startat vid dessa två tillfällen. Alltså det verkar som den går att dra igång ?!?!.

Har tittat på tändningen och det kommer en gnista väldigt sporadiskt.

Bilen är flyttgods och utrustad med startspärr - som antagligen är monterad i USA och av RFID typ. (Se bif. bild på taggen). Undrar om detta kan vara boven i dramat? Kontrollboxen har inga beteckningar och jag skulle vilja komma över kopplingsschema.

Eftersom den stannat när motor och övrigt blivit varm - så kan det finnas en koppling till värme också - eller?

Mina frågor

1. Idéer om vad det kan vara?

2. Någon som känner igen "taggen" och vet vad tillverkaren heter?

post-2866-144839330049_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nu igen!!??

Om den nu stannar konstant varje gång så blir det kanske lättare att leta. Kolla så det verkligen är gnistan som försvinner... på med tändlampa och vänta tills den stannar helt enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Hej John,

nä inge kul....

Nu startar den inte och det jag försöker beskriva är att när startmotorn drar runt så kommer det mycket sporadiskt tillräcklig spänning för att stroboskoplampan ska reagera.

Funderar på om det är för svag gnista - vad kan det bero på?

Utredningen fortsätter :-)

Link to comment
Share on other sites

Det kan vara tändmodulen som sitter på fördelaren (utsidan). Fastskruvad med 2 skruvar (om jag kommer ihåg rätt) och med ca 6st kablar in på kontakten.

Se upp det finns 2 typer av dessa ena för upp till 1993 (har för mig att den är ljusgrå), sedan en för 1994-95(har för mig att den är mörkgrå).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Up and running! Keep your fingers crossed...

PIP-sensor (Hall effect sensor) är bytt å nu så går den igen. (Slitdela ?! enligt Grufman)

Hittade bra testprocedurer för tändningsfel och kunde så småningom få det till - just PIP-sensorn. Lyckliga ni från 96 å framåt...

Här behövdes demonteras fördelare i sina minsta beståndsdelar.

Så nu hoppas vi det går ett tag till.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...