Jump to content

Vilken bensin?


NackaBosse

Recommended Posts

Det var intressant läsning i den länkade artikeln. Den är ju i och för sig rätt gammal men slutsatsen jag drog var att om man inte varvar motorn långa stunder över 4.000 varv eller utsätter den för högre belastning än 75% så skulle blyersättningsmedel vara överflödigt. Om man nu trots allt använder det är det bättre att "glömma" pytsa i det ibland då överdosering inte är bra. Detta gäller för oss med gamla järnspisar. De som bygger högprestandamotorer har säkert eliminerat problemet helt genom lättmetalltoppar med härdade ventiler och ventilsäten.

Link to comment
Share on other sites

Sitter en standard utbytes 289 i min Musse från jasper. Den byttes år 2001. Jasper är stora på utbytesmotorer i USA och jag kontaktade dom angående detta. 91 oktan blyfritt som är det häftigaste i USA är helt ok för denna motor så jag kör bara 95. Alla deras "gamla" utbytesmotorer fungerar på blyfritt.;)

Link to comment
Share on other sites

Hej Bosse,

den satt i när jag köpte den. Fick med kvitton och garanti så jag kunde uppge motornummer som Jasper Kollade upp. Har en egen sida som heter jasperengines.com . Det finns också 87 och 89 oktan i USA. Det högsta är 91 som jag känner till men det kan finnas variationer mellan olika stater. ? Är mest i michigan och mellanvestern med hyrbil.

Link to comment
Share on other sites

Har du sagt a så får du säga b. Hur beräknas oktantalet i USA, jämfört med Europa?

Ett oktantal borde väl vara detsamma överallt? Eller är det inblandningen som menas?

Det är ju en ett kemiskt ämne. Jag kommer ihåg metanserien från kemin i grundskolan.

Etan, metan, propan, butan, pentan, heptan, hexan, OKTAN, nonan och decan. C8H18

var oktan om jag minns rätt! Den var enklast att komma ihåg, eftersom det var 8:or

hela vägen så att säga.

Mvh.

P-O

Link to comment
Share on other sites

Man använder sig av en beteckning som kallas RON vad jag har fått fram från många olika sidor på nätet så har vi samma RON system.

så i Europa har vi finare bensin än de i USA.

På Min Shelby GT500 står det min 91 ron på tankluckan och jag kör på 95 går hur bra som helst.

Och även mina äldre bilar har jag alltid kört på 95 inga problem.

Så märker man skillnad mellan 95/98 i sin gammelmotor så tro jag det mest är inbillning.

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med 98 oktan från OKQ8 med deras blyersättning enligt vad som står på flaskan. Min motor är en 302 med toppar från någon 289:a (osäker på exakt spec eftersom det inte är jag som har byggt motorn).

Vad gäller oktantal anges i Sverige RON. I USA anges PON, vilket är medelvärdet av RON och MON.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...