Jump to content

Skinnvård


Fanta

Recommended Posts

Jag har tänkt att göra rent och fetta in skinnklädseln i bilen, tar tacksamt i mot tips.

räcker det att torka av med våt trasa innan man fettar in? Tänkte kolla om man kan köpa möbel fett med savrt pigment?

någon som har gjort detta och isåfall vilka produkter har ni andvänt?

Link to comment
Share on other sites

Har använt Avel Skinn & Läderbalsam ( med svart pigment) baserad på minkolja, som jag köpte från en skomakare i Kungsbacka för en herrans massa år sen, i ett flertal bilar. Har fungerat suveränt och får nog säga att den varit dryg som sjutton eftersom jag fortfarande har samma burk kvar :-)

I och med att det pysslades med hästar i familjen ett tag så kom jag hittade jag även mycket bra produkter i den branschen. Det var dock utan pigment, men skinnet blev grymt bra. Just den jag använde kommer jag inte ihåg namnet på, men jag ska ha frågan i minnet om jag springer på den jag köpte det av igen

Link to comment
Share on other sites

Har använt Avel Skinn & Läderbalsam ( med svart pigment) baserad på minkolja, som jag köpte från en skomakare i Kungsbacka för en herrans massa år sen, i ett flertal bilar. Har fungerat suveränt och får nog säga att den varit dryg som sjutton eftersom jag fortfarande har samma burk kvar :-)

I och med att det pysslades med hästar i familjen ett tag så kom jag hittade jag även mycket bra produkter i den branschen. Det var dock utan pigment, men skinnet blev grymt bra. Just den jag använde kommer jag inte ihåg namnet på, men jag ska ha frågan i minnet om jag springer på den jag köpte det av igen

Det bprde ge bra resultat med svart pigment? Skall se om jag kan hitta något sådant, jag har ringt till möbel affärer men de har inte med pigment

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Min bil hade nog ingen gjort lädervård på sedan den tillverkades, den var frrruktansvärt smutsad inuti när jag köpte den.. :( Dessutom är skinnet nött och trasigt på sina håll.

Jag gjorde så här när jag köpte bilen: Rätt eller fel?,..men resultatet blev toppen!

Först tvättade jag allt med en microfiberduk, universalmedlet grönsåpa och ljummet vatten. Smorde därefter in allt med läderolja, jag lät suga det det orkade och torkade bort överflödet. Några dagar senare oljade jag det en gång till, torkade bort överflödet och ”polerade” med torr microfiberduk. I våras ville jag vara lite skonsammare mot skinnet och använde en vanlig lädertvål istället för såpa. Vid senaste behandlingen använde jag bara läderbalsam och torkade/”polerade” efter med en torr microfiberduk.

Minaprodukter är inköpta på Hööks ridsportbutik. Alltså inga dyra grejer, utan sånt jag har god erfarenhet av sedan jag hade hästar. Valet av produkter beror nog på vilket skick skinnet är i. I nyare bilar med fräscht skinn kanske det räcker med olja och läderbalsam!? Min erfarenhet är att man inte ska vara rädd att rengöra läder/skinn med vatten och lädertvål, men inte varje gång! Det viktigaste är att olja/fetta in det väl. Förresten är ju stora delar av sätena i vinyl!

/Marie

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Mina produkter är inköpta på Hööks ridsportbutik. Alltså inga dyra grejer, utan sånt jag har god erfarenhet av sedan jag hade hästar. Valet av produkter beror nog på vilket skick skinnet är i. I nyare bilar med fräscht skinn kanske det räcker med olja och läderbalsam!? Min erfarenhet är att man inte ska vara rädd att rengöra läder/skinn med vatten och lädertvål, men inte varje gång! Det viktigaste är att olja/fetta in det väl. Förresten är ju stora delar av sätena i vinyl!

/Marie

Hej

Jag gjorde som du, åkte till en häst affär, fick jättebra hjälp, en rengörning/infettning och de rekomenderade extra fett som jag hade äldre bil med torr inredning, så jag köpte en burk fett

Resultatat blev skit bra! Kostnad totalt 228:- och det kommer att räcka länge :)

Jag kommer att fortsätta att fetta in klädsen till skinnet blir mättat, tack för tipset!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...