Jump to content

Svårstängd efter listbyte


Rudhan

Recommended Posts

Dörrarnas lister var ordentligt murkna och dörrarna rätt skramliga så jag har skaffat nya lister och bytt på förardörren. Problemet som uppstått är att dörren kräver rätt ordentlig smäll för att gå igen. Jag har letat i olika forum och en del säger att listerna kommer ligga till sig inom några veckor till månader, andra att det skiljer mycket på olika fabrikat av listerna. Jag har svårt att tro att dörrarna var så här svårstängda när bilen var ny. En tanke är att någon har justerat in fästet i B-stolpen för att kompensera för torkade lister, men jag tror inte det är gjort, dörrarna linjerar bra med bakskärmarna. Visst kan jag släppa ut fästet en aning, men frågan är, har någon nån kunskap om det här? Vad göra?

Link to comment
Share on other sites

Hej. Man får ta det onda med det goda, känner till problemet, det tar en tid innan listen blivit tvingad till sin nya uppgift. Det är inte så kul att tjonga igen dörren med tanke på delarna i dörren som far illa, det som kan vara en tröst är att när dörren är stängd så pågår det man väntar på, att det skall bli lättare att stänga dörr.;)

Link to comment
Share on other sites

Hej Lars! Tack för svaret, parkerar ute i solen när det går, kanske snabbar på det hela lite, och väntar helt enkelt ut att dom formar till sig. Jag har lister från Scott Drake, nånstans var det någon som sa att just deras lister är bångstyrigare än andra, nåt du känner igen?

/Tomas

Link to comment
Share on other sites

Tack igen! Skönt, då vet jag att Scott Drake inte är sämre än andra, jag fortsätter att stänga hårt, så ska det bättra sig med tiden.

Link to comment
Share on other sites

Upplever detsamma. Bytte lister förra vintern (2011-2012). För min del märks problemet mest när sidorutan på förarsidan är uppvevad, då det är gummilisten i vindrutestolpen, som tar emot. Har inte riktigt samma motstånd på passagerarsidan. Stod med uppvevade rutor och stängd dörr hela vintern 2012-2013 då jag trodde det skulle ge med sig, men ack nej. Detta för även med sig att jag inte kan veva upp sidorutan i topp när dörren är stängd. Det blir alltid en liten glipa upptill om jag inte vevar upp rutan innan jag stänger dörren, och då får jag ta i ordentligt.

Link to comment
Share on other sites

Har åxå upplevt samma sak, nya lister, justerat i timtal.

Dörrar o koffert är svårtängda men helt utan skrammel, bara ett distinkt dovt ljud när man stänger, många blir förvånade när dom hör det (sen blir man kanske även lite armstark av det i förlängningen ;) )

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren! Björn, hur mycket har du bytt inne i dörrarna, fönsterhissar och sånt? Jag tror det är mest det som skramlar nu.

Bosse, jag är inte helt med på vilken list du menar tar emot? Du säger att 'det är gummilisten i vindrutestolpen' som tar emot, och att det funkar när du vevar ner fönstret lite. Ser det annorlunda ut på 68 mot 70 kanske, jag har en ventillationsruta mot A-stolpen, med en fast ram.

Btw, bakluckan har också ny list och stänger med ett dovt, skönt ljud. Däremot är den lite hög på vänstersidan, jag har flyttat ut listen men det hjälper inte, börjar tro att något är lite snett.

Link to comment
Share on other sites

Jag har bytt endast en av fönsterhissmekanismerna, resten är gamla originalprylar.

Lite "fusk" har jag däremot använt, limmat några hårda skumgummiliknande bitar där det behövts.

Dörrsidor borta, banka med handen på dörren, lyssna var skrammel kommer ifrån och eliminera ett skrammel åt gången... (det tar tid)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...