Jump to content

Avtappningsplugg 9´´


Recommended Posts

Eftersom det inte finns någon avtappningsplugg original på en Ford 9" bakaxel undrar jag om någon varit modig nog och borrat upp en sådan med lyckat resultat? Behovet måste ju finnas, att kunna byta olja utan att plocka ut drivaxlar och klump är ju mycket intressant. Om någon gjort detta skulle det vara bra att ta del av erfarenheten var den bör vara placerad och hur stor den kan vara. Mvh TC

Link to comment
Share on other sites

Hej. Jag säger inget om att borra en avtappning, varför?, det är lika lätt att dra ur oljan med en manuell oljesug, skruva bort originalplugg, stoppa in slang till oljesug, dra ur oljan och tryck ur den i en gammal oljedunk. Biltemaverktyg 20-727 139.- eller 20-718 79.90.- finns givetvis hos andra verktygssäljare.;)

Link to comment
Share on other sites

Hej! Jo tanken är att för att få ut det slam och annat mög som samlas på lägsta punkten i bakväxeln så måste man få till en dränering som löser detta. Att suga ut oljan innebär utan tvekan att en hel del partiklar finns kvar som man helst önskar vore borta. Dessutom är det så att de flesta andra tillverkare av bakväxlar har lyckats åstadkomma en avtappningsplugg!

Link to comment
Share on other sites

Hej. Jag förstår hur du tänker, mordernare bakaxelklumpar typ BMW, Mercedes, Mustang mfl använder i nästan alla fall s.k. ATF olja har också blivit mer använt i manuella växelådor, denna typ av olja är flyktig och har förmågan att låta slitpartiklar att flyta igenom och falla till botten. Så denna typ av olja kräver att kunna tappas av för att få med skit som eventuellt samlas i eller på botten, men man bör tänka på att oljan av denna typ också oftast passerar genom någon typ av filter eller liknade. Oljan eller smörjmedlet vi har i våra gamla bakaxlar är av helt annan typ, sirapsliknade och om det blandas smutts och annat så stannar den kvar i oljan och det tar lång tid för partiklar att hamna i botten. Oljan är av 80-110 eller trögare, jag är säker på att du får ett fullgott resultat av att använda en oljesug.;)

Link to comment
Share on other sites

Hej! Det kanske är så som du skriver att den tjockare oljan binder möget och tar det till lägsta punkten i växeln. Men när jag rör mig i dessa regioner av bilen kommer jag ihåg min tid som mekaniker på Verdexa, idag Bilia, i Malmö i början och mitten av 80-talet. Det som tappades av bakaxlarna vid denna tid, som i stort sett stämmer överens med den aktuella 9¨ axeln utvecklingsmässigt, var ingen vacker syn. En metallskimrande sörja kom ofta ut ur bakaxlar. Denna sörja blir till stor del kvar i en växel som inte kan dräneras fullt ut.:confused:

Link to comment
Share on other sites

Jag väljer den hårda vägen att dra ut drivaxlar och ta ner klumpem när oljan ska bytas.

Detta pga byte av utväxling eller trasig utväxling/klump har varit vanligt för mig, mao automatiskt oljebyte.

Varför inte svetsa i en olje urtappningsplugg för motor i bakaxeln.

Bara en tanke om du vill ha möjlligheten.

Link to comment
Share on other sites

Nu börjar det likna någonting. Är det länge sedan du gjorde det och har du kört mycket med axeln efteråt? Var någonstans borrade du hålet? Detta med tanke på eventuella sprickor efteråt eller något annat problem. Mvh TC

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...